کد خبر: ۸۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 25
شفا آنلاین>روانشناسی> یک بررسی جدید بیانگر آن است که مسخره کردن دختران چاق درباره وزنشان ممکن است باعث آسیب درازمدت به خودانگاره (تصویر ذهنی از بدن) در آنان شود و خطر دچار شدنشان به اختلالات خوردوخوراک را در آینده افزایش دهد.

به گزارش شفا آنلاین،نورما اولورا، استاد و آموزش‌دهنده بهداشت در دانشگاه هوستون، سرپرست این پژوهش، دراین‌باره گفت: «وضعیت وزن ممکن است برای کودکان موضوعی حساس‌تر باشد اینکه اضافه وزن دارند یا چاق هستند و مسخره شدن به این خاطر ممکن است واکنش عاطفی قوی‌تر در آنان ایجاد کند.»

       به گفته پژوهشگران، این پژوهش شامل 135 دختر سیاه‌پوست و لاتین‌تبار حدوداً 11 ساله بود که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند. هشتادویک درصد از این دختران چاق بودند. همه‌شان گفته بودند که از وزن زیادشان ناراحت هستند و آرزو داشتند که لاغرتر بودند.

       اولورا گفت: «این بررسی بر روی دختران سیاه‌پوست و لاتین‌تبار متمرکز بود، زیرا آنان در معرض خطر بالاتر چاقی هستند، و درنتیجه ممکن است تمایل بیشتری به لاغرتر بودن داشته باشند و این امر درنهایت به رفتارهای تغذیه‌ای ناسالم در آنان می‌انجامد. دوم اینکه پژوهش‌های چندانی در بررسی این موضوع در دختران اقلیت‌ها انجام نشده است.»

       پنجاه‌ودو درصد از این دختران گفتند که به خاطر وزنشان به‌وسیله سایر دختران مسخره شده‌اند. شصت درصدشان گفتند که پسرها مسخره‌شان کرده‌اند، و برخی از آنان گفتند که مورد تمسخر خواهر و برادرهایشان قرار گرفته‌اند.

       این پژوهشگران دریافتند که به نظر می‌رسد مسخره کردن باعث برانگیختن رفتارهای تغذیه‌ای ناسالم در میان دختران می‌شود. اما مهم است یادآوری کرد که این نوع مطالعه برای ثابت کردن رابطه علی و معلولی طراحی نشده بود؛ این مطالعه فقط نشان می‌دهد که میان مسخره‌شدن و رفتارهای تغذیه‌ای دختران همراهی وجود دارد.

       این بررسی نشان داد هفتاد درصد دخترانی که به خاطر وزنشان مسخره شده بودند، شروع به کاستن از وعده غذایی‌شان یا کنار گذاشتن وعده‌های غذایی کرده بودند و رژیم‌های سختی برای کاهش وزن گرفته بودند. این پژوهشگران همچنین دریافتند که

       12 درصد این دختران درنهایت به پرخوری افراطی و بعد خود را به استفراغ انداختن و 33 درصد آنان به پرخوری عاطفی، خوردن غذا هنگام احساس ملال یا آشفتگی، دچار شده بودند.

       الوورا گفت: «نتایج این بررسی ممکن است آموزشگران بهداشت و پزشکان را به طراحی اقداماتی برای تعلیم راهبردهای کنار آمدن این کودکان با زیادی وزنشان هدایت کند تا آنان بتوانند با مسئله مسخره شدن به‌وسیله هم‌سن‌هایشان مواجه شوند. این یافته‌ها همچنین از وضع خط‌ مشی‌های اجتماعی برای عدم تحمل رفتارهایی مثل مسخره کردن دیگران به خاطر وزنشان به‌خصوص در چارچوب مدرسه، حمایت می‌کند.
این بررسی اخیراً در ژورنال Eerly Adolesence منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: