کد خبر: ۸۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: اکثر زخم های معده ناشی از مصرف مُسکن هاست.
دکتر ناصرابراهیمی دریانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد:اغلب دردهای زخم معده بعد از غذا است در حالی که در دردهای اثنی عشر فرد هنگام گرسنگی نیز احساس درد می کند.
 
وی ادامه داد: افراد  دچار زخم اثنی عشر به علت سوزش، درد و چنگ زدن معده برای کاهش درد شب ها مجبورند یک فنجان شیر یا نان بخورند؛ گاهی اوقات هم درد می تواند در 20درصد موارد خودش را تنها با خون نشان دهد.

متخصص داخلی با بیان این که اکثر زخم های معده ناشی از مصرف مُسکن هاست، اظهارکرد: برخلاف زخم های غیر مُسکنی زخم هایی که بر اثر این مُسکن ها ایجاد می شوند نیز دردناک نیست و فرد یک مرتبه دچار استفراغ خونی یا مدفوع سیاه رنگ می شود؛اما به طور معمول شیوع زخم های ناشی از مصرف مُسکن ها روی معده بیشتر از اثنی عشر است.

وی ادامه داد: اغلب آرتروز و دردهای مفصلی و مصرف مُسکن ها در سنین بالا دیده می شود و عوارض این مُسکن ها در ایجاد زخم در سنین بالا خیلی بیشتر از جوانان است به همین جهت نگران هستیم.

فوق تخصص کبد و گوارش هشدار داد: اگر فردی در گذشته سابقه زخم معده، اثنی عشر یا خونریزی معده داشته یا فردی که از 2 مُسکن مصرف می کند یا همزمان باید کورتون هم استفاده کند خطر ایجاد زخم نیز بیشتر خواهد شد.

وی همچنین افزود: برخی افراد مُسن دارای مشکلات قلبی برای جلوگیری از لخته در عروق قلب از داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین نیز مصرف می کنند که در این افراد خطر خونریزی ناشی از مصرف این قرص ها نیز بیشتر می شود.

ابراهیمی دریانی تأکید کرد: گاهی اوقات هم امکان دارد اولین تظاهرات زخم به صورت سوراخ شدن معده یا اثنی عشر خودش را نشان دهد. یعنی شخص به طور ناگهانی دچار یک درد شدید خنجری در ناحیه معده با تیرکشیدن ناحیه پشت می شود یا گاهی اوقات زخم معده یا اثنی عشر می تواند به صورت این که انسداد ایجاد کند نیز باشد.

به گفته وی به طور کلی زخم معده یا اثنی عشر می تواند با تظاهرات درد،انسداد راه عبور معده، خونریزی و سوراخ شدن معده نیز خودش را نشان دهد.

متخصص داخلی بیان کرد: نکته مهم آن که به طور معمول ما خیلی نگران زخم اثنی عشر نیستیم اما از زخم های معده همیشه باید بیوپسی -نمونه برداری- شود زیرا گاهی اوقات زمینه های بدخیمی دارند.


وی همچنین افزود: حتی زخمی که ناشی از سرطان معده باشد گاهی با مصرف داروهایی مانند امپرازول و... امکان دارد که زخم های سرطانی را هم کوچک کنند و شاید بیمار به این دلیل به فکر نباشد که زخم بدخیم است.حال آنکه در تمام زخم های مربوط به معده، پزشک حداقل باید 5 نمونه بردارد تا از عدم بدخیمی آن اطمینان حاصل شود.

ابراهیمی دریانی به شفا آنلاین گفت: در مورد درمان بر خلاف گذشته که در دردهای معده و اثنی عشر تأکید می کردند که بیمار به جای 3 وعده غذا 6 وعده غذا بخورد الان چنین نظری وجود ندارد.بنابراین نباید اصرار شود بیماران دچار زخم ساعت 10 صبح و 4 بعد از ظهر یک بیسکوئیت و شیر بخورند؛ همان 3 وعده غذا کافی است.

وی نداشتن استرس و ترک سیگار را در بهبود زخم موثر دانست و بیان کرد: این طور نیست که افراد دچار زخم معده یا اثنی عشر باید هر چند ساعت یک بار برای بهبود زخم شیر مصرف کنند. زیرا شیر دارای کلسیم است و منجر به تجریک زخم می شود بنابراین یک تا دو فنجان کافی است و ضرورتی برای مصرف بیش از حد نیز وجود ندارد.

فوق تخصص کبد و گوارش خاطرنشان کرد: در مورد درمان زخم های اثنی عشر با توجه به شایع بودن میکروب هلیکوباکتر در ایران اگر زخمی همراه با این میکروب است بیمار باید آنتی بیوتیک های لازمه را برای از بین بردن این میکروب مصرف کند زیرا وجود آن بهبود زخم را به تأخیر می اندازد و زخم زودتر عود کند.

وی افزود: 10 درصد افرادی که این میکروب را دارند دچار زخم معده و اثنی عشر می شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: