کد خبر: ۸۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 19
شفا آنلاین>سلامت> بیمارستان شهدای طارم کمبودها و مشکلات فراوانی دارد. کمبود تخت، فعال‌نبودن بخش سونوگرافی، کمبود پزشک متخصص و نبود دستگاه‌های رادیولوژی تنها بخشی از این مشکلات و کمبودهاست.
به گزارش شفا آنلاین، این بیمارستان که در شهر آب بر مرکز شهرستان طارم قرار دارد، تنها مرکز درمانی این منطقه است. حالا بیمارستانی که باید نیازهای درمانی بیش از ٥٠‌هزارنفر از ساکنان این منطقه را پوشش دهد، در ارایه خدمات پیش‌پاافتاده‌ای چون سونوگرافی و رادیولوژی هم ناتوان است.

این بیمارستان حتی در انتقال بیماران به زنجان هم به دلیل مجهزنبودن آمبولانس‌هایش برای تردد در جاده کوهستانی آب‌بر به زنجان مشکل دارد. اما درنهایت بار اصلی این کمبودها را مردم طارم به دوش می‌کشند.

همان‌ها که برای انجام چند عکس ساده رادیولوژی و آزمایش ساده باید رنج سفری چند ساعته را به جان بخرند. سفرهایی که در جاده‌های کوهستانی و برفگیر این منطقه خودش تهدیدی است برای سلامت و جان مردم طارم.

این بیمارستان ٢٦ تخت که یادگار زلزله غم‌انگیز رودبار است، درهمان روزها که زلزله تمام داشته‌های مردم طارم را با خود به زیر خاک برد، کلنگ ساختش روزنه امیدی شد برای پایان محرومیت‌های درمانی مردم این منطقه. بیمارستان شهدای طارم با کمک مالی و انسان‌دوستانه جمعیت مالی اروپا ساخته شد و در ‌سال ١٣٧٥ تکمیل و افتتاح شد، اما هنوز با گذشت نزدیک به ٢٠‌سال از افتتاح این بیمارستان، همچنان محرومیت از خدمات‌درمانی مردم طارم و آب‌بر را آزار می‌دهد. شاید آن زمان که این بیمارستان ساخته می‌شد، طارمی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند که روزی بخش‌های مختلف این بیمارستان به دلیل کمبود نیروی انسانی و مشکلات مالی تعطیل شود و آنها مجبور باشند برای درمان به زنجان یا رشت بروند.

٣ ساعت رانندگی برای یک آزمایش ساده
علیرضا یکی از ساکنان آب‌بر است، او که به تازگی برای انجام چند آزمایش ساده چندین‌بار به زنجان رفته، درباره کمبودها و مشکلات بیمارستان طارم  می‌گوید: «امكانات موجود در اين بيمارستان پاسخگوي نياز مردم منطقه نيست. اين بيمارستان حتی خدمات ساده‌ای درحد سونوگرافي و راديولوژي هم ندارد. آزمايشگاه اين بيمارستان توسط يك فوق‌ديپلم آزمايشگاهي اداره می‌شود.

همين موضوع باعث شده است كه مردم منطقه براي يك عكس ساده و يا سونوگرافي به رشت و يا زنجان بروند. این رفت‌وآمدها هزينه‌هاي زيادي را براي بيمار و خانواده‌هاي آنان به همراه دارد.» او ادامه می‌دهد: «از آب‌بر تا زنجان یا رشت با خودرو ٣ساعت راه است، به‌ویژه در این فصل با سرما و بارندگی جاده‌های این منطقه اصلا ایمن نیست، خیلی از مواقع جاده آب‌بر به زنجان به دلیل بارش برف مسدود است، اینها مشکلات ما را بیشتر هم می‌کند.»


علیرضا مشکل اصلی بیمارستان شهدای طارم را کمبود پزشک متخصص عنوان می‌کند و می‌گوید: «کمبود تخت چندان برای ما مهم نیست، هرچند ٢٦تخت برای بیمارستانی که در یک شهرستان ٥٠‌هزارنفری واقع شده، خیلی ناچیز است ولی بیشتر مراجعات به بیمارستان برای خدمات سرپایی است، اگر پزشک متخصص در این بیمارستان باشد، مردم منطقه دیگر به زنجان یا رشت نمی‌روند.» او اضافه می‌کند: «البته از اواسط بهمن‌ماه ‌سال گذشته بخش درمانگاه این بیمارستان تا حدی بهتر شد و متخصص اطفال و داخلی در دو شیفت صبح و بعدازظهر بیماران را ویزیت می‌کنند، ولی مشکل اصلی ما مقیم‌نبودن پزشکان در آب‌بر است.»

رفت‌وآمدهایی که هزینه‌های درمانی را افزایش می‌دهد
هرچند با اجرای طرح تحول سلامت مشکلات و کمبودهای بیمارستان شهدای طارم کمترشده، اما همچنان بخش سونوگرافی و رادیولوژی این بیمارستان وضع مناسبی ندارد. این را علي باقري فرماندار شهرستان طارم  می‌گوید.

او درخصوص کمبودهای این بیمارستان می‌گوید: «نبود متخصص ارتوپدی و راديولوژيست باعث شده است كه مردم طارم به مراکزدرمانی زنجان يا رشت مراجعه كنند. اين بيمارستان در بخش تجهيزات هم وضع مناسبي ندارد. وجود دو آمبولانس آن هم براي شهري كه بسياري از بيمارانش بايد به زنجان اعزام شوند، واقعا كم است.» باقری ادامه می‌دهد: «ما بارها از طريق استانداري و نمايندگان مجلس از دانشگاه علوم پزشكي زنجان درخواست كرده‌ايم كه به ما پزشك متخصص بدهند، اما هیچ همکاری و کمکی به ما نشد.

با آغاز طرح تحول به بهبود این وضع امیدوار شدیم، البته حضور چند متخصص در بخش‌های اطفال، داخلی و بیهوشی در این بیمارستان محقق شد، ولی بیشتر این پزشکان اقامت دایمی در آب‌بر ندارند.» فرماندار طارم همچنین به بی اعتمادی مردم منطقه به بیمارستان طارم اشاره می‌کند و دراین‌باره می‌گوید: «نبود امکانات مناسب طی سالیان گذشته و چند مورد تشخیص اشتباه در این مرکز درمانی باعث شده تا مردم آب‌بر به مراکز درمانی زنجان یا رشت مراجعه کنند.» باقری اضافه می‌کند: «شهرستان طارم با وجود نزدیکی به رشت، زنجان و قزوین یکی از مناطق محروم کشور است.

وجود راه‌های كوهستاني و صعب‌العبور باعث شده كه مراجعان زيادي حتي از روستاهاي خلخال براي درمان به آب‌بر بيايند. ولي با اين همه اكثر مراجعه‌كنندگان به بيمارستان طارم از وضعيت بيمارستان و خدمات آن گله دارند. مردم محروم و كم‌درآمد طارم و روستاهاي اطراف بايد هزينه انتقال بيمار به مراكز استان‌های همجوار را از جیب خودشان پرداخت کنند. این رفت‌وآمدها علاوه بر مشکلات زیادی که برای مردم منطقه دارد، هزینه‌های درمانی را هم افزایش می‌دهد.»

بیمارستانی که رادیولوژیست ندارد
يدالله محمدي عضو شوراي اسلامي شهرستان آب‌بر هم با انتقاد از کمبودهای درمانی در این شهرستان می‌گوید: «آنهايي كه وضع مالی بهتری دارند، حاضر نيستند در اين بیمارستان تحت مداوا قرار بگيرند و ترجيح می‌دهند به مراكزدرماني زنجان يا رشت مراجعه كنند. اين مراجعات و رفت‌وآمدها به حدي است كه بخشي از درآمد مردم طارم در اين سفرها هزينه می‌شود.

البته بايد به آنها حق داد. برای تشخیص شکستگی باید صبر کرد تا رادیولوژیست از زنجان به اینجا بیاید، مرکز رادیولوژی این بیمارستان فقط ٢روز درهفته فعال است، اگر هم نیاز به درمان شکستگی باشد، باید باز هم به زنجان یا رشت مراجعه کرد، چون این بیمارستان بخش ارتوپدی ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «این وضع کم‌وبیش برای زنان باردار هم وجود دارد، چون سونوگرافی این بیمارستان هم نیمه تعطیل است. این بیمارستان دستگاه رادیولوژی دارد، ولی متخصص رادیولوژی حاضر نیست در این شهر زندگی کند.» محمدی در پاسخ به این پرسش که چرا پزشکان متخصص تمایلی برای اقامت در آب‌بر ندارند، می‌گوید: «در زمان ساخت بيمارستان تعدادي پزشك‌سرا نيز در زمين بيمارستان جهت اقامت پزشكان ساخته شد كه انصافا امكانات مناسبي هم دارد و درحال حاضر هم يكي از متخصصان بيمارستان به همراه خانوده‌اش در يكي از اين خانه‌ها ساكن است.

ولي به‌طور كلي شهرستان طارم به دليل كمبودهاي فراوان جذابيتي براي پزشكان ندارد و همين موضوع باعث شده كه متخصصان تمایلی براي ماندن دراين شهر نداشته باشند و اگر هم متخصص يا جراحي می‌آيد، پير و سالخورده است. شما چگونه انتظار داريد كه پزشكان و متخصصان جوان در اين منطقه محروم بمانند و طبابت كنند؟»

بیمارستانی با ٢٦ تختخواب و ٦ متخصص
با این همه اما رئيس پیشین شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم امكانات بيمارستان شهدای طارم را درحد قابل قبولي می‌داند و صحبت‌هاي مطرح‌شده ازسوي مردم و مسئولان محلی را بيشتر از سر ناآگاهي و توقعات خارج از توان نظام درمانی کشور می‌داند.

مصطفی عزیزی با بيان اينكه بيمارستان طارم در رتبه‌بندي نظام درماني به‌عنوان بيمارستاني جنرال در ٥ سطح داراي امكانات محدودي است،  می‌گوید: «درحال حاضر ٢٦تخت فعال در بخش‌های اورژانس، ICU، CCU و دیگر بخش‌های بیمارستان شهدای طارم وجود دارد که با توجه به جمعیت فعلی شهرستان طارم، این تعداد باید به ٦٤تخت افزایش یابد.»

او ادامه می‌دهد: «در این بیمارستان ٢ پزشک اطفال، یک جراح زنان، یک جراح عمومی، یک متخصص داخلی و یک متخصص بیهوشی حضور دارند و نیز ٧ پزشک عمومی در اورژانس بیمارستان شهدای آب‌بر مشغول ارایه خدمات به مراجعان هستند.»

عزیزی با اشاره به این‌که روزانه به‌طور متوسط ١٢٠ بیمار توسط پزشکان مستقر در درمانگاه‌های تخصصی و اورژانس بیمارستان شهدای آب‌بر ویزیت می‌شوند، می‌گوید: «متوسط تعداد مراجعان به درمانگاه‌های تخصصی و اورژانس این بیمارستان به ترتیب ٥٠ و ١٥٠نفر در روز است.»

به گفته او پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از جمعیت شهرستان طارم کشاورز هستند و به دلیل حرفه خود نمی‌توانند صبح‌ها به مراکزدرمانی مراجعه کنند به جز اورژانس، درمانگاه‌های تخصصی بیمارستان شهدای طارم ازجمله بخش اطفال به غیراز صبح‌ها در بعدازظهر و شب نیز باز است و پزشکان متخصص مشغول ارایه خدمات به مردم هستند.

خدمات رادیولوژی و سونوگرافی فقط ٢ روز در هفته
عزیزی ضمن تأیید برخی از انتقادات مطرح‌شده ازسوی مردم و مقامات محلی درخصوص کمبود نیروی متخصص در بیمارستان شهدای طارم، دراین‌باره می‌گوید: «درحال حاضر بیمارستان شهدای آب‌بر با کمبود تخت مواجه بوده و مرخصی کارکنان نیز باعث می‌شود کمبودها بیشتر احساس شود.»

او کمبود آمبولانس را هم یکی دیگر از مشکلات بیمارستان شهدای طارم عنوان می‌کند و می‌گوید: «به دلیل محروم‌بودن شهرستان طارم از یکسری خدمات‌درمانی مجبور هستیم بیماران را به زنجان اعزام کنیم، ولی در فصول سرد و به دلیل برفگیربودن جاده طارم به زنجان و به دلیل مجهزنبودن بیمارستان به آمبولانس‌های کمک‌دار، مجبوریم در برخی موارد اورژانسی بیماران را به مراکزدرمانی استان گیلان منتقل کنیم.»

به گفته عزیزی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان بیماران ٢روز درهفته متخصص رادیولوژی از زنجان به آب‌بر می‌آید تا مردم این منطقه بتوانند از خدمات غیراورژانسی رادیولوژی و سونوگرافی بیمارستان شهدای طارم استفاده کنند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا متخصص رادیولوژی به صورت مستمر در این شهر حضور ندارد، می‌گوید: «مشکل اصلی به سطح‌بندی این بیمارستان مربوط می‌شود، به‌طوری که طرح تحول نظام سلامت براساس وضع بهره‌مندی هر شهرستان از امکانات ضروری زندگی به سطح «الف، ب، ج و د» درجه‌بندی شده است، براساس درجه‌بندی انجام‌شده سطح «الف» محروم‌ترین و سطح «د» بهره‌مندترین نقطه محسوب می‌شود.

  درحال حاضر براساس کارشناسی به عمل آمده، سطح بهره‌مندی طارم از امکانات ضروری برای زندگی رتبه «ب» تعریف شده است، ولی سطح طارم در طرح تحول نظام سلامت باید از «ب» به «الف» تغییر کند. با توجه به این‌که میزان دریافتی پزشکان در مناطق محروم با درجه «الف» نسبت به سایر سطح‌ها بیشتر است. پزشکان متخصص تمایلی برای حضور در بیمارستان و مراکزدرمانی شهرستان طارم که در سطح «ب» درجه‌بندی‌شده را ندارند.»شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: