کد خبر: ۸۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 15
شفا آنلاین>سلامت>با تلاش‌های 25 ساله ایران در زمینه‌ کاشت حلزون، ایران جزو 10 کشور پیشرو در عمل کاشت حلزون قرار گرفت.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر حسام‌الدین امام جمعه مدیر مرکز کاشت حلزون شنوایی ایران درخصوص افت‌های شنوایی شدید تا عمیق گفت: اگر افت شنوایی به حدی باشد که باقیمانده شنوایی بتواند با استفاده از سمعک پوشش داده شود حتما ابتدا سمعک را برای بیمار تجویز می‌کنیم که باید به نواحی موثر برای پوشش دادن با سمعک توجه داشته باشیم. اگر با سمعک بیمار به درک شنوایی مناسب رسید درمان با سمعک را ادامه می‌دهیم و اگر تاثیری حاصل نشد باید فکر دیگری داشته باشیم.  حداقل 6 ماه باید این کودکان از سمعک استفاده کنند و بعد برای کاشت حلزون باید تصمیم بگیریم. 

وی در خصوص  کاشت حلزون بیان کرد: کاشت حلزون بسیار اقدام پرهزینه‌ای است و حمایت‌های دولتی نمی‌تواند به ناشنوایان کمکی کند بنابراین ما تلاش داریم تا حد امکان از سمعک استفاده کنیم. افرادی که مناطق مرده در ناحیه حلزون دارند، ممکن است در تشخیص آنها متخصص دچار مشکل شود.

رئیس دپارتمان شنوایی شناسی مجتمع درمانی حضرت رسول در خصوص سن مناسب برای کاشت حلزون گفت: بهترین سن کاشت حلزون، برای کودکان کمتر از 2 سال است،‌ما افراد 4 سال به بالا را به کاشت حلزون توصیه نمی‌کنیم. مواردی هست که بین 4 تا 6 سالگی کاشت حلزون صورت می‌گیرد که مشکلاتی در گفتار و درک شنوایی دارند و با وجود کاشت حلزون برای آنها باز بهبودی در وضعیت شنوایی آنها حاصل نمی‌شود. افرادی که تا سن 2 سالگی کاشت حلزون داشته باشند، می‌توانند همراه با کودکان دیگر در مدارس عادی تحصیل کنند. 

وی در ادامه گفت: 25 سال تلاش در زمینه کاشت حلزون داشتیم که توانستیم افراد زیادی را با این عمل به زندگی عادی بر گردانیم ما جزو 10 کشور اول در این زمینه هستیم، برای سالمندان نیز به شرط آنکه استفاده از سمعک برای آنها فایده‌ای نداشته باشد، باید کاشت حلزون را برای آنها انجام دهیم. این برای سالمندانی صدق می‌کند که به صورت اکتسابی سالمند شده‌اند و مدت زمان ناشنوایی آنها بیش از 5 سال نباشد . 

این متخصص شنوایی و تعادل در خصوص تعلق گرفتن بیمه به خدمات شنوایی گفت: کل هزینه کاشت حلزون توسط هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت و درمان پوشش داده می‌شود که مبلغی حدود 80 هزار میلیون تومان هزینه است که فقط 6 میلیون تومان هزینه برای بیمار است که از این مبلغ هم سهمی را بهزیستی پرداخت می‌کند، کودکان زیر 4 سال هیچ مشکل مالی در کاشت حلزون شنوایی ندارند و از سمعک هم برای آنها ارزان تر حساب می‌شود. تعرفه‌هایی نیز در خصوص بیمارانی که از سمعک استفاده می‌کنند در نظر گرفته شده‌ است و برای یک گوش به مدت 10 سال بیمه پوشش می‌دهد ولی انتظار ما از بیمه بالاتر از این حدود است. باید پوشش کامل بیمه برای سمعک و کاشت حلزون صورت گیرد. این پوشش بیمه‌ای بخصوص برای سالمندان که منبع درآمدی ندارند بسیار حائز اهمیت است. 

وی در خصوص موقعیت ایران در شنوایی شناسی در دنیا گفت: ما بیشترین فارغ‌التحصیل شنوایی شناسی را در ایران داریم و کمتر کشوری از این لحاظ در حد ایران است محدود کشوری توانایی آموزشی این رشته تا سطح دکترا را دارد اما ایران این قابلیت را دارد. yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: