کد خبر: ۸۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 17
شفا آنلاین>سلامت>در خشکبار یا شیرینی‌فروشی‌های سطح شهر محصولی به نام آجیل ژاپنی است که حجم بالایی از آن را چیزی شبیه به میگو تشکیل داده است
به گزارش شفا آنلاین،در خشکبار یا شیرینی‌فروشی‌های سطح شهر محصولی به نام آجیل ژاپنی است که حجم بالایی از آن را چیزی شبیه به میگو تشکیل داده است. دلیل نام‌گذاری این محصول به آجیل ژاپنی، وجود میگو و سبزی‌های خشکی مانند نخود فرنگی یا باقالی خشک در آن و ادعای نزدیک بودن این آجیل به رژیم مدیترانه‌ای و رژیم‌های محبوب ژاپنی‌هاست. اما آیا واقعا، این آجیل‌ها از میگو و سبزیجات سالمی تهیه شده‌اند و می‌توان آنها را در برنامه غذایی گنجاند یا نه؟! سوالی است که دکتر سیدمرتضی صفوی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری «سلامانه» به آن پاسخ می‌دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این باره گفت: «میگوهایی که ادعا می‌شود در آجیل‌های ژاپنی به کار رفته است در واقع آرد ذرت و سیب‌زمینی هستند که طی فرآیندهایی در قالب‌هایی شبیه به میگو ریخته شده و در روغن سرخ می‌شوند و حالت ترد و خوشمزه ای را به خود می‌گیرند. علاوه بر آن در هنگام تهیه این آجیل از رنگ‌های خوراکی استفاده می‌شود تا ظاهری شبیه به میگو به خود بگیرند.»

وی با تاکید براینکه مصرف اینگونه تنقلات زمینه ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، توضیح داد: «این آجیل سرشار از نمک و چربی است که باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی -عروقی، چاقی، دیابت و بیماری‌های گوارشی می‌شود. علاوه بر این، این محصول از روغن‌های بسیار مضر هیدروژنه تهیه می‌شود که احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان را افزایش می‌دهد.»

صفوی، دانشیار گروه و تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی و مدیر عامل شهرک سلامت اصفهان در نهایت با بیان اینکه این تنقلات فاقد ارزش غذایی است، یادآور شد: «حتی سبزیجات خشک موجود در این آجیل‌ها به دلیل فرآیندهایی که در تولید آنها به کار می‌رود فاقد ارزش غذایی هستند بنابراین مصرف این آجیل‌ها به هیچ عنوان مورد تایید نبوده و به هیچ کسی توصیه نمی‌شود.»سلامانه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: