کد خبر: ۸۶۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 25
شفاآنلاین:سلامت>وقتي براي مدتي در خارج از منزل قدم مي‌زنيد يا براي انجام كاري به بيرون از خانه مي‌رويد آن هم در فصل سرما، طبيعي است تا مدتي دست هايتان احساس سرما داشته باشد. اما در بعضي افراد اين سرد بودن انگشتان تقريبا هميشگي است و علت آن هم نمي‌تواند صرفا سرماي هوا باشد و قطعا خبر از وجود مشكلي در بدن مي‌دهد. در ادامه به برخی از دلایل این مشکل اشاره می‌شود.
اين پديده يكي از مهم‌ترين دلايل سردي دائمي دست‌هاست. علت بروز پديده رينود تنگ شدن عروق انگشتان دست (و گاهي اوقات پاها، گوش‌ها و بيني) در واكنش به سرماي محيط يا استرس است. در اين پديده به علت كم بودن جريان خون، بخشي از انگشت سفيد شده و بعد به رنگ كبود در مي‌آيد، سپس رنگ انگشت قرمز مي‌شود كه نشان‌دهنده بازگشت و بهبود جريان خونرساني به اين ناحيه است. در نتيجه اين فرايند‌ها انگشتان سرد، بي‌حس، سوزن سوزن و گاهي دردناك مي‌شوند. خبر خوب اينكه پديده رينود فقط به عنوان يك دردسر محسوب مي‌شود و هيچ ضرري ندارد. پوشيدن دستكش در هواي سرد و حتي پوشاندن دست در هنگام برداشتن ماده ي غذايي سرد از يخچال و اجتناب از استرس از عوامل جلوگيري از ايجاد اين اختلال هستند. 
 
 
گاهي وجود يك بيماري خودايمني سبب سرد ماندن دائمي دست‌ها مي‌شود. بيماري لوپوس كه در آن سيستم ايمني به سلول‌هاي خودي حمله مي‌كند، بيماري اسكلرودرمي كه سبب سخت شدن و ايجاد زخم در پوست و بافت همبند مي‌شود، آرتريت روماتوئيد و ديگر بيماري‌هاي خود ايمني از علل ايجاد پديده رينود و سرد ماندن انگشتان هستند. 
 
 
كم كاري تيروئيد
تيروئيد به عنوان يك ترموستات براي بدن كار مي‌كند. حال اگر اين عضو دچار كم كاري شود عوارض زيادي به دنبال خواهد داشت. خستگي، يبوست، افزايش وزن و احساس هميشه سرد بودن انگشتان از جمله اين عوارض هستند. شيوع هيپوتيروئيديسم در زنان و افراد بالاي 50 سال ديده مي‌شود. 
 
 
فشار خون پايين
افت فشار خون به دلايلي مثل كم آبي بدن، از دست دادن خون، مصرف برخي داروها و اختلالات غدد درون ريز رخ مي‌دهد. علائم افت فشار خون سرگيجه، تاري ديد، خستگي، تهوع، ضعف و احساس سردرگمي است. كاهش فشار خون باعث مي‌شود خون تنها به سمت اندام‌هاي حياتي مانند قلب و ريه هدايت شود و دست‌ها و برخي اندام‌هاي ديگر سرد شوند. در صورت افت فشار به پزشك مراجعه كنيد. 
 
 
داروها
داروهايي كه سبب تنگ شدن عروق مخصوصا سرخرگ‌ها مي‌شوند، سبب يخ زدگي دست‌ها مي‌شوند. يكي ديگر از عوارض اين داروها ايجاد پديده رينود است. بتا بلوكرها (تجويز شده براي تنظيم فشار خون)، برخي داروهاي ضد سرطان، داروهاي ميگرن، و ضد احتقان OTC از جمله اين داروها هستند. 
 
 
استرس و اضطراب
استرس و اضطراب باعث ترشح آدرنالين شده و در نتيجه رگ‌هاي خوني در اندام‌ها منقبض مي‌شوند و سرد شدن دست‌ها و مخصوصا پاها را به دنبال مي‌آورند. 
 
 
سيگار كشيدن
نيكوتين موجود در سيگار باعث تنگي عروق خوني و ايجاد پلاك در شريان‌ها مي‌شود. در نتيجه اين عوارض كه جريان خون كاهش مي‌يابد، انگشتان دست سرد مي‌شوند. 
 
 
آنمي (كم خوني) 
كم خوني به دليل كمبود هموگلوبين يا گلبول قرمز پيش مي‌آيد كه نتيجه آن كاهش اكسيژن رساني به نقاط مختلف بدن است و ممكن است باعث سرد شدن انگشتان دست شود. علت كم خوني عدم دريافت آهن كافي از رژيم غذايي، از دست دادن خون (با توجه به دوره‌هاي سنگين قاعدگي، زخم معده، خونريزي از دستگاه گوارش)، برخي سرطان‌ها و اختلالات گوارشي (مانند سلياك يا بيماري كرون) است و اين كم خوني علاوه بر سردي دست‌ها مسبب خستگي، سردرد، سرگيجه، تنگي نفس و پوست رنگ پريده است. با دريافت آهن كافي از طريق مواد غذايي و قرص‌هاي آهن اين مشكل رفع مي‌شود. 
 
 
مشكلات گردش خون
اكثر مردم نرسيدن خون كافي به ارگان‌ها را دليل سرد شدن بدن مي‌دانند و البته كاملا هم درست است. گردش خون ضعيف كه اغلب علت آن ضعيف بودن ماهيچه قلب و نارسايي قلبي و انسداد رگ‌ها به دليل افزايش كلسترول خون است، سردي دست‌ها و پاها، سوزن سوزن شدن و بي‌حسي را به دنبال مي‌آورد. 
 
 
كمبود ويتامين ب12
ويتامين ب12 موجود در گوشت، مرغ، تخم مرغ، شير و ديگر مواد غذايي لبني، در تشكيل سلول‌هاي قرمز خون مهم است. كمبود اين ويتامين مي‌تواند به كاهش توليد سلول‌هاي قرمز خون و كم خوني پس از آن منجر شود. كمبود ويتامين ب12 در افراد گياهخوار و افراد مبتلا به بيماري‌هاي گوارشي نظير كرون و سلياك ديده مي‌شود. با انجام يك آزمايش ساده مي‌توان به كمبود اين ويتامين مهم پي برد و از سردي دائمي دست‌ها جلوگيري كرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: