کد خبر: ۸۶۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 20
شفا آنلاین>سلامت>تیمهای پزشکی و امداد رسان 10 روز قبل از اربعین حسینی با استقرار کمپ‌هایی در مسیر 90 کیلومتری نجف تا کربلا به زائران حسینی خدمات ارائه می دهند.
به گزارش شفا آنلاین،همه ساله در ایام عزاداری اباعبدالله و بیشتر شدن سفرها به کشور عراق ، نگرانی ها درباره شیوع بیماری های عفونی مثل وبا بیشتر می شود. امسال هم مانند سال های گذشته، وزارت بهداشت و اورژانس توصیه هایی به زائرین در این باره داشته اند و هشدار داده شده است، هرچند که وزارت بهداشت هرگونه نگرانی در مورد شیوع وبا را مردود شمرده است اما طبق اعلان سازمان های چون یونیسف وبا همچنان به شدت خود در عراق وجود دارد.

به همین دلیل با توجه به پیاده روی بزرگ اربعین و حضور هزاران نفر از هم وطنانمان در این مراسم به سراغ یک متخصص بیماری های عفونی رفته ایم تا درخصوص بیماری هایی که احتمال ابتلا شدن به انها برای زائرین عزیز وجود دارد و روش های پیشگیری و توصیه های بهداشتی لازم را جویا شویم، همچنین گفتگویی با معاون فنی – عملیاتی اورژانس کشور انجام داده ایم تا از وضعیت استقرار کادر درمان و تمهیدات لازم در استان های مرزی کشور را در مراسم بزرگ پیاده روی اربعین اطلاع یابیم.
 
دکتر زار ع متخصص بیماری های عفونی درباره شیوع وبا از عراق گفت: با توجه به نزدیک شدن فصل سرد، خطر بیماری های تنفسی مانند سل بیشتر از وباست.  با توجه به رسیدن فصل سرما موضوع ابتلا به وبا کمرنگ شده و بیشتر فصل ابتلا به بیماری های تنفسی مانند سل ، کرونا وانواع آنفولانزا و... است.

 تب ناگهانی بارزترین نشانه وباست
وی ادامه داد : زائران حتما از آب های بسته بندی شده باز نشده  و از یخ های بهداشتی ، دستکش و ماسک استفاده کنند، همچنین  پیش از استفاده از سبزیجات و میوه جات، گند زدایی شوند و به طور مکرر دستهای خود را بشویند، درمان این بیماری ساده است اما در صورت ابتلا باید اسرع وقت باید به پزشک مراجعه شود؛ چرا که با گذشت زمان درمان آن سخت شده و احتمال مرگ وجود دارد؛ بارزترین نشانه آن تب ناگهانی و اسهال شدید است، بنابرین زائران عزیز نسبت به علائم وبا هوشیار باشند و در صورت مشاهده اسهال آبکی حتما از مایعات زیاد استفاده کنند و هرچه سریعتر خود را به مراکز درمانی و بیمارستان های صحرایی رسانده تا تحت مدوا توسط تیم های پزشکی قرار بگیرند.

ظرفیت کادر درمانی مناطق مرزی 30 درصد افزایش یافته است
دکتر محمد سرور معاون فنی عملیاتی اورژانس کشور درخصوص تمهیدات پیش بینی شده اورژانس کشور جهت برگزاری مراسم اربعین گفت: در اربعین حسینی که با جابجایی انبوه جمعیتی جهت زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) روانه کربلا میشوند روبرو هستیم.

در استان هایی که محل گذر مردم هستند (گذرگاههای محل تجمع مردم) ماننداستان ایلام ،خوزستان و سه مرز شلمچه ،چذابه و مهران تمهیدات ویژه ای از سوی وزارت بهداشت دیده شده است که با بسیج کردن کل امکانات کشور و پشتیبانی همه دانشگاه های علوم پزشکی ( دانشگاههای علوم پزشکی خوزستان ، ایلام، ابادان و دزفول)برنامه ویژه ای همچنین افزایش30 درصدی ظرفیت بیمارستان های مهران، همچنین افزایش نیروی انسانی کادر درمان اعم از متخصص و پرستاران ویژه اورژانس همراه بوده است .

افزایش ظریفت اورژانس پیش بیمارستانی ویژه پیاده روی اربعین
وی همچنین اضافه کرد : علاوه بر ناوگان آمبولانسی که در استان هست و متعلق به دانشگاههای علوم پزشکی ایلام و خوزستان می باشد، ناوگانی از وزارت بهداشت نیز تزریق شده به خصوص به استان ایلام نزدیک به 50 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه اتوبوس آمبولانس اعزام شده و به ظرفیت دانشگاههای علوم پزشکی اضافه شده اند.

همچنین درمانگاههای سرپایی در مهران ، چزابه و شلمچه با همکاری شهرداری تهران ، سپاه انقلاب اسلامی ، ارتش جمهوری اسلامی و دیگر سازمان های درگیر در این موضوع در محل مستقر شده اند تا بتوانیم با هماهنگی و مشارکت به بالاترین سطح در ارائه خدمات به زائرین گرامی دست پیدا کنیم.

توصیه های بهداشتی به زائرین اربعین حسینی پیش از سفر
وی افزود: میوه و سبزیجات را هم به نحو مناسب شستشو و ضدعفونی کرده و سپس مصرف کنند و حتی الامکان از آب آشامیدنی بطری اسفتاده کنند و چنانچه از سلامت آب محل اقامت خود اطمینان ندارند و به آب بطری هم دسترسی ندارند آب را پس از جوشاندن استفاده کنند.

تاکید می کنیم که ایرانیان سفر کرده به عراق از خرید مواد غذایی از دستفروشان دوره گرد در مسیر راه و در شهرهای محل اقامتشان خودداری کنند.

وی اضافه کرد: به محض ابتلا به اسهال از خود درمانی و مصرف دارو و آنتی بیوتیک خودداری کرده و مراتب را به مسئولین کاروان ها اطلاع دهند، همکاران ما در هلال احمر با هماهنگی مراکز بهداشتی، درمانی عراق آنها را تحت درمان قرار خواهند داد.

دست های خود را در طول سفر مکرر بشویید
وبا معمولا برای فصل گرم تابستان است. ولی با توجه به لزوم رعایت و پیشگیری از ابتلای احتمالی به وبا، به هموطنان عزیز توصیه میشود که حتما از آب سالم و بهداشتی استفاده کرده، از مصرف خوراکی های آلوده پرهیز و حتما پس از استفاده از سرویس بهداشتی دستهای خود را به دقت با صابون بشویند. بیماری های تنفسی مثل آنفلوانزا و کرونا، به صورت تنفس و لمس دست، با اشیائی که عوامل بیماری بر روی آن وجود دارد، سرایت می کند. بنابرین پس از دست زدن به دستگیره های در هتل و مسافرخانه ها حتما دست های خود را با آب و صابون بشویند.

وی برای پیشگری از سرایت چنین بیماری هایی اظهار داشت: برای پیشگیری از سرایت چنین بیماری های ویروسی، می توان پیش از سفر، واکسیناسیون انجام داد؛ شست وشوی مرتب دست ها به صورت صحیح و با مایع شویندگی، گرفتن دستمال جلوی دهان در هنگام عطسه کردن و استفاده از ماسک در جلوگیری از سرایت این بیماری ها می تواند تا حدودی مؤثر باشد.

مردم نگران وبا نباشند
وی در خصوص خطر شیوع  وبا در بین زائرین گفت:بحث شیوع وبا که کل منطقه به خصوص  کشور های عربی درگیر آن هستند از جمله کشور عراق از نظر وزارت بهداشت یک معضل بهداشتی هست اما  با توجه به تمهیداتی که وزارت بهداشت جمعیت هلال احمر، مرکز مدیریت بیماری های واگیر در وزارت بهداشت اندیشیده اند از جمله کنترل موازین خروجی و ورودی مرزها و همچنین نظارت بر بهداشت محیط کار و توجه به نکات آموزشی که از سوی وزارت بهداشت به صورت کتابچه ها و سی دی ها در اختیار مردم قرار میگیرد جای نگرانی از بابت خطر انتقال وبا در بین زائرین وجود نخواهد داشت.

زائرین عزیز حتما نکات بهداشتی را جدی بگیرند و در طول مسیر درصورت بروز هرگونه ناراحتی و علائم بیماری به تیم های پزشکی مراجعه کنند تا هم از سلامت خود در طول سفر مراقبت کنند هم در زمان بازگشت به کشور دچار بیماری نشوند و چناچه پس از بازگشت علائم بیماری وبا و سل را در خود مشاهده کردند، نیز بلافاصله جهت انجام آزمایش به مراکز درمانی مراجعه نمایند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: