کد خبر: ۸۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 11
شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: موضوع مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک ها چالشی فرا روی نظام سلامت کشور است که اصلاح برخی آموزش های پزشکی را می طلبد.
به گزارش شفا آنلاین،از انجمن عفونی کودکان ایران، دکتر 'علیرضا زالی' امروز -چهارشنبه- در یازدهمین همایش عفونی کودکان ایران و هفتمین بزرگداشت استاد دکتر 'سید احمد سیادتی' افزود: مساله مقاومت به آنتی بیوتیک ها به یک دغدغه جهانی تبدیل شده است تا جایی که سازمان جهانی بهداشت، طی سه سال گذشته محور سالیانه التفات جهانی را موضوع آنتی بیوتیک ها قرار داد.
وی افزود: در کشور نیز موضوع مقاومت به آنتی بیوتیک ها به خصوص در کودکان به عنوان چالش نظام سلامت تلقی می شود که می تواند منجر به مرگ شود. برای مقابله با مقاومت به آنتی بیوتیک ها، نیازمند اصلاح برخی آموزش های پزشکی هستیم که این امر با بازآموزی و نوآموزی روش های نوین به پزشکان محقق می شود.
زالی همچنین گفت: بحث عفونت های کودکان در کشور با توجه به تغییرات مشخصات سیمای بیماری ها، امروزه به یکی از مسایل مبتلا به نظام سلامت بدل شده است.
وی ادامه داد: پیچیدگی و مشکلات متفاوت بیماری های عفونی در کودکان از یک سو و از سوی دیگر شیوع بالای بیماری های ویروسی در این گروه سبب شده است که بیماری های عفونی کودکان در زمره بیماری های با مرگ و میر قرار گیرد.
رییس سازمان نظام پزشکی کشور همچنین عفونت های بیمارستانی را موجب وارد شدن بار اقتصادی زیادی به نظام سلامت کشور دانست و تصریح کرد: این موضوع از آنجا که عفونت ها کودکان را نیز مبتلا می سازد، نیازمند توجه ویژه است.
زالی یادآور شد: هم اکنون به کمک متخصصان عفونی کودکان کشور شاهد توفیقات خوبی در کاهش بیماری های کودکان و به تبع آن کاهش مرگ و میر بوده ایم.
وی با اشاره به برپایی هفتمین بزرگداشت دکتر احمد سیادتی همزمان با یازدهمین همایش عفونی کودکان، دکتر سیادتی را نمادی از یک پزشک دلسوز، اخلاق مدار و حکمت مدار توصیف کرد که می تواند الگویی به خصوص برای نسل های جدید باشد.
زالی ادامه داد: به پیشنهاد انجمن عفونی کودکان قرار است، بنیادی با نام دکتر سیادتی در کشور تاسیس شود که این اقدام در شرایطی که جامعه پزشکی مورد هجمه و تهاجم غیرمنصفانه قرار گرفته است، می تواند به عنوان یک حرکت اثباتی و ایجابی بیش از هر زمان دیگر نیاز جامعه پزشکی باشد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به مشکلات تشخیصی و درمانی در کودکان اشاره و تصریح کرد: به دلیل پیچیدگی هایی که در زمینه های تشخیصی و درمانی کودکان نسبت به بزرگسالان وجود دارد و اینکه معمولا یک کودک قادر به بیان درد و مشکل خود نیست، متخصصان کودکان ناگزیر زمان بیشتری را برای معاینات صرف می کنند.
رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: از سوی دیگر به دلیل حساس بودن کودک، میزان و نحوه مصرف دارو برای آنان با دشواری هایی روبروست، اما متاسفانه شاهدیم که متخصصان عفونی کودکان در زمینه تعرفه ها هیچ تفاوت ترجیحی نسبت به سایر گرو های پزشکی ندارند که این امر نیازمند اصلاح است.
در این همایش دکتر 'محمدرضا بلورساز'، رییس انجمن عفونی کودکان نیز گفت: از مهمترین مسایل در حوزه پیشگیری از بیماری های عفونی کودکان، بحث واکسیناسیون است که در حوزه رشته فوق تخصصی عفونی کودکان قرار دارد. این در حالی است که در کمیسیون واکسیناسیون کشوری تنها تعداد معدودی متخصصان این رشته وجود دارد و بقیه اعضای این کمیسیون را متخصصان گوارش، تغذیه و غیره تشکیل می دهند.
وی با اشاره به اینکه تصمیم گیری در مورد تعداد واکسن های ضروری برای نوزادان و شیرخواران در حیطه تخصص عفونی کودکان قرار دارد، یادآور شد: ضروری است، حداقل 50 درصد اعضای کمیته واکسیناسیون را متخصصان عفونی کودکان تشکیل دهند تا تصمیم های کشوری که باید برای واکسیناسیون کودکان گرفته شود، بر مبنای فعالیت تخصصی و کارشناسی صورت پذیرد.
بلورساز گفت: در دنیا نوزادان و شیرخواران را علیه 17 بیماری واکسینه می کنند، این در حالیست که در کشور ما کودکان علیه 11 بیماری واکسینه می شوند که تا چندی قبل این تعداد تنها 10 بیماری بود.
یازدهمین همایش سالانه انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران و هفتمین بزرگداشت استاد دکتر سید احمد سیادتی روز چهارشنبه 20 آبان ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار کرد و تا 22 آبان ماه به کار خود ادامه می دهد.
دکتر سیادتی متولد 1313 در سبزوار، از دانشجویان دکتر محمد قریب بود که شیفته اخلاق و تقوا و شخصیت محمد قریب شد و همین مسئله او را به رشتهٔ اطفال و تحصیل در این رشته علاقه مند کرد. وی که از پیشکسوتان طب اطفال در کشور محسوب می شود، در ۲۸ دی ۱۳۸۷ در سن ۷۴ سالگی درگذشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: