کد خبر: ۸۶۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 20
شفاآنلاین :جامعه پزشکی >سلامت >دومین نشست هم‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با محوریت نقدها و پیشنهادات بزرگان سلامت کشور در غیاب وزیر بهداشت برگزار شد.

دومین نشست هم‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور


به گزارش شفاآنلاین، در دومین نشست هم‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پیرامون بحث تحول و نو‌آوری در آموزش پزشکی همراه با نگاه اقتصاد مقاومتی، منطقی بودن و یا نبودن قیمت‌گذاری خدمات در طرح تحول سلامت، منابع مالی پایدار و کافی جهت اجرای طرح تحول سلامت، میزان ایجاد رضایتمندی طرح تحول سلامت در بین مردم، نخبگان و ارائه دهندگان خدمات سلامت، چشم‌انداز طرح تحول سلامت، باید‌ها و نباید‌ها در برنامه توسعه ششم سخنرانی شد. این نشست با حضور و سخنرانی سردار نقدی رئیس بسیج مستضعفین، دکتر لاریجانی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، وزاری سابق وزارت بهداشت، دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور و جمعی از نحبگان حوزه سلامت کشور در تالار خلیج فارس باغ موزه ملی دفاع مقدس برگزار شد.

تأسف از عملی نشدن کاهش پرداخت هزینه‌ها از جیب مردم و تجمیع بیمه‌ها

دکتر مسعود خاتمی عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی در این هم‌اندیشی گفت: رهبر معظم انقلاب درباره جامعه پزشکی کشور فرموده‌اند که سال‌ها دشمن تلاش کرده است که علم و تعهد را جدا از هم مطرح کند، که وجود پزشکان و جامعه اساتید متعهد و بسیجی این نیرنگ را از بین برده است؛ همچنین رهبر معظم انقلاب در وصف جامعه اساتید و علمی بسیجیان کشور فرمودند «شما جامعه علمی بسیجی‌‌ همان کوثری هستید که خداوند به ما عطا کرده است».

دومین نشست هم‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی کشور در ادامه افزود: در برنامه‌های پنجم توسعه به دنبال عملی کردن مواردی از قبیل کاهش پرداخت هزینه‌ها از جیب مردم، تجمیع بیمه‌های درمانی و خدماتی، تمام‌ وقت بودن اساتید دانشگاه‌ها که متأسفانه هنوز عملی نشده است، تجمیع بیمه‌های درمانی و خدماتی، عدالت و دسترسی به آحاد ملت، جذب دانشجویان نخبه و تربیت اخلاق حرفه‌ای بوده‌ایم.

خاتمی، با بیان اینکه در ابتدای اجرایی کردن طرح تحول سلامت با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم، تصریح کرد: از جمله آنها می‌توان به بحث خودکفایی بیمارستان‌ها، بحث دریافت زیرمیزی یا پول خلاف و عدالت در پرداخت حقوق پزشکان اشاره کرد، البته این به این معنی نیست که این همه چالش‌‌ها به طور کامل برطرف شده‌اند؛ در واقع در حال حاضر به دنبال این هستیم که با فعالیت‌های مثمر ثمر این چالش‌ها را برطرف کنیم.

رئیس مجمع عمومی جامعه پزشکی کشور ادامه داد: ما باید در حوزه سلامت و درمان نظارت کافی داشته باشیم؛ از نظر اخلاق اسلامی و پزشکی حق این را نداریم که کیفیت درمان بیماران را به دلیل تأمین هزینه‌های آموزشی پایین بیاوریم اما امروز متأسفانه این پدیده در مراکز درمانی هنوز برطرف نشده است.

ایران در شاخص‌های inovation وضعیت جالبی ندارد

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزش وزارت بهداشت نیز طی سخنرانی در دومین نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور پیرامون بحث تحول و نو‌آوری در آموزش پزشکی همراه با نگاه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به علم نافع برای حال و آینده، حفظ سرعت علمی کشور در راستای اجرایی کردن نقشه جامعه علمی و تعیین شاخص‌های پیشرفت بر حسب نیاز کشور تأکید دارند‏، همچنین باید بر نقش‌آفرینی دانشگاه در اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان توجه داشته باشیم.

لاریجانی، با اشاره به اینکه یکی از مصادیق ترجمان اقتصاد مقاومتی بهره‌وری از سرمایه‌های بومی کشور در حوزه پزشکی است، گفت: آموزش عالی سلامت یک سرمایه‌گذاری است و برای اثربخشی نظام آموزش باید تلاش مضاعف داشته باشیم و توسعه کیفی و کمی در نظام آموزش باید با توجه به شرایط کشور سامان یابد.

وی پیرامون فرمایش رهبری که به وجود خلأ نوآوری در نظام آموزش اشاره داشتند‏، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که در شاخص‌های inovation وضعیت جالبی نداریم و در بین 143 کشور در رتبه 120 قرار گرفته‌ایم؛ در حالیکه در آموزش عالی از نظر تعداد دانشجو و تحصیلات دانشگاهی رتبه دهم را داریم و از نظر تولید علم در رتبه جهان 40 جهان قرار گرفته‌ایم.

معاون آموزش وزیر بهداشت درباره مشکلات موجود در نظام آموزش عالی اذعان داشت: در حال حاضر در نظام آموزش عالی حوزه‌های متفاوتی داریم اما متأسفانه این حوزه‌ها لینک خوبی با یکدیگر ندارند؛ کمتر رشته‌ای در دنیا وجود دارد که در داخل کشور ما نباشد و حدوداً 70 درصد دانشگاه‌های کشور تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهند، همچنین تعداد اساتید ما حدود 18هزار نفر است و تعداد PHD‌ها افزایش یافته است.

لاریجانی، در ادامه گفت: توسعه کمی در آموزش پزشکی رشد خوبی دارد اما این رشد باید متناسب با نیاز کشور باشد تا در نتیجه آن شاهد تحولات باشیم.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه‌ای از شورای انقلاب فرهنگی پیرامون ساماندهی پزشکی در کشور گفت: باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی تمرکززدایی داشته باشیم و یکسری از آموزش‌ها را به مناطق مختلف بسپاریم و توانمندسازی کنیم؛ همچنین طبق اسنادی که وضعیت موجود در بیماری‌های مختلف را نشان می‌دهد 70 تا 80 درصد آمار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است.

حوزه سلامت و چالش‌های بسیار

وی با بیان اینکه حوزه سلامت با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است که باید در جلساتی تخصصی مورد بررسی قرار گیرند، افزود: تمام چالش‌ها در سندهای چشم‌انداز کشور مورد بازبینی قرار گرفته است و متناسب با آن برنامه راهبردی تدوین شده؛، ما سه بسته محتوا محور‏، خروجی محور و زمینه محور در نظر گرفته‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: ما باید دقت کنیم که آموزش پزشکی به کدام سمت در حال حرکت است و چنانچه مرجعیت علمی منطقه را می‌خواهیم باید نقشه راه داشته باشیم و در آن حرکت کنیم، همچنین با روش‌های مختلف بین‌المللی‌سازی آموزش می‌توانیم دانشجویان کشورهای دیگر را پذیرا باشیم.

وی با اشاره به آمار‌ها گفت: 70 درصد دانشجویان استرالیایی و 62 درصد دانشجویان آمریکایی منشأ آسیایی دارند، ما باید بتوانیم این دانشجویان را جذب کنیم و برای تحقق این امر تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.

معاون آموزش وزیر بهداشت با اشاره به طراحی بسترهای متفاوت برای نوآوری اظهار داشت: طبق فرمایش رهبری یکی از این بسترها‏، بستر مرجعیت علمی است، اگر به شاخص‌های تولید علم نگاهی داشته باشیم از نظر تولید مدرک علمی در منطقه بالا‌ترین رتبه را داریم، درواقع ما هدف‌گذاری می‌کنیم و آن را دنبال می‌کنیم، واضح است که حرکت با برنامه ریزی ما را به مرجعیت علمی در بعضی از حوزه‌ها خواهد رساند.

لاریجانی، درباره رشد توسعه و افزایش سرعت آن نیز گفت: دانشگاه‌ها باید برای توسعه بیشتر و حفظ سرعت علمی تلاش بیشتری داشته باشند و نظارت مناسب در این زمینه لازم است؛ دانشگاه‌ها باید به سمت نسل سوم حرکت کنند و مأموریت محور شوند و در چرخه پژوهش باید ورود بیشتری داشته باشند.

وی پیرامون بستر عدالت محوری و پاسخگویی در آموزش پزشکی گفت: بار بیماری‌ها و هرم جمعیتی تلاش بیشتر ما را می‌طلبد، باید در نظام آموزش دانشجوی پزشکی را با چالش‌های سلامت آشنا کنیم.

معاون آموزش وزارت بهداشت گفت: باید توسعه راهبردی و هدفمند داشته باشیم و توسعه عالی با توسعه کشور قرین باشد.

لاریجانی، به اعتلای اخلاق حرفه‌ای در حوزه پزشکی اشاره کرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر موسسات بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند و ما امیدواریم که بتوانیم اخلاق حرفه‌ای را گسترش دهیم که بسیج جامعه پزشکی در این زمینه نقشی بسیار کلیدی را می‌تواند ایفا کند.

آفت‌ نگران‌کننده دوره پسا تحریم چیست؟

دومین نشست هم‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز در دومین نشست هم اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به حساسیت دوران پساتحریم تاکید کرد: یکی از آفت‌های نگران‌کننده در دوره پسا تحریم دور شدن از اقتصاد مقاومتی است که یک راهبرد کارگشا برای رشد نظام سلامت کشوراست.

وی گفت: ما با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب باید اقتصاد مقاومتی را در حوزه سلامت اجرا کنیم وتن‌ها راه برون رفت از مشکلات و پیشرفت در حوزه سلامت، اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است و باید به این نکته توجه داشت که به سخنان رهبری جفا نشود؛ در اقتصاد مقاومتی زمینه‌سازی خوبی در بخش‌های خصوصی کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

زالی، با بیان اینکه باید در حوزه اقتصاد مقاومتی قدر‌شناس جامعه پزشکی کشور باشیم، ادامه داد: امروز افتخار ما این است که در جامعه پزشکی به خوداتکایی رسیده‌ایم؛ در پسابرجام نباید از بازار 400 میلیونی منطقه‌ای غافل شویم و می‌توانیم در حوزه آموزش و درمان آن را پوشش دهیم و البته باید مراقب بود که خودمان بازار مصرف محصولات خارجی نشویم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور افزود: ما باید در حوزه تولید محصولات نظارت داشته باشیم تا نقایص را از طریق نظارت برطرف کنیم؛ امروز برای اینکه در حوزه نظارت مصادیق اقتصاد مقاومتی را جامه عمل بپوشانیم چند راهکار پیش رو داریم که می‌توان به ترویج طب مبتنی بر شواهد اشاره کرد که باید به‌ صورت یک استراتژی در جامعه سلامت مطرح شود.

وی ادامه داد: از موارد دیگر می‌توان به خود پالایشی در نظام سلامت پزشکی کشور اشاره کرد، ما امروز باید خود بر جامعه پزشکی نظارت کنیم و ترویج فرهنگ خود نظارتی به جای نظارت پلیسی باعث افزایش کیفیت خدمات پزشکی می‌شود و از مسائل دیگر کیفی‌سازی فرآیند پزشکی و درمانی است که با توجه به ظرفیت موجود جامعه پزشکی کشور دستیابی به آن ممکن است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه ما امروز باید به سمتی حرکت کنیم که به‌ جای درمان خطاهای پزشکی، اعمال پیشگیرانه را مطرح کنیم، گفت: طبق آمار رسیده در بحث تخلفات جامعه پزشکی کشور دارای کارنامه خوبی هستیم زیرا جامعه پزشکی ما جامعه‌ای اخلاق مدار است، تخلفاتی داشته‌ایم اما چشمگیر نبوده‌اند و با توجه به خدمات ارائه‌ شده در سال گذشته میزان شکایت بیماران یک ‌دهم درصد بوده است که با توجه به راحت بودن طرح شکایات مثل ثبت شکایت تلفنی، آمار قابل قبولی است. نیازهای القایی در حوزه سلامت یک خطر بزرگ است که باید با کمک بسیج جامعه پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر به آن توجه ویژه‌ای کنیم.

سردار نقدی: درباره کاستی، ضعف و اشکالات پزشکی ملاحظه کسی را نکنید

دومین نشست هم‌اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

در این راستا سردار محمد رضا نقدی ر نیز در دومین نشست هم اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به جایگاه بسیج در سلامت کشور اشاره کرد و گفت: نقش جامعه پزشکی از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون بسیار پرشکوه و غرور آفرین بوده است و امروز نیز در عرصه مقاومت در غرب آسیا این افتخار بیشتر شده است؛ در سال گذشته حدود 250 نفر از جامعه پزشکی در جبهه‌های مقاومت اسلامی حضور پیدا کردند و پپدر کنار مردمی که مظلومانه در معرض وحشیانه‌ترین کشتار تاریخ قرار گرفته‌اند که چندی پیش نیز فاجعه آمیز‌ترین آن را در بمباران بیمارستان قندوز افغانستان با کشته شدن یک باره 250 کودک، زن و بیمار شاهد بودیم.

سردار نقدی با بیان اینکه ما به مقاومت بسیج پزشکی کشور دلخوشیم، افزود: این مقاومت تاکنون جواب داده است و به این خاطر است که در حال حاضر دشمن به استراتژی نفوذ روی آورده است که از ابتدای انقلاب هم شاهد آن بوده‌ایم؛ بنابراین شاید مطرح کردن دوباره آن گویای یک مسئله جدید و یا سو استفاده جناحی خاصی از این واژه باشد اما نفوذ دیروز تاکتیکی و نفوذ امروز تبدیل به یک استراتژی شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که کشته شدن هزاران کودک در یمن و قتل عام 250 مریض و بیمار در یک بیمارستان در سکوت رسانه‌ای مدعیان حقوق بشر قرار می‌گیرد و در مقابلش درگیری یک مجرم با یک پلیس ماه‌ها در صدر اخبار رسانه‌ای قرار می‌گیرد و در همه جوامع بین المللی مطرح می‌شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: امروز که رهبری از مسئله نفوذ صحبت می‌کنند یعنی نفوذی که به یک استراتژی برای دشمن تبدیل شده است و رژیم منحوس آمریکا طی 30 سال عمر انقلاب اسلامی با راهکارهای مختلفی از جمله در سال‌های اول با کودتا و ترور پس از آن با هشت سال جنگ نظامی و پس از آن روی آوردن به استراتژی جنگ فرهنگی قصد سرنگونی انقلاب اسلامی را داشت. 

سردار نقدی افزود: آمریکا در سال 78 خواست میوه نفوذ خود در کشور را بچیند و آن فتنه را راه انداخت اما مردم بسیجی ما در 23 تیر آن را شکست دادند؛ پس از آن آمریکا سعی کرد با پررنگ کردن محور سیاسی در جنگ نرم اهرم‌های جدیدی را به کار گیرد و با روی کار آمدن ابزارهایی مثل فیس بوک، تویتر و شبکه‌های خارجی فارسی زبان مثل BBC و VOA بار دیگر زمینه نفوذ را در کشور ایجاد کند آنجا بود که به طور ناگهانی شاهد بودیم در سال‌های 78 و 88 تمامی این ابزار را به کار بست و فتنه بزرگی را در سال 88 رقم زدند اما مردم ما در 9 دی این راهبرد آمریکا را نیز شکست دادند.

آمریکا با گفت‌وگو قصد نفوذ در ایران را دارد

وی ادامه داد: بعد از این فتنه خواستند قفل تحریم‌ها را روی ما بندند اما 5 سال بعد نتیجه‌اش این شد که رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه‌اش در فرودین ماه امسال بگویند تحریم‌ها روی ایران اثر نگذاشت و ما نتوانستیم به اهداف خود دست پیدا کنیم؛ بیان این موضوع ازسوی مقامات آمریک یعنی اینکه آنها همه ابزار خود را علیه مردم ایران به کار گرفته‌اند؛ دشمن حالا پس از گذراندن تمام استراتژی‌های شکست خورده‌اش پیشنهاد گفت‌وگو را به ایران می‌دهد و نفوذ یعنی همین که در حال حاضر با آن رویه‌رو هستیم.

وی در ادامه درباره پیام نوروزی اوباما در عید امسال گفت: مطمئناً رئیس جمهور آمریکا زمان زیادی را برای فکر کردن روی این پیام صرف کرده است؛ مفهوم کلی‌ این پیام این است زندگی، اقتصاد خوب و اشتغال جوانانتان در گرو رابطه خوب شما با آمریکا است نه با بیان شعار "مرگ بر آمریکا"؛ شش ماه بعد در سازمان ملل هنگامی که هر رئیس جمهور 20 دقیقه وقت سخنرانی دارد تا حرف‌های اساسی و مهم خود را به گوش جهانیان برساند تمام حرف رئیس جمهور آمریکا در سخنانش می‌شود اینکه به مردم ایران بگوید مرگ بر آمریکا برای شما نان و آب نمی‌شود و برای جوانان شما شغل نخواهد شد؛ حال سوال من این است که آیا معیشت، شغل و پیشرفت ما در گرو دوستی با آمریکا است؟!

870 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد

سردار نقدی خطاب به اساتید بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور متذکر شد: شما که در جایگاه پزشکی کشور قرار دارید؛ خیلی قاطعانه در جواب این سوال می‌توانید بگویید نه، وقتی که امروز از 52 کشور دنیا توریست معالج به ایران می‌آید باید فهمید که طی این سال‌ها ایران چه طور توانسته است با اقتدار علی رغم تمامی تحریم‌ها جایگاه پزشکی خود را در دنیا ثابت و ارتقا دهد؛ برخی می‌گویند نقدینگی در کشور وجود ندارد، این عده بدانند 870 هزار میلیارد تومان نقدینگی ملت ماست؛ دولت شش روز برای فروش خودرو گذاشت و طی آن 110 هزار خودرو به فروش رفت، دولت گذشته 40 روز زمان برای فروش سکه گذاشت و طی آن 10 میلیون سکه فروخته شد با این وجود عده‌ای می‌گویند ما نقدینگی نداریم این آمار‌ها را کسی از خودش نگفته و بانک مرکزی اعلام کرده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: ایران اگر سرمایه‌اش سودآور باشد نیازی به دادن امتیاز سیاسی به کسی نداریم وقتی که سرمایه کشور سود قابل توجهی به سرمایه گذار دهد آن کشور سرمایه گذار کاری به مرگ و درود گفتن ما ندارد عده‌ای می‌گویند فناوری را از خارج وارد کنیم اما فناوری وارداتی هیچ وقت سطح اول نخواهد بود ما 50 سال است که در صنعت خودروسازی با همین فکر پیش رفته‌ایم که از پیکان به پراید رسیده‌ایم اما در مقابلش در صنعت دفاعی با فکر داخلی و به این خاطر که همه دنیا دست به دست هم دادند تا هیچ فنی در این خصوص به ایران ندهند به سراغ دانشگاه‌هایمان رفتیم و امروز ایران به جایی رسیده است که تمامی تسهیلات دفاعی خودش را بومی تولید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه 5 درصد چیزی که در صنعت خودروسازی هزینه می‌شود در صنعت دفاعی نشده است، تصریح کرد: این‌ها واقعیت‌هایی است که باید بدانیم و بفهمیم که ایستادگی در برابر آمریکا در راه بهبود معیشت و تعالی کشور است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ اول فروردین 94 اظهار داشت: رهبری در این تاریخ سه دیدگاه اقتصادی را بیان داشتند که دیدگاه اول استفاده و فعال کردن ظرفیت داخلی و دیدگاه دوم کمک گرفتن از خارج برای فعال ساختن ظرفیت‌های کشور بود که دیدگاه دوم از نظر ایشان عقیم اعلام شد این تعریف همانند آروزی کسی است که خواستار حکومت ری بود و گندمی از ملک آن به او نرسید.

اقتصاد مقاومتی مهمترین اقدام عملی در کشور است

سردار نقدی، مهم‌ترین اقدام عملی کشور را اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: بحث اقتصاد مقاومتی در پزشکی کشور جنبه پیشگیری دارد که باید طی آن پیشگیری را از درمان در ارجهیت قرار دهیم که متاسفانه این غلبه فعلا وجود در کشور وجود ندارد؛ به همین خاطر از اساتید و بسیجیان پزشکی می‌خواهیم مسئله پیشگیری را بر درمان غلبه دهند تا اثرات آن را در آسایش و امنیت مردم، رفاه جامعه و حتی امنیت ملی صدور انقلاب شاهد باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قبلا امید زندگی در ایران 57 سال بود اما امروز این رقم به 74 سال افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: این یک رکورد است اما شاخص کافی برای نظام اسلامی نیست.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین دو عامل غلبه پیشگیری بر درمان در حوزه پزشکی را کاهش بستری و کاهش مصرف دارو عنوان کرد و گفت: زمانی که بتوانیم امید به زندگی را با این دو عامل ایجاد کنیم به یک رشد پایداری در سلامت کشور خواهیم رسید که می‌تواند الهام بخش در دنیا نیز باشد. هم چنین مسئله بومی سازی تجهیزات پزشک و دارویی مسئله مهم بعدی است که جامعه پزشکی باید آن را مورد توجه قرار دهد. هم اکنون در کشور از لحاظ جنبه‌های صنعتی پزشکی ظرفیت آن وجود دارد که بتوان تجهیزات پزشکی را بومی سازی کرد از نظر من تولید بومی را مصرف کنیم خیلی بهتر از استفاده از تولید خارجی است‌‌‌ همان طور که توانسته‌ایم در علم شیمی و بیولوژی و در بحث سلول‌های بنیادین در ترازهای بالای جهان قرار گیریم در بحث بومی سازی تجهیزات پزشکی نیز خواهیم توانست.

وی در پایان خطاب به اساتید بسیجی دانشگاه علوم پزشکی کشور گفت: اگر در حوزه پزشکی کشور کاستی، ضعف و اشکالی دیدید ملاحظه کسی را نکنید و آن را بیان دارید خیال نکنید که امر به معروف و نهی از منکر فقط مربوط به رابطه بین دختر و پسر در خیابان می‌شود ما در این سال‌ها آسیب‌های زیادی را در ترک امر به معروف دیده‌ایم که یکی از آنها مسئله ازدیاد نسل است که در سال‌های گذشته علی رغم اینکه خیلی از ما شاهد پیش رو بودن این بحران شده بودیم غفلت و سکوت کردیم و حالا رهبری باید وارد عمل شود و در این خصوص هشدار دهد.

علت اختلافات بین مسئولین کشور

همچنین دکتر باقر لنکرانی نیز در دومین نشست هم اندیشی بسیجی دانشگاه‌های علوم پزشکی، در ابتدای سخنان خود، تشکیل بسیج جامعه پزشکی استان فارس را نشأت گرفته از جهاد پزشکان و پیراپزشکان این استان دانست و عنوان کرد: در آغاز وظیفه خودم می‌دانم که یادی کنم از کسانی که در سال 69 پس از پایان جنگ تحمیلی در استان فارس بسیج پزشکان و پیراپزشکان را تشکیل دادند که بعد‌ها به بسیج جامعه پزشکی تبدیل شد.

برخی‌ها از تراز دینی فاصله گرفته‌اند

رئیس شورای سیاست‌گذاری استان فارس، به فاصله تراز دینی برخی افراد در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: بسیاری از ما پزشکان درگیر کار‌های روزمره از قبیل تدریس و درمان و آموزش هستیم و وقت اضافه تقریباً کم داریم و البته خیلی خوشحال هستیم که به بیمار کمک می‌کنیم اما در واقع در بحث تراز دینی گاهی وقت‌ها با استاندارد آن فاصله داریم و بد‌تر از آن این است که متوجه این فاصله‌ها نیستیم.

وی اشاره‌ای به فتنه 88 و سکوت برخی افراد در مواجهه با آن کرد و گفت: در مکتب اهل بیت به این نکته می‌رسیم که از ما خواسته‌اند در برابر اتفاقاتی که در اطرافمان می‌گذرد بی‌تفاوت نباشیم و موقعیت‌هایی که در اختیارمان قرار می‌گیرد بایستی با برنامه ریزی برای دفاع از دین از آن استفاده کرد که این موضوع متاسفانه در فتنه 88 کاملاً برعکس بود و سکوت برخی‌ها به این معنا بود که در خدمت فتنه حرکت می‌کنند.

لنکرانی، توجه به قشر دانشجو و برطرف کردن نیاز دانشجو را بسیار دارای اهمیت دانست و اظهار کرد: ما به حرمت انقلاب اسلامی دارای یک آبرو و جایگاهی شدیم که مبادا از این آبرو برای دفاع از انقلاب استفاده نکنیم و مبادا طوری رفتار کنیم که دانشجو به دین ما خرده بگیرد، تکلیف دینی این است نگاه استاد به دانشجو باید دلسوزانه و پدرانه باشد، واقعاً در این زمینه وقت کمی گذاشته‌ایم و موضوع شاگرد پروری و ارتباط عاطفی با دانشجو را نباید فراموش کنیم و نیاز‌های روحی و فکری دانشجو را باید برطرف کنیم.

ما با آمریکا نمی‌توانیم سازش کنیم

وی به دشمنی دولت آمریکا با نظام اشاره کرد و شناخت این باور را نیازمند معرفت دینی دانست و افزود: اگر امروز درک نکنیم که چالش اصلی ما با آمریکا و استکبار است و بعد به حاشیه‌ها بپردازیم باعث به وجود آمدن اشتباهات جبران ناپذیری می‌شود، بخش مهمی از دعوا‌ها به این خاطر است که نقطه تضاد را فراموش می‌کنیم؛ در مکتوبات امام راحل مسئله‌ای که مکرراً قابل رویت است بحث اسلام آمریکایی است، بحث اینجا است که ما با آمریکا نمی‌توانیم سازش داشته باشیم و بدانیم اگر آمریکایی‌ها از ما تعریف می‌کنند بدانید که کار ما مشکل دارد؛ متاسفانه دشمن اصلی را فراموش کردیم و همین موجبات اختلاف بین مسئولین در کشور شده است که البته رسیدن به این باور نیاز به معرفت دینی دارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری استان فارس، تصریح کرد: نبرد ما با آمریکا یک نبرد سرنوشت ساز است که به فرمایش امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین دشمن انقلاب اسلامی آمریکا است که گاهی افراد متوجه عمق معنای آن نیستند، رهبر فرزانه هم مکرر فرمودند ما در یک نبرد تمدنی با غرب و استکبار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دعوای ما با آمریکا دعوا به خاطر هسته‌ای و حقوق بشر و سوریه نیست و مسئله دعوای مبنایی است که عدم توجه به این نکته موجب اشتباه شدن موضع گیری‌ها می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: