کد خبر: ۸۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 19
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: راهبردها، برنامه ها و تصمیم سازی های خرد و کلان در حوزه سلامت باید پشتوانه قوی پژوهشی و علمی داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی در اراک افزود: تصمیم سازی و اظهار نظر در خصوص بیماری های صعب العلاج باید مبتنی بر پژوهش بوده و با شناخت منشاء علمی ان راهبری مسائل صورت گیرد.
وی توضیح داد: بروز و افزایش میزان سرطان به فعالیت های تولیدی و صنعت نسبت داده می شود باید با مستندات علمی همراه شود و نباید با اظهار نظرهای بدون پشتوانه علمی به چرخه تولید و اقتصاد که تضمین کننده معیشت و اقتصاد خانواده ها و کشور است بازی کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ایجاد مرکز تحقیقات آلاینده ها در استان مرکزی تاکید کرد و گفت: برای تقویت زیرساخت های پژوهشی در این خصوص وزارتخانه آمادگی هرگونه همکاری را دارد و تجهیزات لازم آن را در اختیار می گذارد.
دکتر قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در خصوص افزایش تعداد بیماران سرطانی کشور، بخشی از مساله به کیفیت تشخیص زودهنگام بازمی گردد و البته در شناخت علل دیگر نباید کوتاهی شود و نیاز است با امور فرهنگی و تقویت موضوعات خودمراقبتی و تغییر سبک زیست مردم با قوت در این عرصه گام برداشته شود.
وی در بخشی از سخنانش گفت: تدبیر عالمانه در تمامی زمینه ها از جمله حوزه سلامت سرمایه ای است که باید جدی گرفته شود تا بتوان طیف وسیع آسیب ها را مهار کرد و آهنگ توسعه و رشد کشور را تندتر کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: مدیریت در جمهوری اسلامی بر مبنای اعتدال، تدبیر و امیدواری مردم بنا گذاشته شده و هرکس که در مسیر مایوس کردن ملت گام بردارد از مردم نیست و مدیران باید بکوشند با عمل و رفتار خود امیدواری، تدبیر و اعتدال را عملی کرده و از فرصت سوزی ها بپرهیزند.
دکتر قاضی زاده هاشمی افزود: استان مرکزی با توجه به حجم سرویس دهی سلامت به استان های همجوار باید در زیرساخت های بهداشتی و درمانی تقویت شود.
وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک فرصت مغتنمی برای این منطقه است اما به دلیل عقب ماندگی در توسعه آموزشی در سال های قبل با مشکلات زیادی مواجه شده که باید در قالب برنامه هدفمند در جبران سریع این مشکلات کوشید.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت با برنامه تحول سلامت، حلقه خانه های بهداشت و مرکز بهداشتی در یک و نیم سال اخیر در استان مرکزی تکمیل شده و در تمامی شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت این استان از نظر پزشک، دارو و بهورز کمبودی وجود ندارد که این گامی بزرگ است.
دکتر قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: بیمارستان 64 تختخوابی ایت الله خوانساری اراک به عنوان قطب تشخیص و درمان سرطان غرب کشور با مشکل پشت نوبتی درمان مواجه است که طرح توسعه این بیمارستان با کمک خیران کلید خورده و وزارت بهداشت و درمان در کمک برای تکمیل و تجهیز آن از هیچ کوششی دریغ ندارد.
وی عنوان کرد: نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) اراک نیز با سه نوبت کاری توسط پیمانکار در سالهای اخیر شتاب گرفته و امید است در سفر رئیس جمهوری به این استان تصمیم موثر برای تامین منابع مالی مورد نیاز و تسریع در ساخت این بیمارستان مادر تخصصی گرفته شود.
دکتر قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: پیشنهاد استان مرکزی در خصوص بناهای فرسوده درمانی این خطه تجمیع امکانات تخصصی بیمارستان ها در قالب یک مرکز درمانی یکهزار تختخوابی است که امید است با برنامه هدفمند از سوی مدیریت ارشد استان مرکزی و تکیه بر ارزش افزوده املاک مازاد درمانی به زودی کلید بخورد.
وی گفت: صنایع استان مرکزی باید با جدی گرفتن مسئولیت اجتماعی در تقویت زیرساخت های سلامت مشارکت فعالانه داشته باشند و خلاء مرکز درمانی سوانح و سوختگی را که با توجه به صنعتی بودن منطقه یکی از نیازهای مهم و پایه برای این خطه است با همراهی خود محقق کنند.

*** برنامه تحول سلامت رضایتمندی مردم در حوزه بهداشت و درمان را گسترش داد
استاندار استان مرکزی در این نشست گفت: اجرای برنامه تحول سلامت در این استان رضایتمندی مردم از حوزه بهداشت و درمان را گسترش داده است.
محمود زمانی قمی افزود: دولت تدبیر و امید با اجرای این برنامه در کشور و استان مرکزی توانسته آثار رضایتمندی وسیعی را در حوزه بهداشت و درمان ایجاد کند اما تا شرایط ایده آل فاصله زیاد است.
وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک در ابتدای فعالیت دولت یازدهم با یکهزار و 500 میلیارد ریال بدهکارترین دانشگاه علوم پزشکی کشور بود که با همکاری موثر مجموعه وزارتی و نمایندگان مجلس، این بدهی ها مستهلک شده است.
استاندار استان مرکزی ادامه داد: دو هزار و 354 تخت مصوب بیمارستانی در این استان وجود داد که دو هزار و 43 تخت آن فعال است و از مجموع 20 بیمارستان فعال در این استان سه بیمارستان با مدیریت تامین اجتماعی، یک بیمارستان خصوصی و 16 بیمارستان دولتی است.
زمانی قمی بیان کرد: ضریب اشغال تخت در این بیمارستان ها 50 درصد است و تا قبل از اجرای برنامه تحول سلامت ضریب اشغال تخت در این استان پایین بود.
وی، تجمیع دو بیمارستان امیرکبیر و طالقانی در قالب یک بیمارستان یکهزار تختخوابی، تسریع در تکمیل بیمارستان های 64 تخت خوابی آیت الله خوانساری و 320 تخت خوابی ولی عصر (عج) را از مهمترین نیازهای جدی حوزه سلامت عنوان کرد.
استاندار استان مرکزی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی در سال های گذشته به دلایل مختلف و سهم اعتبارات آموزشی از نرم کشوری عقب مانده که این نقصان باید جبران شود.
زمانی قمی گفت: صدور مجوز برای تامین نیروی انسانی بیمارستان های نیمه کاره خنداب، فراهان، بهسازی ناوگان آمبولانس، صدور مجوز در شهر اراک برای ایجاد مرکز تصویر برداری و تشخیصی با مشارکت بخش خصوصی، ایجاد بخش آنژیوگرافی در ساوه، جبران کمبود اعتبار بیمارستان های کمیجان، تفذش، آشتیان، دلیجان، محلات و خمین از دیگر نیازها و مطالبات است.

***ضرورت مجوز استخدام در دانشگاه علوم پزشکی اراک
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: یکی از مهمترین مشکلات جدی این دانشگاه داشتن دو هزار و 500 نیروی انسانی بدون مجوز استخدام است که در بند (و) دیده نشده است.
دکتر حسن طاهر احمدی افزود: هر ماه 40 میلیارد ریال از منابع دانشگاه علوم پزشکی برای حقوق و مزایای شغلی این افراد پرداخت می شود که این اعتبار باید صرف تقویت زیرساخت ها شود.
وی بیان کرد: تا دو سال گذشته یکهزار و 600 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اراک تحصیل می کردند که در دو سال گذشته این رقم به سه هزار و 600 نفر افزایش یافته در حالی که سرانه دانشجویی و اساتید و زیرساخت های لازم برای آن پیش بینی نشده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: رشته های دانشگاهی نیز در این استان از 30 رشته به 64 رشته رسیده که منابع مالی و فیزیکی موثر ندارند و باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر طاهر احمدی ادامه داد: بیمارستان های اراک در حوزه دولتی یک دستگاه MRI دارد که این دستگاه نیز مربوط به 16 سال گذشته است و فرسوده شده است.
وی اظهار کرد: سرانه آموزشی دانشجویان حوزه پزشکی کشور 110 میلیون ریال است در حالیکه این مهم در استان مرکزی 60 میلیون ریال است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: شاخص استاد به دانشجو در کشور به ازای هر 9 دانشجوی پزشکی یک استاد در نظر گرفته شده در حالی این شاخص در استان مرکزی به ازای هر 16 دانشجو یک استاد است.
دکتر طاهر احمدی بیان کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی از آلاینده های زیادی رنج می برد ایجاد مرکز تحقیقات آلاینده ها در این استان امری ضروری است و امید است شورای گسترش دانشگاه ها با این امر ضروری و مهم موافقت کند.
وی اظهار کرد: تجهیز آزمایشگاه پسمانده های سمی و خطرناک در موادغذایی و محصولات کشاورزی تولیدی و ایجاد آزمایشگاه مرجع از دیگر خواسته های این استان است در حوزه بهداشت و درمان است که امید است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

***تامین زیرساخت های درمانی قوی در استان مرکزی یک ضرورت است
نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: تامین زیرساخت های درمانی قوی در استان مرکزی یک ضرورت است.
عباس رجایی افزود: استان مرکزی به عنوان استان معین تهران است و در صورت برخی اتفافات احتمالی باید زیرساخت های قوی درمانی برای ارائه خدمات داشته باشد در حالیکه این مهم وجود ندارد.
وی بیان کرد: نوسازی بیمارستان ولی عصر (عج) در زمان مجلس هفتم مصوب شده و در یک دوره 10 ساله رکود داشته اما در دو سال گذشته به روال افتاده و برای تسریع در تکمیل آن نیاز به کمک وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دارد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیمارستان سوانح سوختگی نیز از مصوبات سفرهای دولت قبل است که محقق نشده و با توجه به صنعتی بودن و احتمال اتفافات آتش سوزی ایجاد این بیمارستان امری ضروری است.
رجایی گفت: در صورت نبود امکان ایجاد این بیمارستان باید بخشی ویژه و مجهز در بیمارستان جنرال ولیعصر (عج) برای این منظور لحاظ شود.
وی اظهار کرد: کمک وزارت بهداشت برای تکمیل بیمارستان آیت الله خوانساری که پیگیر امور تشخیصی و درمان سرطان است، نیز از دیگر ضروریات این استان است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هم اکنون این بیمارستان 64 تخت بستری و 80پشت نوبتی دارد.
رجایی گفت: استقرار سایت اتمی در خنداب افتخار کشور است اما این شهرستان از نظر بهداشت و درمان و اقدام های پدافند غیرعامل پزشکی بسیار ضعیف است که نیاز است وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان انرژی اتمی با جدیت بیشتری در این رابطه کار کنند و تکمیل بیمارستان نیمه کاره این شهرستان سرعت بخشند.
وی بیان کرد: ایجاد مرکز تحقیقات آلاینده ها در اراک نیز یک ضرورت است که نباید از کنار آن به راحتی گذر کرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: سمن های حوزه سلامت کارهای بزرگی در استان مرکزی انجام داده اند که باید مورد حمایت قرار گیرند.
رجایی گفت: شهر اراک به عنوان نمونه کشوری شهر سالم از منظر غذا تعریف شده که اصلاح غذا از مزرعه تا سفره را دنبال می کند و دانشگاه علوم پزشکی باید در این قضیه بسیار پررنگ وارد شود.

***ایجاد بخش سوانح سوختگی در بیمارستان تامین اجتماعی شازند مورد توجه قرار گیرد
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد بخش سوانح سوختگی در بیمارستان تامین اجتماعی این شهرستان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
قاسم عزیزی افزود: در سال های گذشته حوادث دردناکی از جمله گاز گرفتگی، سوختگی و انفجار در صنایع شهرستان شازند رخ داد که لزوم تقویت بخش تخصصی در این رابطه در بیمارستان تامین اجتماعی امری ضروری است.
وی بیان کرد: به تازگی پنج متخصص به جرگه متخصصان بیمارستان تامین اجتماعی شازند پیوسته اند که انتظار است این روال ادامه با حمایت دولت داشته باشد.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شازند شهرستانی با ساختار جمیت روستایی است و خدمات بهداشت و درمان آن از طریق 87 خانه و مرکز بهداشت به مردم ارائه می شود و ایجاد یک پلی کلینیک تخصصی در این شهرستان یک امری ضروری است.
عزیزی بیان کرد: فرسودگی ناوگان آمبولانس، ارجاع بیمار را با مشکل مواجه می کند که چاره اندیشی در این امر نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: شهر مهاجران در سال های اخیر میزبان پنج هزار واحد مسکن مهر باست که در بحث زیرساخت های درمانی آن پیش بینی لازم صورت نگرفته است.

*** سمن های فعال در حوزه بهداشت کمک های زیادی به بخش دولتی ارائه کرده اند
رئیس هیات مدیره سمن های شبکه سلامت استان مرکزی گفت: سمن های فعال در حوزه بهداشت و درمان و سلامت این استان در بحث های پیشگیری و درمان قدرتمند و توانمند وارد شده اند و تاکنون کمک های زیادی به بخش دولتی ارائه کرده اند.
مرتضی صدیقی افزود: از سال 88 تا 90 آمار ثبتی میانگین بروز سرطان در این استان 100 درصد بوده که این مهم باید بررسی شود و هیچ مرجعی در این رابطه وجود ندارد.
وی بیان کرد: ام اس یکی از بیماری های شایع و جدی استان مرکزی است و انجمن ام اس در استان بسیار فعال عمل کرده و این انجمن حتی در حوزه دیالیز هم وارد شده است.
رئیس هیات مدیره سمن های شبکه سلامت استان مرکزی ادامه داد: مهمترین خواسته بیماران کلیوی ایجاد بخش پیوند کلیه است که انتظار است وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در راستای تحقق این خواسته گام های بلندی بردارد.
وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سفر دو روزه خود از چهار بیمارستان دولتی در اراک و طرح های نیمه کاره سلامت بازدید کرد.
بازدید از بیمارستان تامین اجتماعی شازند و مرکز بهداشتی و درمانی شازند و طرح دانشکده پرستاری این شهرستان ، شرکت در نشست مطبوعاتی ، کارگری سلامت و امنیت غذایی و بازدید از طرح های بهداشتی و درمانی شهرستان های خمین، محلات و دلیجان از دیگر برنامه های سفر وزیر به استان مرکزی بود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: