کد خبر: ۸۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
شفا آنلاین>سلامت> ماه نوامبر که هم‌اکنون در آن قرار داریم، ماه آگاهی بخشی نسبت به سرطان دهان نام‌گذاری شده است و هر سال کمپین‌های گوناگونی در سراسر جهان برای دستیابی به این هدف تشکیل می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،در این کمپین‌ها، رنگ آبی لب به‌عنوان نماد اطلاع‌رسانی در مورد سرطان دهان به کار گرفته شده است، زیرا یکی از محل‌های شایع ایجاد این سرطان، لب است.

یک تحقیق بین‌المللی در راستای سرطان دهان، دریافته است که بسیاری از ما آگاهی چندانی راجع به دلایل عمده سرطان دهان از جمله سیگار کشیدن، نوشیدن بی‌رویه الکل و رژیم غذایی ضعیف نداریم.

  تحقیقات سرطان در بریتانیا نشان می‌دهد سرطان دهان در حال تبدیل شدن به یک مشکل رایج در این منطقه است. یکی از نگران‌کننده‌ترین یافته‌هایی که از نظرسنجی‌ها به‌دست آمده، این است که از هر 5 نفر، 1 نفر نمی‌داند که سیگار کشیدن سبب سرطان دهان می‌شود.

درواقع، دود کردن سیگار و مصرف سایر فراورده‌های توتون دلیل اصلی سرطان دهان است و تقریبا از هر 3 نفر، 2 نفر به این دلیل به این بیماری مبتلا می‌شوند. سن هم یکی دیگر از عواملی است که ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد. افرادی که بالای 40 سال سن دارند بیشتر امکان دارد به این سرطان مبتلا شوند، البته در حال حاضر جوان‌ترها هم بیش از گذشته به سرطان دهان مبتلا می‌شوند. سیگاری‌ها 3 برابر غیرسیگاری‌ها به سرطان دهان مبتلا می‌شوند، زیرا مواد شیمیایی، آب دهان را به یک کوکتل مرگ‌بار تبدیل می‌کنند که به سلول‌ها آسیب می‌رساند و می‌تواند آنها را سرطانی کند.

        این بیماری ممکن است در هر یک از قسمت‌های دهان مانند زبان، لب‌ها و مناطق مجاور آنها مانند گلو، غدد بزاقی، حلق، حنجره، سینوس‌ها و سایر قسمت‌های سر و گردن ایجاد شود.

        نایجل کارتر، مدیر اجرایی موسسه سلامت دندان بریتانیا، در مورد نتایج این تحقیقات گفت: «این نتایج نگران‌کننده هستند و نشان می‌دهند افراد چقدر راجع به سرطان دهان کم می‌دانند. این در حالی است که تعداد افرادی که به سرطان دهان مبتلا می‌شوند در دهه گذشته بیش از 3 برابر شده است.»

        او ادامه داد: «ما می‌خواهیم طی ماه نوامبر که ماه حرکت علیه سرطان دهان است، آگاهی افراد را نسبت به این بیماری افزایش دهیم تا با شناختن ریسک عوامل خطرساز و نشانه‌های نگران‌کننده آن بتوانیم به نحو چشم‌گیری به درمان موفق این بیماری نزدیک‌تر شویم.»

        نظرسنجی‌هایی که از 2 هزار نفر انجام شده بود، تعدادی از باورهای نادرستی را که افراد درباره دلایل سرطان دهان داشتند، آشکار کرد. نیمی از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، گمان می‌کردند که مصرف داروها با سرطان دهان ارتباط دارد و 6 درصد هم به اشتباه باور داشتند غذاهای داغ و تند سبب این بیماری می‌شود و 7درصد از افراد هم چاقی را دلیل آن می‌دانستند.

        کارتر می‌گوید: «این عوامل ممکن است تاثیرات عمده دیگری روی سلامتی ما داشته باشند، اما به‌طور مستقیم به سرطان دهان ارتباطی ندارند. مهم است که ما بیشتر نسبت به سلامت دهان خود آگاه باشیم و بدانیم چه عادات و رفتارهایی سبب بیماری‌های دهان می‌شوند.»

        این پزشک ادامه داد: «بسیاری از افراد هم قادر نیستند علائم سرطان دهان را تشخیص دهند و تقریبا نیمی از کسانی که در این تحقیق شرکت کرده‌اند گمان می‌کردند که بیماری‌های لثه علامتی از سرطان دهان هستند. بیماری‌های لثه با وجود اینکه باید جدی گرفته شوند، ارتباطی با سرطان دهان ندارند و به‌جای آنها، افراد باید نگران زخم‌های قرمز دهان که طی 3 هفته خوب نمی‌شوند و هرگونه بلع غیرعادی باشند و اگر هریک از این علائم را داشتند، فوری به یک پزشک یا دندان‌پزشک مراجعه کنند.»

        نایجل کارتر اضافه کرد: «با آگاهی به موقع از ابتلا به سرطان دهان، حدود 90 درصد بهبود پیدا می‌کنید ولی اگر مدت زمان زیادی از بروز این علائم بگذرد، بهبودی شما به 50 درصد کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر متوجه تغییری در دهان خود شدید با دندانپزشک خود ملاقات کنید تا زندگی‌تان را نجات دهید.»

        افزایش آمار سرطان دهان، آن را به فزاینده‌ترین سرطان بریتانیا تبدیل کرده است و تا سال 2030 هم 15 درصد به این آمار اضافه خواهد شد.

        درصورتی‌که اشخاص نتوانند ابتلا به سرطان دهان را در خود تشخیص دهند، تا دهه آینده حدود 60 هزار نفر در بریتانیا به این بیماری مبتلا می‌شوند و حدود 30 هزار نفر از آنها می‌میرند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 بیش از 460 هزار نفر در سراسر دنیا از سرطان دهان بمیرند.
افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند از مشکلاتی مانند بدشکلی صورت، افتادن دندان، تخریب زبان و گلو، مشکلات دائمی در تکلم و غذا خوردن در محیط‌های عمومی رنج می‌برند. این افراد هنوز از حمایت‌هایی که سایر بیماران سرطانی برخوردار هستند بی‌بهره‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: