کد خبر: ۸۷۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 27
شفا آنلاین>سلامت> عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت: هزینه‌هایی که برای بخش بهداشت تعیین می‌شود،کمتر از حد واقعی می‌باشد.

به گزارش شفا آنلاین،عبدالرحمن رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، داشت: هزینه‌هایی که برای بخش بهداشت تعیین می‌شود، کمتر از حد واقعی می‌باشد. متاسفانه هنوز آمار دقیقی در این خصوص ارائه نشده است.

رستمیان با بیان این‌که تداوم چنین روندی قطعا به زیان بیماران است و منجر به افت کیفیت ارائه خدمات می‌شود، افزود: برنامه‌ریزی برای حوزه سلامت باید به گونه‌ای باشد که در مرحله بعدی اجرای تحول سلامت، درمان‌های سرپایی افزایش یابد و تا حد امکان میزان بستری بیماران کاهش یابد.

وی گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، این روند قابل قبول است و اجرا می‌شود. در ایران نیز می‌بایست از از حضور راهنمای بالینی جهت اجرای این مهم بهره جست تا در بودجه صرفه‌جویی شود.

 

راهنمای بالینی مانع از اتلاف منابع می‌شود

رستمیان در توضیح راهنمای بالینی بیان داشت: پزشکان باید بر اساس اهدافی که برایشان تعیین شده است، مسیر بهبود بیمار را ترسیم و طی کنند. به عنوان مثال، برای تمام بیماران تجویز آزمایش و عکس ضرورتی ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان دستگاه قانونگذاری کشور با تاکید بر این‌که امروزه افزایش نظارت بر درمانگاه‌ها ضرورت دارد، خاطرنشان ساخت: راه‌های درمان می‌بایست بر اساس راهنمای بالینی تعیین شود.

به گفته وی، با راهنمای بالینی می‌توان تا 20 درصد از اتلاف منابع جلوگیری کرد.

این نماینده مجلس نهم همچنین بیان داشت: مبحث راهنمای بالینی در برنامه پنجم توسعه ذکر گردیده که هنوز از سوی مسؤلین راهکاری برای اجرای آن ارائه نشده است. لازم است توجه بیشتری به این موضوع شود؛ در غیر این صورت هزینه پرداختی از جیب مردم بیشتر می‌شود.

رستمیان متذکر شد: قطعا اجرای راهنمای بالینی مانع از مشکلات مالی بیمه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود که امروزه این مساله، حوزه درمان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

 

ظرفیت تولید دارو در کشور بالا است

رستمیان در بخش دیگری از سخنان خود، بر تقویت تولید دارو در کشور تاکید و تصریح کرد: ظرفیت تولید دارو در داخل بسیار بالا است. باید سهم واردات دارو در اختیار تولیدکنندگان بومی قرار گیرد.

 

تأمین منابع طرح تحول سلامت از دریافت مالیات کالاهای آسیب‌رسان

وی با بیان این‌که دولت باید از دریافت مالیات از کالاهای آسیب رسان بودجه سلامت را تأمین کند، متذکر شد: هنوز در این خصوص ورودی نشده است و این گلایه نمایندگان از مسؤلان دولتی است.

رستمیان ادامه داد: از مسؤلان وزراتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی و بهداشت دعوت خواهیم کرد تا در کمیسیون حضور پیدا کنند  و در این خصوص حکمی که می‌بایست از کالاهای آسیب رسان مالیات بگیرند تا کنون چه اقداماتی انجام شده و این یکی از راه‌های خوب است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری سلامت مبنی بر این که تجمیع بیمه‌ها تا چه اندازه می‌تواند در اجرای موفق طرح تحول سلامت تاثیرگذار باشد، خاطرنشان ساخت: اجرای صحیح این مهم باید با انجام بررسی‌های لازم و اقدامات کارشناسی صورت گیرد.سلامت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: