کد خبر: ۸۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 11
شفا آنلاین>سلامت>معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: برآوردها نشان می‌دهد که 4.5 میلیون دیابتی در کشور ما وجود دارد که در 20 سال آینده تعداد آن به 6.5 میلیون نفر می‌رسد
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علیرضا مهدوی در نشستی خبری توضیحاتی درباره بیماری دیابت ارائه کرد و با بیان اینکه میزان شیوع دیابت کمتر از آن چه که هست نشان داده می‌شود، گفت: در حال حاضر 382 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند که پیش بینی شده در سال 2035 تعداد آنها به 600 میلیون نفر می‌رسد.

مهدوی همچنین گفت: شیوع دیابت نوع 2 در حال افزایش است و عوامل ا یجاد آن، عوامل محیطی، شیوه زندگی، کم تحرکی، رژیم غذایی پرکالری بوده و با شهر نشینی و توسعه ارتباط دارد.

وی در زمینه درمان دیابت گفت: با تحرک کافی، تغذیه صحیح، رژیم غذایی کم چرب و تامین کالری مناسب می‌توانیم از بروز دیابت پیشگیری کنیم. همچنین اگر فردی هفت درصد وزن کم کند به میزان 11 درصد از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌شود.

وی افزود: کسانی که قند خون‌شان بین 100 تا 126 باشد ممکن است در طولانی مدت به دیابت مبتلا شوند و باید از بروز آن پیشگیری کنند.

مهدوی 35 درصد قطع عضوها را به دلیل زخم پای دیابتی دانست و گفت: عموما بیمارانی که به زخم پای دیابت مبتلا می‌شوند، قند خون خود را کنترل نمی‌کنند.

وی همچنین گفت: هر شش ثانیه دو نفر در دنیا به دلیل دیابت جان خود را از دست می‌دهند و بین هشت تا 20 درصد هزینه‌های بهداشتی کشورها در زمینه مراقبت از دیابت هزینه می شود. همچنین بیشترین هزینه به دلیل عوارض بیماری و بعد از آن به دلیل داروست. در تحقیقی که سه سال پیش انجام شد، هزینه سالانه یک بیمار دیابتی در کشور ما بین 550 تا 750 دلار در سال بود که 400 دلار آن هزینه عوارض دیابت است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر نیکوسخن، مدیر عامل انجمن دیابت ایران با اشاره به وجود 415 میلیون نفر دیابتی در دنیا گفت: از هر 11 نفر فرد بالغ، یک نفر به دیابت مبتلا می‌شوند. همچنین 46.5 درصد از افراد دیابتی از بیماری خود خبر ندارند. پیش بینی می‌شود که تعداد مبتلایان به دیابت در سال 2040 به 642 میلیون نفر برسد. 12 درصد کل بودجه بهداشتی جهان صرف دیابت و عوارض آن می‌شود.

وی میزان شیوع دیابت د ر ایران را 10.1 درصد عنوان کرد و گفت: تعداد دیابتی‌های ایران در سال 2015، 4 میلیون و 602 هزار نفر در گروه سنی بالغ برآورد شده است. همچنین یک میلیون و 881 هزار نفر در ایران از دیابت خود خبر ندارند.

وی افزود: ‌در سال گذشته 542 هزار نفر در جهان مبتلا به دیابت نوع یک شدند که 79 هزار نفر آنها در منطقه ما بوده است. همچنین هر ساله 86 هزار نفر به کودکان دیابتی اضافه می‌شود.

نیکوسخن از برگزاری سمینار روز ملی دیابت در روز پنج شنبه 21 آبان ماه خبر داد و گفت: همچنین به مناسبت هفته دیابت در روز شنبه فوتبال نمادینی میان پیشکسوتان تیم ملی ایران و تیم رسانه برگزار می‌شود.

همچنین مراسم پیاده‌روی نمادین در پارک نهج البلاغه و نمایشگاه نقاشی ویژه کودکان دیابتی را برگزار می‌کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: