کد خبر: ۸۷۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۴ - 2015December 28
متخصص اخلاق پزشکی پژوهشگاه رویان درگفتگو باشفاآنلاین تشریح کرد:
شفاآنلاین :پژوهشگر پژوهشگاه «رویان» گفت: در ايران دليلي بر منع و حرمت شبيه سازي نداريم اما آنچه مانع اين كار است وجود مشكلات اخلاقي است.

دكتر صادق شريعتي نسب درگفتگو با شفاآنلاین ضمن اعلام اين مطلب گفت: با آنكه از نظر حقوقي هيچ قانون و مقرراتي درباره شبيه سازي نداريم اما بر خلاف كاتوليك هاي مسيحي كه بشدت با شبيه سازي مخالفند اكثر مراجع تقليد ما اين امر را في نفسه جايز دانسته اند. اما فقط برخي مسايل اخلاقي مانع اجراي شبيه سازي در ايران شده است.

به گفته اين حقوقدان ،در حال حاضر شبيه سازي انسان به شكل رسمي در هيچ كشوري انجام نمي شود. در كشور ما نيز بر روي حيوانات اين كار را انجام مي دهند و تصميم بر اين است كه براي گونه هاي در حال انقراض مثل غزال ايراني شبيه سازي شود.

دكتر شريعتي نسب در ادامه گفت: يكي از عوامل اخلاقي كه مانع اين كار است بحث حفظ كرامت انسان می باشد و اينكه انساني كه از اين راه به وجود مي آيد بدون پدر و مادر خواهد بود . همچنين از نظر علمي نيز ايمني اين كار تضمين نشده است. چرا كه هنوز دانشمندان اين حوزه نمي دانند شوك الكتريكي وارده به سلولي كه قرار است تبديل به جنين شود چه عوارضي بر آن خواهد داشت.

متخصص اخلاق پزشكي اظهار داشت: در روش شبيه سازي ، يك سلول عادي مثل سلول پوست كه 46 كروموزوم دارد را از بدن فرد مي گيرند و هسته اين سلول را در محيط آزمايشگاه ودر شرايط خاصي جدا مي كنند. سپس اين هسته را داخل پوسته تخمك انسان ميگذارند و شوك الكتريكي مي دهند تا زنده و زايا شود. حال اين سلول جنيني اگر در رحم يك انسان قرار بگيرد فرزندي كه به دنيا مي آيد به شكل باورنكردني ويژگي هاي صاحب سلول پوست را دارا خواهد بود.

دكتر شريعتي نسب گفت: آنچه در حال حاضردر ايران اتفاق مي افتد ساخت سلول بنيادي است كه از چهار طريق انجام مي شود. نخست بند ناف نوزاد، استفاده از مغز استخوان ، سلول هاي جنيني و تزريق ژن مخصوص به سلول عادي و تبديل آن به سلول بنيادي.

وي درباره كاربرد سلول هاي بنيادي گفت: این سلول ها براي ترميم بافت آسيب ديده يا نخاع و قلب آسيب ديده استفاده مي شود. سلول جنيني خاصيت تبديل شدن به هر سلول ديگري را دارد ولي در ايران اجازه توليد جنين را نمي دهند. چرا كه اين كار را غير اخلاقي مي دانند و براي كارهاي پژوهشي بايد از جنين هاي موجود در مراكز پزشكي را آن هم با رضايت والدينشان استفاده كنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: