کد خبر: ۸۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 19
شفا آنلاین>اجتماعی>اقتصادی>بسته‌اقتصادی‌دولت با هدف کاهش‌رکود و افزایش‌ رونق در حالی ارائه شد که به تصریح کارشناسان فعال حوزه اقتصادی هیچ‌گاه در قامت تحقق هدف مذکور ظاهر نشد.

به گزارش شفا آنلاین،  در روزهای اخیر سخنگوی دولت، خبری را با درون‌مایه اقتصادی اعلام کرد که "بسته‌اقتصادی‌دولت" نام گرفت. بسته‌ای که اهداف شکل‌گیری آن از زبان دولتمردان یازدهم، کاهش رکود و افزایش رونق به‌ شیوه‌ای غیرتورمی بود، اما به تصریح کارشناسان فعال حوزه اقتصادی هیچ‌گاه در قامت تحقق هدف مذکور ظاهر نشد.

وضعیتی که نوبخت دلیل آن را کوتاه بودن فرصت اجرای سیاست کلی اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم و کاهش قیمت نفت عنوان کرد.
 
 
* تناقضی آشکار در بسته غیر تورمی خروج از رکود دولت
 
دولت یازدهم در حالی از بسته خروج از رکود خود رونمایی کرد که در کنار آن از عبارت "غیر تورمی"نیز استفاده کرد، مسئله‌ای که به گفته کارشناسان این عرصه دارای تناقضی آشکار می‌باشد، زیرا به وجود آمدن میزانی از تورم برای خارج کردن وضعیت اقتصادی کشور از رکود؛ طبیعی است، اما این‌که بتوان رکود و یکنواختی فعالیتهای اقتصادی را با ثابت نگه‌داشتن میزان تورم و عدم افزایش آن کاهش داد، به اعجازی می‌ماند که وقوع آن در شرایط نابسامان کنونی اقتصاد کشور غیرممکن است.
 
وزیر اقتصاد در جریان رونمایی از جزئیات بسته دولت در راستای رونق اقتصادی اظهار داشت: اجرای سیاست اقتصادی دولت در دوره 6 ماهه دوم با سیاست گذشته تغییری نکرده است و ما هم‌چنان به دنبال رشد اقتصادی همراه با مهار تورم خواهیم بود که البته رشد اقتصادی در اولویت قرار دارد.

 
*خروج از رکود بدون تورم ممکن نیست
 
چندی قبل مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی نیز با انتقاد از برخی سخنان مبنی بر امکان خروج از رکود بدون تورم، بیان داشت: مطمئنا خروج از رکود بدون تورم ممکن نیست، البته نباید از چنین تورمی نگران بود، چرا که تورم ناشی از رونق اقتصادی بسیار مطلوب و تورم ناشی از تزریق نقدینگی مضر است.

 
*مسکن و ماجرای بی‌بهره ‌ماندن از بسته خروج از رکود دولت
 
در بحث مسکن نیز که با رکودی جدی دست و پنجه نرم می‌کند، به‌دلیل عدم توجه به معضل مسکن دهک‌های پایین جامعه و این‌که تعلق وام‌خرید مسکن به متقاضیان، کمک‌هزینه خرید است و نه وام خرید و به‌علاوه دولت نیز با وجود بلندمدت بودن برنامه‌ریزی برای حل مسئله مسکن، دولت با نگاهی کوتاه مدت بسته خود را ارائه کرده است؛ درنهایت "مسکن" نیز نتوانست سهم قابل‌توجهی در بسته اقتصادی دولت داشته باشد.


بسته اقتصادی دولت نه رکود را برد و نه رونق را افزایش داد

 
 از سوی دیگر "قاسم جعفری" نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بسته اقتصادی دولت گفت: این بسته نتوانست جامعه را حساس کند و کسی هم آنرا جدی نگرفت، بسته اقتصادی دولت نه رکود را برد و نه رونق را افزایش داد.  عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: راستی چه می‌شد 5میلیون تومان از وام خودرو می‌کاستید و به وام ازدواج جوانان و یا به اعطای وام ضروری برای رفع ده‌ها گرفتاری اقشار ضعیف اختصاص می‌دادید؟

 
* چرا دولت برنامه‌ای برای خروج از رکود ارائه نمی‌دهد؟ 

"نقوی‌حسینی" نماینده مردم ورامین در مجلس نیز با اشاره به بحث خروج از رکود دولت و توجه به اصول اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: چرا دولت برنامه‌ای برای خروج از رکود ارائه نمی‌دهد؟ و چرا اصول اقتصاد مقاومتی را که اشتغال‌زا بوده و تولید ثروت می‌کند، مورد توجه قرار نمی‌دهد؟


 
* داستان "تحریک خودرویی" دولت که از 6 ماه به 6 روز تقلیل یافت

 
در روزهای اخیر نیز دولت با اعلام اعطای وام 25 میلیونی خرید خودرو با نرخ سود 16 درصد هیجان خرید خودرو را به جان مردم انداخت؛ مسئله‌ای که نرخ سود آن ثابت نبود و بعلاوه پایان سریال ماشین‌دار شدن مردم زمانی به پایان رسید که صبح شنبه در اقدامی ناگهانی، بانک‌مرکزی خبری شگفت‌انگیز را به مردم داد.  این بانک علی‌رغم تمام وعده‌های خود اعلام کرد که حاضر نیست بیش از 110 هزار خودرو ثبت‌نامی از سوی مردم از خودروسازان را پشتیبانی کند، لذا ماجرای ثبت‌نام خودرو که از مرز 125 هزار دستگاه گذشته بود و 115 هزار نفر از متقاضیان نیز پول خود را به حساب خودروسازان واریز کرده بودند، به پایان رسید.
 
به نظر می‌رسد متولیان امر زین‌ پس در ذکر روز و ماه و سال دقت بیشتری به خرج دهند و 6 روز را 6 ماه اعلام نکنند تا مردم با دهانی باز و مبهوت تنها شاهد فروخته شدن خودروهایی باشند که مدت‌ها بود برروی دست خودروسازان مانده بود.


*"تورم رکودی" ثمره ادامه رکود در کشور

 
"محمد حسن‌نژاد" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیرامون بسته خروج از رکود غیرتورمی دولت اظهار داشت: اگر هم اکنون و با توجه به شرایط اقتصادی کشور از رکود خارج نشویم دچار معضلی به نام "تورم رکودی" می‌شویم که تورم و رکود توأما شکل می‌گیرند و مسئله‌ای بسیار خطرناک است. 

وی ادامه داد: ما بدون تزریق پول نمی‌توانیم از رکود خارج شویم و لذا خروج از رکود نقدینگی می‌خواهد و به دنبال هر تزریق نقدینگی نیز تورم خواهد بود مگر این‌که همه این اقدامات منجر به رشد اقتصادی شود که در عمل غیرممکن است.

نماینده مرند و جلفا در مجلس افزود: در قضیه اخیر خرید خودرو 2500 میلیارد تومان تسهیلات برای این امر تزریق شد که خرید خودرو و گردش پولی را در پی داشت، اما این عمل در نهایت منجر به تولید نشد و فقط کالاهای انبارخودروسازان به فروش رفت، در صورتی که با این مبلغ امکان پی‌ریزی اتفاقات دیگری نیز وجود داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بسته خروج از رکود با وجود ایراداتی که دارد نقاط قوتی نیز به همراه دارد.
 
وی ادامه داد: ما هم اکنون در مسیری غیرقابل برگشت قرار داریم و لازم است فکری جدی برای خروج از رکود داشته باشیم، درغیر این‌صورت مشکلاتی جدی به‌وجود خواهد آمد.

حسن‌نژاد افزود: درست است که تا امروز موفق به کنترل‌ تورم شده‌ایم اما در آینده به دلیل کاهش عرضه، تورمی ناشی از فشار عرضه خواهیم داشت که تورم رکودی نام دارد و بسیار بدتر و خطرناکتر از تورم می‌باشد. 

وی درپایان تصریح کرد: ما همواره در اقتصاد این الگوبرداری را انجام می‌دهیم که تورم را به رکود ترجیح دهیم؛ زیرا اگر کشور دچار تورم باشد خیلی بهتر از حالتی است که رکود آن را فرابگیرد، لذا مسئله تورم برای وضعیت اقتصادی یک کشور بد است و رکود بدتر و ما به ناچار بین این دو معضل تورم را برمی‌گزینیم.
 
 
 حال با توجه به شرایط اقتصادی موجود که رکود و نابسامانی در آن حرف اول را می‌زند و سخنگوی دولت نیز به همراه تیم اقتصادی پاستور، خطوط اقتصادی ایران را برای دوران پساتحریم ترسیم می‌کنند؛ باید دید که آیا بازوان بسته اقتصادی دولت هم‌چنان در بالا بردن وزنه رونق و پایین کشیدن رکود ناتوان خواهد بود؟yjc
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: