کد خبر: ۸۶۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 25
شفا آنلاین>روانشناسی> محققان ژاپنی با استفاده از MRI نقشه‌ای را از مغز تهیه کرده‌اند تا دریابند که در کجای مغز، شادی ظهور پیدا می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین، این مطالعه که در نشریه Scientific Reports منتشر شده، راه را برای اندازه‌گیری عینی شادی هموار کرده و همچنین بینشی را براساس نورولوژی برای شاد بودن فراهم می‌کند.

       ورزش، مراقبه، خواندن کتاب‌هایی که برای کمک به خود نگاشته شده‌اند و غیره، همگی راهی هستند برای شاد بودن، اما آیا واقعا می‌دانیم که شادی چیست؟

       محققان ژاپنی دانشگاه کیوتو پاسخی را از دیدگاه‌های نورولوژیکی یافته‌اند. براساس نتایج مطالعه آنها، شادی به ‌طور کلی، ترکیبی است از احساس‌های شاد و رضایت از زندگی که همگی با هم در پره‌کونئوس precuneus، محلی در مدیال لوب پریتال که در زمان هوشیاری فعال است؟

       افراد احساسات را به روش‌های مختلف احساس می‌کنند. به‌طور مثال، زمانی که از افراد تعریف و تمجید می‌شود، بعضی افراد شادی را شدیدتر از دیگران احساس می‌کنند.

       سایکولوژیست‌ها دریافته‌اند که عوامل احساسی مانند این و رضایت از زندگی همگی با هم، تجربه ذهنی از شاد بودن را تشکیل می‌دهند. مکانیسم‌های عصبی که پشت چگونگی ظهور شادی قرار دارند، ناشناخته باقی مانده‌ بودند. درک این مکانیسم‌ها، یک دارایی بزرگ برای کمی کردن سطوح شادی از نظر عینی است.

       این تیم تحقیقاتی از مغز افراد شرکت کننده با MRI اسکن گرفتند. سپس از این افراد پرسیده شد که در کل چقدر شاد هستند، احساسات را با چه شدتی احساس می‌کنند و چقدر از زندگی‌شان راضی هستند.

       آنالیزهای آنها نشان داد، افرادی که نمره‌های بالاتری از سوالات گرفته بودند، حجم ماده خاکستری مغزشان در پره‌کونئوس هم بیشتر بوده است. به بیان دیگر، افرادی که شادی را با شدت بیشتری احساس می‌کنند، غم و اندوه را با شدت کمتری درک می‌کنند و بیشتر می‌توانند مفهوم زندگی را پیدا کنند، پره‌کونئوس بزرگتری دارند.

       در طول تاریخ، بسیاری از دانشمندان برجسته مانند ارسطو به اینکه شادی چیست، فکر کرده‌اند و حالا این تیم تحقیقاتی بسیار خوشحال است که دانش بیشتری در مورد شادی و معنی آن به دست آورده است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مدیتیشن حجم ماده خاکستری مغز را در پره‌کونئوس افزایش می‌دهد، بنابراین شاید نتایج جدید برای ارتقای برنامه‌های شادی براساس تحقیقات علمی مفید باشد.
Medical Xpress



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: