کد خبر: ۸۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 20
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران مرکز تحقیقات غذا و داروی با همکاری محققان پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، برای دستیابی به درمان هدفمند سرطان به ویژه سرطان سینه به ساخت و بررسی آزمایشگاهی نوعی نانورادیو دارو اقدام کردند.
به گزارش شفا آنلاین،از ستاد توسعه فناوری نانو، نتایج این بررسی ها حاکی از عملکرد موفق این نمونه ها در شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی است.
با توجه به گسترش سرطان به ویژه آمار بالای سرطان سینه در زنان، مطالعات زیادی برای معرفی و طراحی داروهای جدید به منظور درمان این بیماران صورت می گیرد.
در این طرح پژوهشی نیز تلاش شده است تا نانورادیو داروی پلیمری با هدف تشخیص و درمان زودهنگام سلول های سرطانی و قابلیت ورود هدفمند به سلول های سرطانی طراحی و ساخته شود.
به گفته دکتر اسماعیل ملارضی، در ساخت این نانورادیو دارو از پلیمر کیتوسان که زیست سازگار و زیست تخریب پذیر است، استفاده شده است که به دلیل ساختار نانو و نشاندار شدن با عنصر درمانی رادیو اکتیو، قابلیت انتقال به درون سلول سرطانی را دارد.
وی افزود: همچنین این نانورادیو دارو، قابلیت نفوذ به هسته و تخریب DNA و مرگ سلول های سرطانی را توسط عنصر پرتوزا (اشعه بتا) دارد.
ملارضی، به سایر مزایای این نانورادیو دارو اشاره کرد و افزود: نانورادیو داروی تولیدشده، به گونه ای طراحی شده است که عملکرد هدفمندی داشته باشد و بتواند تنها وارد بافت سرطانی شود.
وی ادامه داد: این داروی جدید، از تجمع مواد رادیو اکتیو در سلول های سالم و طبیعی می کاهد و پرتوی ناشی از آن به بافت های سالم کمتر می شود. بنابراین اثرات جانبی کمتر و تاثیرگذاری درمانی بیشتری نسبت به داروهای معمولی دارد.
این طرح پژوهشی حاصل همکاری دکتر اسماعیل ملارضی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات غذا و دارو، دکتر امیررضا جلیلیان و دکتر فریبا جوهری دها اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای و دکتر فاطمه اطیابی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: