کد خبر: ۸۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
شفا آنلاین>سلامت>تصویربرداری مغز از جمله تکنیک‌هایی است که در تشخیص اغلب بیماری‌های عصبی به ویژه ژنتیکی نقش مؤثری دارد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر شهرام صفری محقق مرکز تحقیقاتی ریکن در ژاپن در خصوص کاربرد نقشه‌برداری از مغز برای تشخیص و درمان بیماری‌های ژنتیکی گفت: نگاه کلی که در نقشه‌برداری از مغز وجود دارد این است که هر فعالیت در مغز و بیماری به طور دقیق قابل شناسایی است به گونه‌ای که مشخص می‌شود که چه نواحی با چه الگوی زمانی و مکانی در بروز بیماری فرد دخیل هستند.

وی افزود: نگاه‌های تکنیکی متفاوتی در این معقوله وجود دارد. از بررسی نقشه کلی مغز و بررسی فعالیت در سطح نواحی مغزی تا سطح ریز شبکه‌های مغزی که ارتباطات بین سلولی را شامل می‌شود با تکنیک‌ها و رویکردهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع نقشه‌برداری از مغز رمزگشایی از بیماری‌ها و عملکرد مغز است.

وی در ادامه گفت: در ژاپن بررسی عملکرد مغزی در سطح زیر شبکه‌های عصبی با استفاده از ابزارهای اپتوژنتیک، تصویربرداری دوفوتونی، لیزری و پیچ کلمپ در حیوانات زنده صورت می‌گیرد که مجموعه‌ی این تکنیک‌ها شاید در معدود دانشگاه‌های دنیا انجام شود، این روش هنوز برای انسان قابل استفاده نمی‌باشد. چراکه موجودی که مورد مطالعه قرار می‌گیرد حتماً باید تحت دستکاری ژنتیکی قرار بگیرد چون محدودیت‌های اخلاقی در مورد انسان وجود دارد.

وی در خصوص استفاده این تکنیک‌ برای بیماران ژنتیکی گفت: در واقع تکنیک‌‌هایی که به بررسی عملکرد شبکه‌های عصبی می‌پردازند برای شناسایی بیماری‌های عصبی هیچ محدودیتی ندارند. هر نوع بیماری که در سطح شبکه وجود داشته باشد با روش تصویربراری مغز قابل شناسایی است. اما با توجه به هزینه‌های این تکنیک تمرکز ما بر روی بیمار‌هایی است که در جامعه رواج بیشتری دارند مثل بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: