کد خبر: ۸۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 22
شفاآنلاین :سلامت >اجتماعی >وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی که مخالف منافع مردم هستند ادعا می کنند طرح تحول نظام سلامت هزینه های درمان را افزایش داده لذا بیمه ها ورشکست شده و نمی توانند تجمیع شوند در حالی که این مساله هیچ ربطی به طرح تجمیع بیمه ها ندارد.
به گزارش شفاآنلاین، سید حسین قاضی زاده هاشمی شنبه شب در اجلاس سراسری معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کشور در مشهد افزود: برخی اقتصاددانان نیز ندانسته در این زمینه اظهار نظر می کنند که طرح تحول سلامت مانعی برای تجمیع بیمه هاست.

وی با بیان اینکه تجمیع بیمه ها خواسته اکثریت مردم کشور است اظهار کرد: وزارت بهداشت در مورد تجمیع بیمه ها با چند مشکل مواجه است که شامل نادرست بودن رویه های سازمان های بیمه گر، بدهی های سازمان تامین اجتماعی و ساختار کلی بیمه ها در کشور می باشد.
وی گفت: قانون در رویه های سازمان های بیمه گر اجرا نمی شود لذا طی جلسه ای که بین این وزارتخانه، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد، مقرر گردید این رویه ها اصلاح گردد.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی افزود: تعرفه بیمه از مسیر قانونی خود یعنی در فرآیندی که منجر به تایید پیشنهاد سازمان های بیمه گر و ابلاغ هیات وزیران شده تعیین گردیده و این قانون لازم الاجراست لذا هر سازمان بیمه گر مجاز نیست به تنهایی در مورد تعیین تعرفه بیمه تصمیم بگیرد و یک خدمت یا دارویی را از پوشش بیمه حذف یا حمایت بیمه ای آن را کم کند.

وی بیان کرد : برای اصلاح رویه های سازمان های بیمه گر یا افزایش و کاهش تعرفه ها باید همان فرآیند دوباره طی شود یعنی سازمان های بیمه گر پیشنهاد دهند، پیشنهاد توسط وارتخانه های ذیربط بررسی و در شورای عالی بیمه تصویب گردد تا پس از تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی در جلسه هیات وزیران مطرح و درباره آن تصمیم نهایی گرفته شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: برخی قصور سازمان های بیمه گر را به پای وزارت بهداشت می گذارند و وقتی به داروخانه مراجعه و مشاهده می کنند فرانشیزی که باید می دادند پنج یا سه برابر شده ، فکر می کنند قیمت دارو افزایش پیدا کرده در حالی که حمایت بیمه ای آن دارو خودسرانه کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: قانون به سازمان های بیمه گر اجازه کاهش یا حذف خودسرانه بیمه دارو را نمی دهد.

**سازمان تامین اجتماعی مشکلی در منابع مالی ندارد، برخی آدرس غلط می دهند

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: سازمان تامین اجتماعی بدهی یا مشکلی در تامین منابع خود ندارد، اشکال اصلی این است پولی که مردم برای درمان به تامین اجتماعی پرداخت می کنند در حوزه درمان هزینه نمی شود.
قاضی زاده هاشمی افزود: براساس آماری که مسئولان این سازمان ارائه کردند، تاکنون 220 هزار میلیارد ریال بابت بیمه درمان از مردم پول گرفته و خیلی کمتر از آن به حوزه درمان وزارت بهداشت پرداخت کرده اند.
وی بیان کرد: بهتر است به جای اینکه پول مردم بابت پرداخت بیمه در بخشهایی مانند بیمه مستمری بگیران، بیمه بازنشستگی یا سرمایه گذاری در دارو و ساخت بیمارستان و امثال آن هزینه شود، سازمان تامین اجتماعی اضافه پرداخت را در صندوقی واریز کند که برای خود مشمولان بیمه هزینه گردد.
وی با اشاره به نبود توازن خدمات بیمه ای در کشور ادامه داد: در تمام مناطق حاشیه تهران اقشار کارگر ساکن هستند اما یک بیمارستان تامین اجتماعی در آن منطقه وجود ندارد، لذا برخی که دم از بدهی می زنند معلوم است که آدرس غلط می دهند.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی افزود: عده ای هم که خارج از این دو وزارتخانه (بهداشت و رفاه) هستند، در پیش از خطبه های نماز جمعه به عنوان مهمان حضور یافته و تریبون به دست می گیرند یا در روزنامه مطلبی منتشر می کنند که به طور کامل با واقعیت فاصله دارد.
وی گفت: در مورد بیمه سلامت اوضاع فرق می کند و طرح تحول سلامت هزینه های آن را افزایش نداد بلکه جمعیتی که در این طرح زیر پوشش بیمه قرار گرفتند با سرانه درمانی که وزارت بهداشت برای هر نفر تعیین کرده بود، همخوانی نداشت.
قاضی زاده هاشمی افزود: معاون درمان وزارت بهداشت و فعالان حوزه اقتصاد سلامت پیشنهاد کردند که چهار دهک اول جامعه با جمعیت پنج میلیون نفر زیر پوشش بیمه سلامت قرار گیرند و سرانه درمان برای هر نفر فقط در بخش بستری 160 هزار ریال محاسبه شود که با احتساب این سرانه هزینه کل 5500 میلیارد ریال می شد.
وی اظهار کرد: متولیان بخش بیمه 11 میلیون نفر را زیر پوشش بیمه قرار دادند که سرانه هر نفر 320 هزار ریال و کل هزینه بیمه 12 هزار میلیارد ریال محاسبه می شود و کسری در بودجه پیش می آید.
وی افزود: اگر دولت قصد زیر پوشش قرار دادن 11 میلیون نفر از جمعیت ایران در بیمه سلامت را دارد باید اختلاف بودجه را بپردازد و این مساله هیچ ربطی به طرح تحول نظام سلامت ندارد زیرا ما با 50 درصد این مبلغ طرح را اجرا کردیم.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: خواسته ما این است که باید یارانه درمان به قشر مستضعف پرداخت شود و در واگذاری دفترچه ها نباید همه اقشار یکسان باشند و در مورد رویه های سازمان های بیمه گر نیز اصرار به اجرای قانون داریم.

**طرح تحول نظام سلامت، اقدام اورژانسی دولت برای بیماری نظام سلامت

وزیر بهداشت با اشاره به رضایتمندی عمده مردم کشور از طرح تحول نظام سلامت بویژه در بخش درمان افزود: زمانی که تصدی وزارت بهداشت را پذیرفتم، نظام سلامت بیمار بود که نیاز به اقدامات اورژانسی داشت و اجرای طرح تحول نظام سلامت در این راستا بود.
قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: نظام سلامت نیاز به جراحی داشت و این جراحی با طرح تحول انجام شد و زنده بودن بیمار به قضاوت مردم بستگی دارد نه قضاوت خواص که خوشبختانه نظرسنجی ها گویای این مطلب است که عمده مردم از این طرح رضایت دارند.
وی با اشاره به اینکه بخش های بهداشت و درمان وزارتخانه در حوزه اجرای این طرح بیشترین فشارها را متحمل شدند افزود: دسترسی به پزشک، دارو، ماما و سایر تجهیزات پزشکی در حاشیه شهرها یکی از موارد عمده رضایتمندی مردم در حوزه بهداشت طرح تحول سلامت است.
وی پیش بینی کرد، با توجه به توافق هسته ای ایران با گروه 5+1 و تحولاتی که در بخش اقتصاد کشور بوجود می آید، شرایط بهتری برای کشور و مردم رقم خواهد خورد و تغییراتی در وضعیت معیشتی مردم بوجود می آید.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، توسعه کلینیک های تخصصی و مرکز فوریت های پزشکی (اورژانس) را از طرحهای ارائه شده از سوی معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور برشمرد که در طرح تحول سلامت مورد توجه ویژه قرار می گیرد.
قاضی زاده هاشمی گفت: طرحهای ویژه و مطلوبی برای بخش ناباروری از سوی متخصصین ارائه شده که شاید نتوان هزینه آن را تامین نمود اما در هر صورت اجرای آن مورد توجه قرار می گیرد.
وی با تاکید بر سطح بندی امکانات در امور درمانی و بهداشتی و شفاف سازی توانمندیهای این بخش افزود: طی 15 سال گذشته تعصب های بی اساسی در حوزه سطح بندی خدمات بهداشتی و درمانی وجود داشته که منجر به بروز مشکلات فعلی در حوزه بهداشت و درمان بویژه توزیع ناعادلانه این بخش در کشور شده است.
وی اظهار کرد: براساس آمار موجود هیچ تخت اضافی یا تجهیزات پزشکی اضافی دیگری در کشور وجود ندارد در حالی که به طور مداوم از سوی برخی افراد گفته می شود ازنظر تجهیزات پزشکی در کشور مشکلی نیست که این مهم به نوعی ظلم به مردم است و باید در قالب سطح بندی خدمات اصلاح و از بروز تعصب های بی مورد جلوگیری شود.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: باید نظام درمان یکپارچه و نظام ارجاع در همه موارد لحاظ شود و در یک سطح بندی مناسب اطلسی از نیازهای هر استان به خانه بهداشت، مرکز بهداشت، تخت بیمارستانی، بیمارستان دولتی و خصوصی، آزمایشگاه، شمار پزشکان و پرستاران تشکیل گردد.

وی با اشاره به توانمندی های بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان گفت: می توان با مشارکت بخش خصوصی در سطح بندی امکانات، نیازهای بهداشتی و درمانی اقشار مختلف مردم با بضاعت های مالی متفاوت را تامین کرد.

قاضی زاده هاشمی افزود: از ابتدای دولت تاکنون یک میلیون و 500 هزار مترمربع از مراکز درمانی کشور بازسازی شده که این روند ادامه دارد و تجهیز آنها باعث می شود خدمات دولتی بهتر از گذشته در اختیار مردم قرار گیرد.

وی توسعه کلینیک های تخصصی ویژه را اقدامی مطلوب از سوی دانشگاه های علوم پزشکی ذکر و بیان کرد: این مراکز باید به گونه ای مدیریت شود که کارکنان آن قسمت رضایت کامل از وضعیت تجهیزات و حقوق داشته باشند و هزینه درمان برای بیماران نیز متعادل محاسبه شود.
وی با تاکید بر اینکه باید زمینه ای فراهم شود که کلینیک های تخصصی در شهرها ماندگار شوند، افزود: هیچ مشکلی در خصوص تامین هزینه های گشایش این کلینیک ها وجود ندارد زیرا اعتبارات قابل توجهی به این وزارتخانه اختصاص یافته که بین دانشگاه های علوم پزشکی توزیع می شود.
وزیر بهداشت با اشاره به رضایت نداشتن اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی از حقوق و دستمزد خود گفت: 570 عضو هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود دارند که عمده آنان از حقوق خود ناراضی هستند لذا برای ارتقای سطح خدمات درمانی باید وضعیت حقوقی و کاری آنان اصلاح شود.

** وزارتخانه را با 80 هزار میلیارد ریال بدهی تحویل گرفتیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه این وزارتخانه را با 80 میلیارد ریال بدهی از دولت قبل تحویل گرفتیم، افزود: کسی که این وزارتخانه را با کلی بدهی تحویل ما داده است، اکنون می گوید 50 درصد بودجه کشور صرف حوزه سلامت شده که حرف نادرستی است.
وی تاکید کرد: نباید به صحبت های بی اساس عده ای که در کل منفی باف هستند و فقط سعی می کنند ناامیدی را در بین مردم بوجود آورند توجه کرد ضمن اینکه بدهی این وزارتخانه رفع شده است.
قاضی زاده هاشمی گفت: عمده مردم از طرح تحول نظام سلامت رضایت دارند و دولت نیز مصمم است اجرای این طرح ادامه یابد اما باید پرداختی ها در حوزه بهداشت و درمان به روز شده و سرعت گیرد.

** عمده مسائل مربوط به حوزه پرستاری ریشه سیاسی دارد

وزیر بهداشت افزود: مخالفت ها و نارضایتی هایی که از سوی برخی افراد در جامعه پرستاری به گوش می رسد بخش عمده ای از آن منشا سیاسی دارد که دلیل آن مشخص نیست اما باید دستمزد پرداختی به پرستاران به روز باشد زیرا آنان بر پزشکان مقدم هستند.
وی ساماندهی و رفع بدهی ها در حوزه درمان کشور را نتیجه جهت گیری های مناسب این وزارتخانه دانست و گفت: این رویه باید در پرداخت عملکردی مربوط به حوزه پرستاران نیز دنبال شود و می توان فرمول ها را ساده تر کرد نباید تعصب به خرج داد.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به وجود 90 هزار کارکنان قراردادی در این وزارتخانه افزود: اگر جذب پرستاران مجرب در حوزه درمان بویژه مراکز فوریت های پزشکی منوط به استخدام پرستاران قراردادی است معاونین درمان می توانند مجوز لازم را از هیات های امنای دانشگاه های علوم پزشکی بگیرند.

**عالی ترین سطح خدمات باید در اورژانس ها عرضه شود

وزیر بهداشت اظهار کرد: همیشه مراکز فوریت های پزشکی در کشور تبعیدگاه بوده و افراد غیرمجرب یا غیرمتخصص در این حوزه مشغول به فعالیت می شدند در حالی که 45 درصد از مراجعه کنندگان به بیمارستان های کشور در این مرکز پذیرش می شوند لذا ساماندهی و تجهیز این مراکز از نظر کادر درمانی و تجهیزات پزشکی ضروری است.
وی ادامه داد: هرچه وضعیت مراکز فوریت های پزشکی بهتر باشد و پرستاران مجرب، پزشکان متخصص، تجهیزات به روز در آنها تامین و خدمات در عالی ترین سطح به بیماران ارائه شود از مرگ و میر مردم بیشتر جلوگیری می شود.
وی افزود: می توان بهیاران را نیز به مجموعه کارکنان بخش فوریت های پزشکی اضافه کرد، همچنین باید پرستاران ویژه این مرکز از سوی دانشگاه های علوم پزشکی که بیمارستان های بزرگ را زیر پوشش دارند، تربیت شوند و از کارکنان مجرب در این مرکز استفاده گردد زیرا مهارت مقدم بر دانش است.
قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: توقف بیمار بیش از شش ساعت در مرکز فوریت های پزشکی باید حذف شود که تحقق این مهم به نفع بیمار و کارکنان خواهد بود.

**کار سونوگرافی زنان به متخصصان و پرستاران زن واگذار شود

وزیر بهداشت تاکید کرد: به دلیل تعصبات مردم بویژه ساکنین شهرهای کوچک و همچنین در شهر هایی که سونولوژیست یا رادیوگرافیست خدمت نمی کنند باید به متخصصان حوزه زنان و پرستاران آموزش دیده مجوز انجام سونوگرافی زنان داده شود.
قاضی زاده هاشمی گفت: در سراسر دنیا کار سونوگرافی توسط پرستار انجام می گیرد که کار خیلی مهم یا پیچیده ای نیست لذا اصرار بر اینکه فقط سونولوژیست ها یا رادیوگرافیست های مرد سونوگرافی را انجام دهند، بی معنی است لذا باید پرستاران را ویژه انجام سونوگرافی آموزش داد.
اجلاس سراسری دو روزه معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور از 30 آبان ماه در مشهد در حال برگزاری است.ایرنا

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
0
0
از دو سال قبل و شروع مباحث مطرح شده توسط وزیر محترم مشخص بود که اقدامات یک سویه وزیر در میان مدت شکست خورده و در بلند مدت در حوزه سلامت و درمان فاجعه بار است.
خوداتکایی بیمه های درمانی --- طرح پزشک خانواده---- کنترل هوشمند عملکرد پزشکان خصوصا متخصصین و جراحان در تجویز پرحجم دارو و انجام پرحجم و تعداد آزمایشات و ام ار ای و ... بدون کمترین صرف وقت اولیه در معاینه و تشخیص و جراحی های متعدد و کم اجبار و.. ---- عدم وجود ساختاری منصفانه در کمیسیونهای انضباطی پزشکی جهت افزایش ریسک تخلف و خطا در تشخیص و جراحی های ناموفق و...---- کنترل اصولی تعداد ویزیت و عمل جراحی پزشکان متخصص---- افزایش پلکانی تعلق مالیات در جراحی ها و ویزیت ها و...---- اقداماتی است که قبل از اصرار بر رایگان شدن درمان و افزایش حقوقها و تعرفه ها میبایست انجام میگرفت. و این هزینه های غیر اصولی و صرف اعتبارات دولتی( بجای افزایش عملکرد و رقابت بیمه ها) در درمان را میبایست به سوبسید بخش پیشگیری و تشخیص نظیر: ورزش همگانی و زیرساختهای ورزشی عمومی، چکاب های دوسالانه رایگان و اجباری، غنی سازی مواد خوراکی عمومی ، کاهش الودگی هوا ، تقویت شبکه انتقال و تصفیه اب شرب، درمانگاههای روستایی ، و... اختصاص یابد. پیک جمعیت در نسل پر تعداد یعنی متولدین دهه 50 و 60 به مرز میانسالی میرسند و در چند سال اینده با توجه به افزایش مشاغل کم تحرک و مشکلات اب و هوایی و روحی و استرسها و...نیازهای درمانی بسیار شدیدتری نیاز میباشد و سیل کمبودها در اموزش ابتدایی و دبیرستانها و تحصیلات دانشگاهی و مسکن و شغل و ازدواج در حال نزدیک شدن به حوزه درمان و از کارافتادگی و.. است. و ما طبق معمول موقعی عمل میکنیم که نیاز مرتفع شده ( نظیر اموزش و مدارس و دانشگاهها) .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: