کد خبر: ۸۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 28
رئیس انجمن مدیریت اقتصاد دارو ایران در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس انجمن مدیریت اقتصاد دارو ایران گفت: در حال حاضرحدود 13هزار داروسازدرکشور داریم در حالی که نیاز ما به دستکم 24تا 25هزار نفر است و ورود سالانه 1000تا هزار و 500 داروساز تا 10 سال آینده برای ما مشکلی ایجاد نمی کند.


دکتر مهدی محمدزاده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این خبر افزود: رشته و حرفه داروسازی پیشانی حوزه سلامت و خط آخر در ارائه خدمات درمانی است؛ تعداد داروساز مورد نیاز ما برای ارائه یک نظام دارویی درست چیزی حدود 24 تا 25 هزار نفر است در حالی که هم اکنون 13هزار نفر داروساز داریم.


وی ادامه داد: بنابراین ما تا رسیدن به 24 هزار داروساز درکشو مشکل بیکاری داروساز نخواهیم داشت. ضمن این که بسیاری از کارهایی که بدون حضور داروساز در کشور در حال انجام است اشکال دارد در حالی که در دنیا درباره داروسازان همانند ایران عمل نمی کنند؛

وی افزود :ما باید فضای کار را برای دارو ساز باز کنیم، هر چه داروساز در نظام سلامت بیشتر باشد( البته با تربیت درست) نظام سلامت هم می تواند بهتر از آنها استفاده کند.


وی خاطرنشان کرد: من فکر می کنم با ورود سالانه 1000 تا هزار و 500 داروساز تا 10 سال آینده مشکلی نخواهیم داشت.


عضوهیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:البته تعداد زیاد دانشجو در دانشکده های داروسازی کیفیت آموزش را پایئن می آورد. یعنی به داروسازی که ما تحویل جامعه می دهیم امکان دارد مهارت مورد نیاز جامعه آموزش داده نشود؛پس اشکال این جاست، ما باید تعدادی دانشجوی داروسازی پذیرش کنیم که بتوانیم آنها را درست تربیت کنیم.


وی تصریح کرد: دانشکده های داروسازی نباید در شهرستان های دوردست باشد، بلکه باید در مراکز و شهرهایی باشد که دسترسی به نظام درمانی مفصل و نظام صنعتی داشته باشد تا بتوانیم آنها را کارآفرین تربیت کنیم.


محمدزاده خاطرنشان کرد:بدون شک نظام آموزشی داروسازی باید به طرف کیفیت گرایی نیز حرکت کند و تعداد دانشجوی پذیرفته شده برای تربیت بهتر نیز کم شود؛ متأسفانه در حال حاضر این کیفیت پائین است.


وی با بیان اظهارداشت:هم اکنون در حال کار روی پروژه ای به نام" تطبیق مهارت های مورد نیاز یک دارو ساز عمومی با روش آموزش داروسازی در ایران" است تا بر اساس آن مشخص شود شیوه ای که ما آموزش می دهیم همه مهارت های مورد نیاز یک داروساز را به وی می دهد یا نه ؟ و اگر نمی دهد پس روش را عوض کنیم.


رئیس انجمن مدیریت اقتصاد دارو ایران بیان کرد: دانشکده ها باید آموزش ها را مسئله نگر و جامع نگر کنند. یعنی برای تربیت دانشجوی داروساز نباید به کلاس های نظری ومحفوظات اکتفا شود؛ برای نمونه حفظ کردن اسم، عوارض و کاربرد 4هزار دارو کاربردی نیست؛پس باید داروساز را جامعه نگر تربیت کرد تا بتواند با یک بیماری که به داروخانه مراجعه می کند مذاکره و نیازش را به خوبی برآورده کند.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
0
دکتر ما ۱۹هزار تا داروساز داریم
قابل توجه!!!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: