کد خبر: ۸۵۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 12
شفا آنلاین>سلامت>شپش عامل بیماری دختری مبتلا به کم خونی شدید شناخته شد.
به گزارش شفا آنلاین،دختری که با علائم شدید کم خونی نظیر سردرد، خستگی مفرط و درد قفسه سینه به پزشک مراجعه کرده بود و پزشکان پس از بررسی‌های لازم موفق نشده بودند علت کم خونی را با سوء تغذیه توجیه کنند تا اینکه یک متخصص پوست علت بیماری را مکیدن خون پوست سر توسط نوعی شپش اعلام کرد.این دختر گفت، در طول سه ماه گذشته بشدت افسرده شده بودم و خستگی مانع از حضور فعالم در محل کار می‌شد، اگرچه کمی التهاب و خارش پوست سر باعث ناراحتی ام شده بود اما تصور نمی‌کردم، علت افسردگی‌ها و ناامیدی هایم لانه گزینی موجودات کوچک در سرم باشد. این دختر اهل عربستان سعودی و ساکن کالیفرنیا که فکر می‌کرد دلیل افسردگی او فوت مادرش است، به تجویز پزشکان ابتدا داروی افسردگی مصرف می‌کرد و سپس دستورات ویژه درمان کم خونی ناشی از سوء تغذیه را اجرا کرد ولی نتیجه چندانی نگرفت.


وضعیت این دختر پس از تشخیص مبتلا شدن او به عفونت ناشی از شپش در نشریه پزشکی علمی کالیفرنیا به چاپ رسید.

پزشک معالج این بیمار در این گزارش نوشت، پس از انجام آزمایش‌های متعدد و اندازه‌گیری هموگلوبین با میزان 2/2 گرم بر لیتر و هماتوکریت به مقدار 12 درصد پزشک معالج تشخیص داد، مشکل این بیمار کم خونی شدید است و عللی مانند سوء تغذیه بیمار و خونریزی داخلی مطرح شد. اما پس از انجام معاینات تکمیلی و توجه به اینکه بیمار سه وعده غذای کامل شامل منابع قوی آهن مصرف می‌کرد فرض‌های وجود چنین ریسک فاکتورها در ابتلا به کم خونی شدید این دختر، رد شد تا اینکه یک متخصص پوست متوجه وجود شپش‌های قابل رؤیت با چشم در موهای بیمار شده و درمان دارویی شامل شست و شو با شامپوی مخصوص، مصرف مکمل آهن، تزریق خون، روان درمانی تا بهبودی کامل بیمار انجام گرفت.

بروز علائم روانی بیمار باعث شده بود تا او کمتر به عوارضی مانند خارش و سوزش که شپش‌ها در سر ایجاد می‌کنند توجه کند و به این علت درمان به تأخیر بیفتد.


باید توجه داشت شیوع شپش در کودکان، افراد بی‌خانمان و بیماران روان پریش به میزان بالایی وجود دارد و در صورت بی‌توجهی به علائم ابتلا به عفونت شدید خون و کم خونی ناشی از آن وجود دارد.

دکتر ابوالحسن مصاحب، متخصص اطفال، با توجه به اهمیت جدی گرفتن علائم لانه گزینی شپش در سر کودکان و نوجوانان و اقدام برای درمان فوری آن می‌گوید، بر خلاف باور عموم مردم که رعایت نکردن اصول بهداشتی را عامل لانه گزینی شپش در سر می‌دانند؛ حضور فرد ناقل در مکانی تمیز نیز باعث انتقال شپش می‌شود. این حشره قدرت پرواز نداشته و معمولاً از طریق رختخواب آلوده یا به اشتراک گذاشتن کلاه و شانه به کودکان منتقل می‌شود.

این متخصص اطفال ادامه می‌دهد، شپش ابتدا تخم گذاری می‌کند و پس از ظاهر شدن لارو، یک هفته بعد شپش‌های جدید تولید می‌شوند و لارو جدید نیز پس از 20 روز تخم گذاری کرده و چرخه همچنان ادامه پیدا می‌کند.


از این رو پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی پس از ابتلای یکی از اعضای خانواده مناسب ترین راه برای ریشه کن کردن این حشره است چرا که علائمی نظیر خارش، سوزش و التهابات ناشی از زخم شدن کف سر به درمان مقاوم بوده و با تجویز شامپوهایی مانند لیندان، بهبود پیدا نمی‌کند و بهتر است با ضد عفونی کردن رختخواب و استفاده نکردن از وسایل شخصی دیگران یا کنترل بهداشت سر کودکان پس از بازگشت از مسافرت از انتقال این حشره پیشگیری و برای درمان آن اقدام کرد.
برچسب ها: کم خونی ، شپش ، افسردگی
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
0
0
دختر پانزده ده ساله ام سه سال است شپش دارد نمی توانم تمیز کنم باز بر میگردد الان چند وقت است حالت تهوع گرفته است با خاطر ه شپش است
ملینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
0
0
ایا شپس بهد از مردن سیاه میشود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: