کد خبر: ۸۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 13
شفا آنلاین>سلامت>محققان موفق به ساخت نوعي نانوحسگر پوشيدني شدند که مي‌تواند شرايط محيطي نظير آلودگي‌ها را شناسايي کرده و همچنين برخي علائم حياتي را نظير ضربان قلب نيز رصد ‌کند. اين نانوحسگر مجهز به يک نانوابزار توليد انرژي است که نياز به باتري ندارد.
به گزارش شفا آنلاین،اگر شما بخواهيد شرايط پيرامون خود را به صورت دائمي بررسي کرده و در صورت وجود آلايندگي آژير خطر را به صدا در آوريد، نياز به يک حسگر ويژه داريد. يافته‌هاي اخير محققان نشان مي‌دهد که احتمال ساخت چنين ابزاري وجود دارد.

پژوهشگران دانشگاه ايالتي کاروليناي شمالي موفق به ساخت حسگر قابل پوشيدني شدند که مي‌تواند گرما و حرکت بدن انسان را رصد کند و از شرايط عمومي بيمار اطلاعات مختلفي را ارائه کند. ونا ويسرا و همکارانش با استفاده از فناوري‌نانو موفق به ساخت حسگر بسيار کوچک و قابل پوشيدن شدند که مي‌تواند شرايط محيطي و همچنين علائم حياتي فرد را رصد کند.

اين حسگر مي‌تواند شرايط پيرامون را نظير اوزون، منوکسيدکربن و دي‌اکسيدنيتروژن رصد کرده و علائم حياتي را مانند ضربان قلب نيز اعلام ‌کند. نتايج بدست آمده توسط اين حسگر به صورت بي‌سيم به تلفن همراه منتقل شده و پزشک مي‌تواند اين نتايج را بررسي کند. هدف اصلي از ساخت اين حسگر، مراقبت از شرايط محيطي بيمار، به ويژه افرادي نظير بيماران قلبي است که نياز به شرايط خاص دارند.

اين گروه تحقيقاتي در حال توسعه ابزاري هستند که نياز به باتري نداشته باشد و بتواند انرژي مورد نياز خود را از حرکت بدن تامين کند و در واقع بي‌نياز از منبع انرژي خارجي باشد. اين گروه تحقيقاتي از تخصص‌هاي مختلف نظير نساجي، شيمي، علوم کامپيوتر و پزشکي براي اين کار استفاده کردند.


اين گروه موفق به ساخت نانوابزاري شدند که قادر به ذخيره انرژي بوده و همچنين نانوحسگري بي‌نياز از باتري ساختند که با پوشيدن مي‌تواند شرايط بيمار را رصد کند.

حمايت مالي اين پروژه براي تحقيق تا سال 2017 تامين شده و در صورت نياز به مدت 5 سال ديگر قابل تمديد است.

منبع: Medical Xpress

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: