کد خبر: ۸۵۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 12
شفا آنلاین>روانشناسی>اعتياد به اينترنت يک اختلال رواني است که باعث مي‌شود فرد زمان زيادي از وقت خود را صرف استفاده از اينترنت کند به‌طوري‌که سلامتي، شغل، وضع مالي و روابطش تحت تاثير منفي قرار مي‌گيرند.
به گزارش شفا آنلاین،کارشناسان بهداشت رواني بر اين اعتقاد هستند که اعتياد به اينترنت يا اختلال اعتياد به اينترنت(IAD: Internet Addiction Disorder) به‌مانند اعتياد به مواد مخدر يا اعتياد به قمار تاثيرات منفي مشابهي را به بار مي‌آورد.


اعتياد به اينترنت تا چه حد فراگير شده است؟

اعتياد به اينترنت به‌اندازه ديگر مشکلات سلامت رواني موردمطالعه و تحقيق قرار نگرفته است، بنابراين به‌طور دقيق مشخص نيست که چه تعداد از مردم جهان به اين اختلال مبتلا هستند. اما بنا بر نتيجه تحقيقي که در ژورنال آمريکايي سوءمصرف مواد و الکل به چاپ رسيد مي‌توان گفت که 2/8 درصد از آمريکايي‌ها از اعتياد به اينترنت رنج مي‌برند. علاوه بر اين، در ديگر تحقيق‌ها تخمين زده شده است که 18درصد از دانشجويان استفاده‌کننده از اينترنت مبتلابه اختلال اعتياد به اينترنت هستند. احتمال ايجاد اين اختلال در همه افراد وجود دارد اما درصد ايجاد اين اختلال در مرداني زياد است که در دوران نوجواني، در دهه 20 و در دهه 30 زندگي خود هستند. بعضي از گزارش‌ها حکايت از آن دارند که اعتياد به اينترنت در ميان مردم کشورهاي آسيايي يک مشکل حاد است.

بر اساس گزارشي در سال 2013 کشور کره جنوبي حدود680هزار جوان 10 تا 19ساله به اينترنت اعتياد دارند. در کشور چين براي افراد معتاد به اينترنت کمپ‌هاي توان‌بخشي نظامي‌گونه در نظر گرفته‌شده است تا اين افراد را از فعاليت‌هاي اينترنتي دورنگه دارند.


عوامل خطر و عوارض

افرادي که به اينترنت اعتياد پيدا مي‌کنند ازنظر اجتماعي تبديل به يک فرد منزوي مي‌شوند. آنها در ايجاد روابط و همچنين حفظ روابط با هم‌سن‌وسال‌هاي خود دچار مشکل مي‌شوند. علاوه بر اين، افرادي که معتاد به الکل، بي‌بندوباري جنسي يا قمار هستند، در مقايسه با ديگران بيشتر در معرض ابتلا به اختلال اعتياد به اينترنت هستند. تحقيقات نشان مي‌دهند که افراد معتاد به اينترنت در مقايسه با ديگر افراد بيشتر در معرض ابتلا به مشکلات سلامت ذهني مانند افسردگي، اضطراب، خصومت، جنون، انزواي اجتماعي، اختلال کنترل تکانه و اختلالات سوءمصرف مواد (مانند الکل و مواد) هستند.


علائم اعتياد به اينترنت

افراد مبتلابه اختلال اعتياد به اينترنت زمان زيادي از وقت خود را صرف فعاليت‌هاي آنلايني همچون بازي کردن، قمار کردن، خريدوفروش سهام، خريد کالاها، ايجاد روابط در سايت‌هاي دوست‌يابي، رفتن به سايت‌هاي هرزه‌نگاري و نيز رسانه‌هاي اجتماعي مي‌کنند. اگر اين فعاليت‌هاي اينترنتي از حد خود بگذرند عواقب جدي مانند مشکلات ارتباطي يا عواقب مالي به بار خواهند آورد. اگر معتاد به اينترنت باشيد،‌ ممکن است اين علائم را نشان دهيد:

عملکرد تحصيلي و شغلي‌تان دچار اختلال شود.

در جمع‌هاي خانوادگي و دوستانه کمتر حاضر شويد.

به سرگرمي‌ها يا فعاليت‌هاي ديگر علاقه نشان ندهيد.

زماني که از رايانه يا موبايل خود دور هستيد احساس اضطراب و افسردگي مي‌کنيد.

وقتي‌که جلوي رايانه‌تان نيستيد، بيشتر فکر شما اين است که دوباره به سراغ رايانه يا موبايل خود برويد.

در واکنش به کسي که در مورد رفتار شما نظر مي‌دهد خشونت يا واکنش تدافعي نشان مي‌دهيد.


تشخيص اعتياد به اينترنت

براي تشخيص اعتياد به اينترنت پرسشنامه‌هاي زيادي ساخته شده‌اند اما تاکنون يک سيستم نمره‌گذاري جامع و کاملاً علمي براي تشخيص اين اختلال ارائه نشده است. باوجوداين، سؤال‌هاي زير مي‌توانند در تشخيص اختلال اعتياد به اينترنت مفيد باشند:

آيا استفاده از اينترنت يکي از دل‌مشغولي‌هاي شماست؟

آيا قادر به مقاومت در مقابل تمايل خود به استفاده از اينترنت نيستيد؟

آيا براي داشتن احساس رضايت از خود بايد ميزان معيني از وقتتان را صرف استفاده از اينترنت کنيد؟

زماني که قادر به استفاده از اينترنت نيستيد، احساس اضطراب، کج‌خلقي و بي‌حوصلگي مي‌کنيد؟

زماني که روحيه خوبي نداريد يا کج‌خلق هستيد، براي حل کردن مشکلات خود سراغ اينترنت مي‌رويد؟

آيا بيشتر از آنکه خود مي‌خواهيد وقتتان را صرف استفاده از اينترنت مي‌کنيد؟

آيا براي کاهش استفاده از اينترنت همواره تلاش مي‌کنيد و متاسفانه ناموفق هستيد؟

آيا به دليل استفاده بيش‌ازحد از اينترنت دچار مشکلات فيزيکي (مانند کمردرد يا خستگي چشم) هستيد؟ آيا باوجوداين علائم همچنان از اينترنت استفاده مي‌کنيد؟

آيا به خاطر استفاده از اينترنت در عملکرد تحصيلي يا شغلي خود دچار مشکل هستيد؟ آيا باوجود اين مشکلات همچنان به استفاده از اينترنت ادامه مي‌دهيد؟

آيا به خاطر استفاده از اينترنت در روابط با خانواده و دوستان خود دچار مشکل شده‌ايد؟ آيا باوجوداين مشکلات همچنان به استفاده از اينترنت ادامه مي‌دهيد؟


درمان اعتياد به اينترنت

در بعضي از موارد، اعتياد به اينترنت زماني شکل مي‌گيرد که فرد از مشکلات ديگري همچون اضطراب و افسردگي به اينترنت پناه مي‌برد. داروهاي مناسب اين اختلال‌ها مانند داروهاي ضدافسردگي و ضد‌اضطراب مي‌توانند به درمان اختلال اعتياد به اينترنت نيز کمک کنند. اگر براي درمان اعتياد به اينترنت به دارو نياز داشته باشيد، بايد به پزشک خود مراجعه کنيد. علاوه بر اين، براي بعضي از علائم اين اختلال مانند افسردگي و اضطراب رفتاردرماني شناختي سودمند است. درمان‌هاي متمرکز بر تغييرات رفتاري نيز در بهبود اين اختلال مؤثر هستند.

وقتي‌که وارد مراحل درماني اين اختلال مي‌شويد، حذف استفاده از اينترنت نبايد هدفتان باشد، بلکه بايد استفاده از اينترنت را تا سطوح طبيعي کاهش دهيد، به‌طوريکه به روابط شخصي شما لطمه نزند.

منبع: EverydayHealth

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: