کد خبر: ۸۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 14
شفا آنلاین>سلامت>سرطان واژه‌ای ترسناک است که با شنیدن آن ناخودآگاه دچار اضطراب می‌شویم. درچنین مواقعی حتی به دنبال مقصر می‌گردیم و زمین و زمان را عامل ابتلا به این بیماری قلمداد می‌کنیم، اما واقعیت این است که سرطان بیماری غیر قابل درمان نیست بلکه بیماری‌ای است که درمان می‌شود اما به سختی.

به گزارش شفا آنلاین،  از آن مهمتر اینکه در برخی موارد خودمان با رعایت نکاتی ساده می‌توانیم شانس ابتلا به این بیماری را بسیار کاهش دهیم.

دکتر حسین فودازی متخصص رادیوتراپی آنکولوژی  می‌گوید: سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان دومین عامل شایع مرگ و میر در ایران شناخته شده است.

طبق آمار دقیق اداره ثبت سلامت، سالانه حدود 90 هزار ابتلا جدید به سرطان در کشور وجود دارد و متأسفانه در حدود 30 تا 35 هزار مورد مرگ و میر ناشی از سرطان در کشوراتفاق می‌افتد. وی در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر در کشور ما حدود نیم میلیون نفر با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند.

البته از این تعداد،  گروهی در مرحله تشخیص بیماری قرار دارند و گروهی دیگر سالیان قبل به این بیماری مبتلا شده‌اند و درمان آنها انجام شده به گونه‌ای که درحال حاضر زندگی طبیعی خود را سپری می‌کنند و همچنین عده‌ای هم تحت درمان قرار دارند.

به گفته عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی آنکولوژی، سرطان یک بیماری چند عاملی است و عوامل مختلفی در ابتلا به سرطان نقش دارند. از میان این عوامل می‌توان به عوامل ژنتیکی یا عوامل داخلی که کنترل آنها به دست بشر صورت نمی‌گیرد اشاره کرد.  همچنین دسته‌ای دیگر  از عوامل سرطان زا وجود دارد که از آنها به عنوان عوامل محیطی یا خارجی یاد می‌شود. این عوامل که بیش از عوامل داخلی در ابتلا به سرطان نقش دارند، توسط انسان قابل کنترل هستند.

وی با تأکید بر نقش مهم دخانیات در ابتلا به سرطان تصریح می‌کند: دخانیات  و استعمال مواد دخانی در رأس هرم عوامل محیطی ابتلا به این بیماری است، به طوری که آمار نشان می‌دهد 30 درصد از موارد ابتلای جدید به سرطان و همچنین مرگ و میر ناشی از این بیماری به دلیل استعمال سیگار، ‌قلیان و مواردی از این دست است. نتایج بررسی‌ها نشان داده  اگر در ایران استفاده از دخانیات از زندگی انسان‌ها حذف شود موارد ابتلا به سرطان به یک سوم کاهش خواهد یافت، که این آمار بسیار قابل توجه است.

آلودگی هوا، از دیگر عواملی است که می‌تواند به  انواع سرطان‌ها منجر شود.  تغذیه عامل دیگری است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. متأسفانه با تغییراتی که در زندگی کشور ما ایجاد شده، ما از یک زندگی فعال روستایی به یک زندگی شهرنشینی بویژه  در شهرهای کلان رسیده ایم؛ در این سبک زندگی نوع تغذیه و نوع فعالیت‌های فیزیکی افراد جامعه بسیار تغییر پیدا کرده است.

در حقیقت فعالیت‌های فیزیکی به‌اندازه‌ای کم شده که به بروز پدیده چاقی در میان بسیاری از افراد جامعه منجر شده است. چاقی یکی از عوامل و به عبارت دیگر یکی از ریز فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان در ایران محسوب می‌شود. در حال حاضر نوع تغذیه به شکلی  تغییر کرده که متأسفانه مصرف مواد غذایی تازه یا فیبر و انواع سبزی در سبد تغذیه‌ای خانواده‌ها کاهش یافته است و افراد جامعه به سمت و سوی مواد غذایی آماده که آنها را به‌عنوان فست فود‌ها می‌شناسیم گرایش یافته‌اند. دکتر فودازی  فست‌فود‌ها را عامل مهمی برای تهدید زندگی انسان‌ها معرفی کرده و می‌گوید: در سال 2012 سازمان بهداشت جهانی طی بیانیه‌ای اعلام کرد، تا سال 2025 میلادی فست فود‌ها با ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها  عنوان کشنده ترین عامل مرگ بشر را به خود اختصاص خواهند داد.

بنابراین نوع تغذیه و تغییر آن از غذاهای خوب طبخ شده و غذاهایی که بخوبی فرآوری می‌شوند به غذاهای آماده  مملو از ترکیبات نیتروزامین‌ها یا ترکیبات سرطان زا می‌توانند علاوه بر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی ابتلا به انواع  سرطان‌ها را نیز افزایش دهند.

عضو هیأت مدیره انجمن رادیوتراپی آنکولوژی، سموم و کودهای شیمیایی را به عنوان عامل سرطان زای دیگری معرفی کرده و می‌افزاید: نحوه آماده‌سازی مواد غذایی مشکل دیگری  است که در تغذیه ما وجود دارد به عبارت بهتر کشاورزی در کشور ما دچار نقایص بسیاری است.  آماری که وجود دارد نشان می‌دهد در کشور ما استفاده از سموم دفع آفات غلات 4  برابر بیشتر از سایر کشورهاست. کود شیمیایی نیز در حدود 10 برابر بیشتر از میزان استاندارد مصرف جهانی استفاده می‌شود.


هنگامی که سموم دفع آفات و کود شیمیایی که خود حاوی ترکیبات سرطان‌زا است بیش از استاندارد جهانی استفاده شوند بتدریج آب و خاک را  آلوده کرده و طی سالیان متمادی بتدریج مواد غذایی را آلوده و سرطان زا خواهد کرد.

وی در خاتمه با اشاره به برگزاری دهمین کنگره کلینیکال آنکولوژی با هدف تبادل اطلاعات و ارتقای دانش درمان این بیماری که از تاریخ 20 تا 22 آبان ماه برگزار می‌شود، تأکید می‌کند: درمان سرطان درمانی پرهزینه است اما می‌توان در بسیاری از موارد  از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد. کنترل مصرف دخانیات و ترک آن و همچنین تغییر در عادات غذایی، ‌ورزش مناسب، حفظ وزن متعادل و جلوگیری از چاقی شانس ابتلا به سرطان را به مراتب کاهش می‌دهد.ایران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: