کد خبر: ۸۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 13
شفا آنلاین>سلامت>سازمان جهاني بهداشت هشدار داد، اپيدمي وبا از عراق به کشورهاي سوريه، کويت و بحرين سرايت کرده و خطر يک همه‌گيري بزرگ منطقه خاورميانه را تهديد مي‌کند.
به گزارش شفا آنلاین، نخستين گزارش‌هاي اپيدمي اخير، شش هفته پيش از عراق آغاز شد و تا امروز بيش از 2200 نفر به اين بيماري مبتلا و شش نفر جان خود را از دست داده‌اند.

فرستاده يونيسف در عراق گفت، با نزديک شدن به ايام اربعين و ماه عزاداري شيعيان، ورود ميليون‌ها زائر از کشورهاي منطقه به عراق، مي‌تواند موجب گسترش ميکرب وبا به کشورهاي ديگر شود. دومينيک لاگروس، از سازمان جهاني بهداشت نيز گفت: «اپيدمي وبا در عراق مي‌تواند رو به کاهش برود، اما نگراني اصلي ما گسترش آن به کشورهاي همسايه و اردوگاه‌هاي آوارگان جنگ است، براي همين ما واکسيناسيون همگاني را عليه بيماري آغاز کرديم.»

ميکروب وبا پس از بلعيده شدن و ورود به روده تکثير مي‌شود و سم ناشي از آن موجب اسهال شديد و از دست رفتن يکباره آب بدن و مرگ مي‌شود. در بسياري از موارد، فاصله بروز اسهال تا مرگ بيمار وبايي فقط چند ساعت است.

لاگروس مي‌گويد، اگر بيمار مبتلا به وبا درمان نشود، 40 تا 50 درصد خطر مرگ وجود دارد. درمان وبا تأمين سريع آب و الکتروليت‌هاي از دست رفته از طريق مدفوع آبکي است. اما اگر بيمار به موقع درمان شود تنها يک درصد از بيماران جان خود را از دست مي‌دهند، البته يک درصد مرگ هم براي وبا زياد است، چون تعداد مبتلايان خيلي بالا است.


آغاز اپيدمي اخير وبا به دلايل متعددي از جمله جنگ و از دست رفتن تاسيسات درماني، تراکم جمعيت و زندگي در شرايط غيربهداشتي، بارش کم و پايين رفتن سطح آب رودخانه فرات و جاري شدن سيلاب‌هاي زمستاني و آلوده شدن آب چاه‌ها به فاضلاب است.

سازمان جهاني بهداشت مي‌گويد، بهترين راه مبارزه با وبا تامين آب سالم و بهداشتي است چون تقريبا هميشه آلودگي آب به فاضلاب موجب شيوع اپيدمي وبا مي‌شود.

منبع: Medical Xpress

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: