کد خبر: ۸۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
رئیس انجمن مدیریت اقتصاد داروی کشور در گفتگو با شفا آنلاین هشدارداد:
شفا آنلاین- رئیس انجمن مدیریت اقتصاد داروی ایران هشدار داد: متأسفانه در حال حاضر 55درصد داروهای موجود در داروخانه ها به شکل خودسرانه (بدون معاینه بیمار توسط پزشک ونسخه نویسی) مصرف می شود.

دکتر مهدی محمدزاده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این خبر افزود: این در حالی است که تمامی داروها عوارض جانبی دارند که بعضی از آنها در کوتاه مدت قابل ملاحظه نیست.


وی گفت: برای نمونه فردی برای گوش درد خودسرانه دارو تهیه می کند و به جای مصرف 10 روز 7 روز مصرف می کند؛ خوب هم می شود اما در حقیقت خوب نشده و امکان دارد بعد از 4 سال بیماری دیگری گریبانش را بگیرد و وی نداند که این اتفاق ناشی از چیست!


وی ادامه داد: نکته دیگر آن که متأسفانه جامعه ما با سوء مصرف دارو مواجه است؛ضمن اینکه در جامعه ما به علت جوان بودن و خودآزاری ، استفاده از دارو به شکل ناهنجار در حال رشد است.


عضوهیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارکرد:متاسفانه بسیاری از داروها به شکل بدون نسخه و بدون معاینه از داروخانه ها تهیه می شود. در حالی که این امر اشکال دارد. نکته مهم آن که دارو یک کالا نیست بلکه یک سم است که مقداری درمان می کند و مقداری هم می کشد.


وی تأکید کرد:درچنین شرایطی تربیت داروسازان هم باید به گونه ای باشد که بتوانند خوددرمانی را کنترل و بیمار را هدایت کنند؛ ضمن این که داروسازان ما باید هم تراز با مشابه خارجی، داروها را بسازند.


محمدزاده خاطرنشان کرد: برابر آمار یک مرجع معتبرعلمی، 8 و نیم درصد افراد بستری در تخت های بیمارستانی ما بیماران ناشی از سوء مصرف دارو هستند.پس اگر هر روز 100هزار بیمار در تخت های بیمارستانی ما بستری می شوند 8هزار و 500 نفر آنها افرادی اند که نباید بستری شوند .اما آنها کسانی هستند که داروهایشان را بد مصرف کرده اند، یا عوارض داده؛ تداخل یا سوء مصرف داشته یا داروی خراب مصرف کرده اند.


وی تصریح کرد: همه این مسائل داروساز می خواهد؛اما متاسفانه ما در بیمارستان ها داروساز نداریم؛ حتی کشیدن دارو به سرنگ باید تحت نظر داروساز باشد.اما به دلیل این که در بیمارستان ها برای داروسازان انگیزه ای ایجاد نمی کنند ما شاهد حضور آنها در بیمارستان ها نیستیم.چراکه آنها با حقوق دولتی حاضر به کار نیستند.


رئیس دانشکده داروسازی البرز در ادامه بیان کرد: ما باید نظام داروسازی را هدفمند کنیم؛ ما به داروسازان می گوئیم فقط در داروخانه باش در حالی که این غلط است، هر نوع نسخه ای که داروساز به بیمار می دهد باید پشت آن نظرات را بنویسد و مهر هم کند؛ در اروپا این گونه است؛ اگر در آینده اشکالی ایجاد شد یقه داروساز را می گیرند.البته در مقابل این کار پول خوبی هم به وی می دهند. در اروپا به ازای هر قلم دارودر نسخه 10دلار به داروساز می دهند اما در ایران برای کل نسخه به داروساز 2هزار تومان می دهند.


وی اظهارکرد: حال زمانی که به یک داروساز گفته شود به ازای این 2هزار تومان یک ربع با بیمار صحبت کن، قدر مسلم این کار را نمی کند؛ داروسازان کشور ما زیاد نیستند حال آنکه ما بلد نیستیم از آنها استفاده کنیم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: