کد خبر: ۸۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>سلامت>دندان‌ها به مرور زمان و به دلايل مختلف دچار تغيير رنگ مي‌شوند. مواردي همچون کهولت سن، مواد رنگي موجود در غذاها، باکتري‌ها و سيگار کشيدن باعث بروز تغيير رنگ دندان مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، همچنين افراد به دلايل مختلف، سفيد کردن دندان را طلب مي‌کنند؛ برخي به دلايل رواني حاصل از کاهش اعتماد به نفس و برخي به دليل بهداشت دهان و دندان.

سفيد کردن دندان با استفاده از مواد اکسيد‌کننده مثل پراکسيد‌هيدروژن انجام مي‌شود. اين مواد اکسيد‌کننده به داخل ساختار کريستالي ميله مانند مينا نفوذ و رنگدانه‌هاي رسوب کرده بين هرم‌هاي مينا را اکسيد مي‌کنند. يکي از روش‌هاي سفيد کردن دندان، استفاده از مواد بليچينگ با غلظت بالا است که در اين روش، مواد مذکور به مدت کوتاهي روي دندان قرار مي‌گيرند. به اين روش، سفيد کردن در مطب نيز مي‌گويند.

پروين خادم، متخصص دندان‌پزشکي ترميمي و زيبايي در خصوص بليچينگ دندان  «بليچينگ جزو درمان‌هاي ترميمي محسوب مي‌شود و روش امن‌تر آن بليچينگ در خانه با کاربوميد پروکسايد 10 تا 15 درصد است که ما در ايران از 15 درصد استفاده مي‌کنيم.» وي افزود: «بقيه روش‌هاي بليچينگ بايد تحت نظر دندان‌پزشک انجام شود، اما براي بيمار خيلي حساس، اين روش کاملا امن است.» خادم در خصوص روند انجام اين روش گفت: «اين روش به بيمار در مطب آموزش داده مي‌شود و به مدت 2 تا 4 هفته از ماده کاربوميد پروکسايد استفاده مي‌کند. »

خادم در خصوص استفاده از جوش‌شيرين در روش‌هاي سنتي سفيد‌کردن دندان توضيح داد: «روش بليچينگ در خانه، روش امن‌تري است و ترکيبات ديگري که استفاده مي‌کنند مثل جوش‌شيرين و غيره چندان مناسب نيست و ممکن است سطح دندان را دچار تخريب کند.»

خادم در خصوص جرم‌گيري دندان و مخاطرات انجام آن نيز گفت: «اگر جرم‌گيري، تشخيص دندان‌پزشک باشد و بيمار نياز به جرم‌گيري داشته باشد، اين کار بايد انجام شود. ولي فواصل آن نبايد کمتر از 6 ماه تا 1 سال باشد.

جرمي که روي دندان وجود دارد، ضررش بسيار بيشتر از انجام جرم‌گيري است. چون همين جرم ممکن است لثه‌ها را بيشتر تخريب کند.» وي تصريح کرد: «جرم‌گيري جزو پروتکل‌هاي پيشگيري حساب مي‌شود و بهتر است سالي 1 بار انجام شود. وقتي جرم‌هاي روي دندان برداشته مي‌شود، بيمار گمان مي‌کند تکه‌هاي دندان برداشته شده، چون وجود جرم‌ها باعث مي‌شود دندان‌ها به هم نزديک‌تر شوند و ممکن است لق بودن دندان‌ها آشکار شود.»

اين عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد در خصوص حساسيت ايجاد شده روي دندان‌ها پس از جرم‌گيري گفت: «براي حساس نشدن دندان‌ها، بيمار مي‌تواند 2 هفته قبل از جرم‌گيري، استفاده از خميردندان ضدحساسيت را شروع کند.» وي در خصوص موادي که در بليچينگ استفاده مي‌شود، افزود: «بيشتر موادي که در بليچينگ استفاده مي‌شود، مواد خارجي است و ترکيبات ايراني در اين زمينه نداريم.»



وي درباره اينکه چرا اين خدمات تحت پوشش بيمه‌ها نيستند، اظهار کرد : «معتقديم اين کار در زمره اقدامات پيشگيرانه و درماني قرار مي‌گيرد، اما بيمه‌ها اين موضوع را نمي‌پذيرند و حتي برخي از انواع لمينت را جزو خدمات زيبايي قرار مي‌دهند.»

خادم نبود تعرفه مشخص براي بليچينگ را نيز يکي از مشکلات آن عنوان کرد : « هر پزشک براساس مواد مصرفي و حجم کاري که انجام مي‌دهد، دستمزد و نرخ تعيين مي‌کند و حتي پرداخت ماليات بر ارزش افزوده نيز بر عهده پزشک است . اگر بيمار مواد را تهيه مي‌کرد و هزينه‌هاي مربوط را مي‌پرداخت، هر پزشک فقط دستمزد خود را مي‌گرفت و امکان تعريف تعرفه وجود داشت.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: