کد خبر: ۸۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 22
رئیس انجمن بیماری های عفونی ایران در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- رئیس انجمن بیماری های عفونی ایران با اشاره به این که افزایش ابتلا به بیماری تب مالت در استان های غربی کشور 5برابر سال های قبل گزارش شده؛ گرانی روزافزون لبنیات پاستوریزه را عامل افزایش تب مالت در کشور دانست.
دکتر مسعود مردانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: متأسفانه در استان های غربی کشور شیوع بیماری در سال گذشته  بیشتر از سال های قبل گزارش شده است .که این امر به طور عمده به عدم صحیح واکسیناسیون دامی در استان های کشور نیز بر می گردد.

عضو کمیته کشوری تب مالت با اشاره به این که تب مالت بیماری مشترک بین انسان و حیوان است؛ ادامه داد: انسان در پی مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه و یا خوردن گوشت خوب پخته نشده  یا نپخته حیوانی که مبتلا به این بیماری است نیز گرفتار تب مالت خواهد شد.

راه های انتقال بیماری تب مالت

به گفته فوق تخصص بیماری های عفونی ،راه های انتقال تب مالت در ایران استفاده از شیرهای غیرپاستوریزه، پنیر، خامه، سرشیر، بستنی و کشک است که به طور عمده در استان های مختلف ایران توسط افرادی که عادت به استفاده از فرآورده های لبنی پاستوریزه ندارند رخ می دهد.

وی افزود: حال افرادی که  در کار تهیه گوشت و مواد لبنی هستند؛ به تبع شغل شان نیز امکان دارد گرفتار تب مالت شوند.

علائم بیماری تب مالت

عضو کمیته کشوری تب مالت اظهارکرد: این بیماری با تب، دردهای استخوانی-عضلانی، عرق ریزی شبانه و ضعف وبی حالی نیز خود را نشان می دهد؛ حال در صورتی که تب مالت تشخیص داده نشده و درمان نشود حتی منجر به عدم توانایی راه رفتن و ناتوانی های جدی فرد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال های اخیر به علت این که واکسیناسیون دامی به دلیل مشکلات منابع مالی و یا عدم برنامه ریزی درست در برخی از استان ها از جمله استان های غربی کشورصورت نگرفته است. بنابراین متأسفانه با بروز افزایش موارد تب مالت در کشور رو به رو هستیم. به گونه ای که طی 2 تا 3 سال اخیر نسبت به سال های گذشته موارد ابتلا در ایران نیز بالاتر هم رفته است.

علت گرایش مردم به مصرف لبنیات غیر پاستوریزه

رئیس انجمن متخصصین میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی ایران تأکید کرد: متأسفانه گران شدن روزانه قیمت لبنیات پاستوریزه مردم را به طرف استفاده از محصولات لبنی غیر پاستوریزه کشانده که این امر در افزایش ابتلا به بیماری تب مالت بسیار موثر بوده است.

وی یادآور شد: تب مالت بیماری بومی ایران است و در اقصی نقاط کشور وجود دارد.حال آنکه مصرف شیر و فرآورده های غیر پاستوریزه و یا گوشت خارج از زنجیره کشتارگاه های صنعتی امکان ابتلا به بیماری تب مالت  نیز وجود دارد.

وی توصیه کرد: برای عدم ابتلا به بیماری تب مالت در صورتی که فردی می خواهد شیر غیر پاستوریزه مصرف کند باید آن را به مدت 20 دقیقه بجوشاند.چراکه ثابت شده جوشاندن شیر موجب از بین رفتن ویروس این بیماری خواهد شد.

ماست غیرپاستوریزه منجر به تب مالت نمی شود

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: نکته مهم این که در فرآیند تهیه ماست، به طور حتم شیر جوشانده می شود .به همین دلیل به هیچ عنوان حتی مصرف ماست غیر پاستوریزه نیز موجب ابتلا به تب مالت نخواهد شد.

طول درمان تب مالت

وی در پایان بیان کرد: درمان این بیماری حداقل  6 تا 8 هفته آنهم با تجویز 2 آنتی بیوتیک موثر بر عامل تب مالت است.نکته مهم آن که عدم درمان مناسب این بیماری  تا 10 درصد موجب عود بیماری می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: