کد خبر: ۸۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 13
شفا آنلاین>سلامت>در روزهاي اخير، پنجمين شماره خبرنامه دارويي سازمان جهاني بهداشت منتشر شد. اين خبرنامه آخرين اطلاعات را در زمينه ايمني داروها و اقدامات قانوني انجام شده بوسيله مقامات نظارتي در سراسر دنيا در اختيار خوانندگان خود قرار مي‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین، در اين نوشتار، نگاهي داريم به برخي از اين اطلاعات و هشدارها.


آزيترومايسين و خطر بروز سندرم افزايش حساسيت مرتبط با دارو

ژاپن: وزارت بهداشت، درمان، کار و رفاه و آژانس دارويي و تجهيزات پزشکي ژاپن اعلام کردند، از اين پس بايد روي بسته‌هاي داروي آزيترومايسين در مورد خطر بروز سندرم افزايش حساسيت مرتبط با آن هشدارهايي درج شود.

آزيترومايسين هيدرات براي درمان عفونت‌هايي تجويز مي‌شود که بوسيله ارگانيسم‌هاي حساس به آن ايجاد شده باشند. اين دو اداره نظارتي عنوان کردند که مواردي از ابتلا به سندرم افزايش حساسيت مرتبط با آزيترومايسين يا راش‌هاي دارويي با ائوزينوفيلي و سندرم سيستميک در بيماراني که تحت درمان با اين دارو بوده‌اند، گزارش شده است.

اين گزارش‌ها هم در ژاپن و هم در ديگر کشورها منتشر شده‌اند. علاوه براين، اين موضوع به اطلاع شرکت‌هاي سازنده هم رسيده تا داده‌هاي خود را در اين زمينه به‌روز کنند و اين عارضه را هم در کنار ديگر عوارض جانبي شناخته شده آن قرار دهند.

علايم سندرم افزايش حساسيت مرتبط با دارو يا DIHS شامل موارد زير است: راش و/يا پيرکسي که مي‌تواند به عنوان علايم اوليه رخ دهند. به دنبال آن، علايم افزايش حساسيت جدي با بروز ديرهنگام، مانند اختلال در عملکرد کبدي، افزايش سلول‌هاي سفيد خون، افزايش ائوزينوفيل‌هاي خون و لنفوسيت‌هاي آتيپيکال و غيره. بيماران بايد به دقت پايش شوند. اگر اين علايم مشاهده شدند، مصرف دارو بايد متوقف شده و اقدامات مناسب انجام شوند. فعاليت دوباره ويروس‌هايي مانند ويروس هرپس انساني 6 يا HHV-6 به‌طور مکرر همراه با DIHS ديده مي‌شود. علايمي مانند راش، پيرکسي، و/يا اختلال عملکرد کبدي ممکن است حتي پس از قطع مصرف دارو، عود کرده يا دوره آنها طولاني شود، بنابراين دقت به اين مسايل بايد مدنظر قرار داشته باشد.


کلوزاپين و تغيير چگونگي پايش نوتروپني

آمريکا: سازمان غذا و داروي آمريکا در اعلاميه‌اي تغييراتي را در مورد چگونگي پايش، تجويز، توزيع و دريافت کلوزاپين اعلام کرد تا به اين وسيله، بر نگراني خود در زمينه احتمال بروز نوتروپني شديد در پي مصرف اين دارو تاکيد کرده باشد. کلوزاپين، نوعي داروي آنتي‌سايکوتيک است که براي درمان بيماران مبتلا به اسکيزوفرني تجويز مي‌شود، البته بيماراني که به اندازه کافي به درمان‌هاي استاندارد آنتي‌سايکوتيک پاسخ نمي‌دهند. اين دارو همچنين در کاهش خطر تکرار رفتارهاي خودکشي در بيماران مبتلا به اسکيزوفرني يا اختلال اسکيزوافکتيو موثر است.

تغييراتي که اين سازمان اعمال کرده، به قرار زير هستند: بيماراني که در حال حاضر با کلوزاپين درمان مي‌شوند، بايد به‌طور اتوماتيک روي برنامه ارزيابي ريسک و استراتژي کاهش يا REMS قرار گيرند تا کمکي باشد براي کاهش بار و اشتباهات احتمالي که ممکن است در ارتباط با اين دارو رخ دهند. داروخانه‌هايي که اين دارو را توزيع مي‌کنند، بايد کاملا ثبت شده و شناخته شده باشند تا بتوان اطلاعات دارويي را به آساني جمع‌آوري کرد و بيماران را بهتر تحت برنامه‌هاي پايش قرار داد.


داروهاي حاوي هيدروکسي‌زين و خطر تاکي‌کاردي بطني

ژاپن: وزارت بهداشت، درمان، کار و رفاه و آژانس دارويي و تجهيزات پزشکي ژاپن اعلام کرد بايد هشدارهايي در مورد داروهاي حاوي هيدروکسي‌زين به مصرف کنندگان داده شود، مبني بر اينکه اين دسته از داروها مي‌توانند خطر طولاني شدن فاصله QT و تاکي‌کاردي بطني را زياد کنند. گزارش‌هايي از اين موارد در کشورهاي مختلفي منتشر شده است. علاوه براين، آژانس اروپايي پزشکي اقداماتي را براي به حداقل رساندن خطرات تاثير اين دسته از داروها روي ريتم قلبي انجام داده است.

با توجه به شواهد موجود، بايد به بيماران مبتلا به فاصله QT طولاني (شامل افرادي که سندرم فاصله بلند QT مادرزادي دارند)، بيماراني که تحت درمان با داروهايي هستند که از نظر طولاني کردن فاصله QT شناخته شده‌اند و بيماران مبتلا به برادي‌کاردي قابل توجه يا هيپوکالمي، هشدارهاي لازم و جدي داده شود و به دقت تحت نظر قرار داشته باشند. اگر هرگونه اختلالي مشاهده شد، مصرف داروي مسوول متوقف و اقدامات مناسب انجام شود.


مهارکننده‌هاي پمپ پروتون و خطر بسيار کم لوپوس اريتماتوس پوستي تحت حاد

انگلستان: آژانس تنظيم مقررات داروها و محصولات بهداشتي MHRA اعلام کرد مهارکننده‌هاي پمپ پروتون PPIs با خطر بسيار اندک بروز لوپوس اريتماتوس پوستي تحت حاد SCLE همراه است. اين عارضه، نوعي درماتوز است که در مواجهه با آفتاب رخ داده و ايجاد زخم هم نمي‌کند. SCLE که در اثر دارو ايجاد شود، مي‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها و حتي سال‌ها پس از مصرف دارو بروز کند.

يک مطالعه مورد شاهدي در سوئد، با اثبات اين ارتباط، نشان داد احتمال بروز SCLE در افراد مصرف کننده PPIs در مقايسه با افرادي که از اين دسته داروها استفاده نمي‌کنند، حدود 3 برابر بيشتر است. در يک مطالعه در دانمارک که پرونده‌‌هاي بيماران بستري در يک بخش درماتولوژي را بررسي کرده بودند، ديده شد 19 مورد از اين عارضه در عرض 19 سال رخ داده است. اين بيماران همگي در اثر مصرف PPIs مبتلا به SCLE شده بودند.

منبع: WHO Pharmaceuticals Newsletter No.5, 2015

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: