کد خبر: ۸۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 16
شفاآنلاین :اجتماعی >سلامت >وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصمیم گیرندگان تجمیع بیمه ها توصیه هایی ارایه کرد و گفت: شرایط برای تجمیع بیمه ها مهیا نیست.

به گزارش شفاآنلاین، محمدحسن طریقت منفرد در نشست خبری تجمیع بیمه ها در خبرگزاری (ایلنا) با بیان اینکه تجمیع بیمه ها، مساله روز سیستم سلامت کشور است، افزود: من به چند دلیل دراین رابطه صحبت می کنم؛ نخست آنکه در این رابطه مسوولیت هایی مانند مسوولیت کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی در سال 66 و سرپرستی سازمان تامین اجتماعی داشتم و شناخت 30 ساله ای از تامین اجتماعی و جامعه کارگری دارم.
وی، ادامه داد: تصادفا یک بار هم در سال 88، مسوول تجمیع بیمه ها در کشور شدم که به رغم پیگیری های جدی، میسر نشد و اکنون تصمیم گیران باید بدانند ، شاید باز هم این مساله عملی نشود.
این کارشناس بیمه گفت: در زمان وزارت مرضیه وحید دستجردی در سمت وزیر بهداشت، تشکیلاتی به نام «تامین اجتماعی مادر» تشکیل شد که همه سازمان های بیمه ای رفاه به جز بهزیستی در آن رفتند.
طریقت منفرد، افزود: پیشترها درمان بیمه شده ها به عهده سازمان تامین اجتماعی گذاشته شد و 9 درصد حقوق بیمه شده ها به آن اختصاص یافت. این سازمان از این حق الناس، تعدادی بیمه برای جامعه کارگری به وجود آورد و پول آنان صرف خودشان می شد.
وی، اضافه کرد: قبل از انقلاب، درمان، رایگان بود و هنگامی که امکانات تامین اجتماعی در وزارت بهداری آمد، جامعه کارگری معترض شد زیرا به رغم اینکه پول می پرداخت باید از همان خدمات ارایه شده یکسان به مردم دیگر استفاده می کرد و بیمه شده ها اعتراض کردند که چرا پول ما صرف موارد دیگر می شود.
طریقت منفرد ادامه داد: در دوران بعد از جنگ، به رغم مخالفت سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت موافق نبودند که امکانات بیمه ای به سازمان تامین اجتماعی بازگردد اما کمیسیون کار این حق را به عنوان یک طرح مطرح کرد و تصویب شد و جامعه کارگری آن را اجرا کرد.
وزیر سابق بهداشت گفت: جامعه کارگری این تجربه تلخ را دارد که اگر حق بیمه آنان صرف خودشان نشود چه وضعیتی پیش می آید بنابراین تلاش زیادی برای احیای نظام درمان خود کردند و هر گاه بحث ادغام سیستم بیمه ای مطرح شد، دنبال حق و حقوق خود بودند پس لازم است اکنون نیز تصمیم گیرندگان، وضعیت بیمه شده ها را درک کنند.
طریقت منفرد افزود: جامعه کارگری که از دریافتی بالایی برخوردار نیست همیشه گله داشتند که چرا به عنوان تافته جدا بافته نگاه می شوند؛ هم اکنون 30 میلیون تن از جمعیت کشور شامل 23 میلیون روستایی و ساکن شهرهای زیر 20 هزار تن و 9 میلیون بیمه شده بیمه سلامت ایرانیان مشمول بیمه رایگان هستند درحالیکه وضعیت بسیاری از شهرنشینان کاسب و روستاییان زمین دار از جامعه کارگری بهتر است.
وی تصریح کرد: همواره این سئوال برای جامعه کارگری مطرح بوده که چرا ما باید پول درمان مان را خودمان بدهیم ؛ در چنین وضعیت و با توجه به سئوال عدالت محور آنان، حال بیاییم پول آنان را بگیریم و در یک صندوق بیمه واحد بریزیم؟
وی خاطرنشان کرد: سهم درمانی جامعه کارگری و بیمه شدگان تامین اجتماعی از کارکنان دولتی و بیمه های عمومی بیشتر است.

**بیمه تکمیلی گرفتاری جدی نظام سلامت کشور است
وزیر سابق بهداشت گفت: ممکن است بگوییم شما (جامعه کارگری) مانند بقیه بیمه ها به بیمه تجمیع شده پول بدهید و بقیه پولتان را نیز بیمه تکمیلی داشته باشید؛ برخی ها در مجلس معتقد بودند که بیمه تکمیلی وجود ندارد و بیمه تکمیلی یکی از گرفتاری های جدی نظام درمان کشور است.
طریقت منفرد افزود: بیمه ها در دنیا تعریف دارند ؛ بیمه پایه باید خدمات ضروری را در صورت نیاز به مردم ارایه کند و بیمه تکمیلی برای افرادی است که وضع مالی بهتری دارند و خدماتی مانند جراحی زیبایی می خواهند که این خدمات، تحت پوشش بیمه پایه نیست؛ ضمن اینکه بیمه مازاد هم داریم که به عنوان نمونه، بیماری می خواهد در بیمارستان، سوئیت داشته باشد یا جراحش را خودش انتخاب کند .
وزیر سابق بهداشت تصریح کرد: اما در کشور ما بیمه تکمیلی همان خدمات بیمه پایه را با تعرفه سنگین تری ارایه می کند به عنوان مثال، یک جراح در بیمارستان برای خدمات یک میلیون تومان می گیرد اما با بیمه تکمیلی سه میلیون تومان دریافت می کند و حال این سئوال پیش می آید که آیا یک عمل آپاندیس برای یک فرد معمولی با یک فرد پولدار باید تفاوت داشته باشد؟

**بیمه تکمیلی عدالت را از بین برده است
وی، ادامه داد: بیمه تکمیلی، عدالت را در کشور از بین برده است؛ حال می گوییم سازمان تامین اجتماعی، 6 درصد سهم بیمه را به بیمه متمرکز بدهد و بقیه را خرج چیزهای دیگر کند؛ جوامعی که می گویند بیمه باید واحد باشد، محدودند و هزینه های درمان را برای آحاد جامعه از محل درآمد و مالیات ها تامین می کنند اما در جایی که عده ای بیمه رایگان دارند و عده ای سهم 9 درصدی برای بیمه پرداخت می کنند ، این، شدنی نیست.
وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید زیرساخت های تجمیع بیمه ها در کشور فراهم شود که بسیار سخت است؛ در سیاست های ابلاغی برنامه چهارم و پنجم توسعه تاکید شده است که بیمه ها باید رقابتی باشند.
طریقت منفرد افزود: در تجمیع بیمه ها مانند آن است که گفته شود حقتان را بدهید برای دیگران خرج کنیم ؛ مگر تجمیع بیمه ها چه مزیتی دارد؟ کشورهایی که بیمه واحد دارند به یک عده، خدمات رایگان ارایه نمی دهند ؛ در یک سیستم متناقض که عده ای برای بیمه پول پرداخت می کنند و عده ای رایگان بیمه هستند نمی توان تجمیع بیمه ها را انجام داد، ابتدا باید زمینه های اجرایی آن فراهم شود.
وی ادامه داد: گفته می شود که تجمیع بیمه ها، قانون است و باید اجرا شود؛ در برنامه پنجم توسعه بسیاری از مواد مترقی وجود دارد که به دولت تکلیف شده و مدعی هستیم که هیچکدام اجرایی نشده است اما تصادفا قانونی (درباره تجمیع بیمه) وجود دارد که مکلف نشده بلکه اجازه داده شده است و تازه، سازمان تامین اجتماعی از آن مستثنی است؛ حالا چطور است که فقط سراغ این قانون رفته ایم و مستثنی شدن تامین اجتماعی را به موارد دیگری تفسیر می کنیم.
وی تصریح کرد: حالا همه گرفتاری کشور این شده است که این قانون را اجرا کنیم.

**بیمارستان های دولتی با هزینه های کمتری قابل اداره هستند
وزیر سابق بهداشت در پاسخ به سووال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت گفته است که تامین اجتماعی ، بیمارستان های دولتی را اداره کند، گفت: به عنوان یک کارشناس معتقد هستم که بیمارستان های دولتی با پول کمتری از شرایط موجود، قابل اداره اند.
طریقت منفرد با اشاره به وجود 70 بیمارستان تامین اجتماعی در کشور افزود: متوسط هزینه بیماران بستری در بیمارستان های تامین اجتماعی کمتر از بیمارستان های دولتی است؛ پولی که دولت برای بیمارستان های دولتی هزینه می کند به هر کسی بدهد می تواند آن ها را اداره کند.
وی تاکید کرد: اگر قرار است بیمه ها تجمیع شوند ابتدا باید این مساله حل شود که چرا عده ای برای بیمه سهم 6 درصدی و عده ای سهم 9 درصدی پرداخته اند و بقیه رایگان از آن استفاده می کنند؛ چرا برخی افراد که از کارگران متمول ترند به طور رایگان درمان می شوند.
وزیر سابق بهداشت گفت: قبل از آنکه بیمه ها تجمیع شوند باید تکلیف بیمه شدگان، روشن شود و دیگر از آنان حق بیمه نگیرند و سپس بیمه ها تجمیع شوند.
طریقت منفرد افزود: از سوی دیگر نمی توان به اقشار مختلف، خدمات واحدی ارایه داد؛ در این وضعیت غیرعادلانه، تجمیع بیمه ها یعنی عدم عدالت بیشتر است.
وی اضافه کرد: گفته می شود که با تجمیع بیمه ها، همپوشانی ها برطرف می شود اما برای برطرف کردن همپوشانی که نباید یک واحد را تعطیل کرد؛ برای حل این مشکل می توان برای همه بیماران ، سند واحد بیمه ای تهیه شود.
وی تصریح کرد: کشورهایی موفق ترند که به سمت انحصار نمی روند؛ سیاست های ابلاغی نیز رقابت را به رسمیت شناخته است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: