کد خبر: ۸۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 11
شفا آنلاین>اجتماعی>ورود هر پديده اي به زندگي فردي و اجتماعي انسان موجب تغيير در روند آن مي‌شود. ميزان تغيير بستگي به درجه ي اهميت پديده، يعني ميزان تأثير‌گذاري آن و تعداد افرادي که در گير مي‌شوند، دارد.
 تلفن همراه اختراعي است که به گفته بسياري موجب بيشترين تغيير در زندگي فردي و اجتماعي انسان شده است و مانند بيشترين پديده ها نه خوب است و نه بد، ولي جنبه هايي دارد که موجب مي شود قابليت تأثيرگذاري جنبه هاي مثبت يا منفي اين دستگاه کوچک بسيار شديد باشد و آن را به مهم‌ترين نماد زندگي امروزي انسان تبديل کرده است.

در هر سني و در هر کجا با گوشي همراه مي توان بازي کرد و يکي از اصلي ترين و ابتدايي ترين نيازهاي رواني را ارضا کرد، مي توان عکس و فيلم گرفت ،خود و ديگران را ثبت کرد و نياز به جاودانگي و دستکاري کردن را اقناع کرد و مهم تر از همه به ارتباط که بنيادين ترين ويژگي انسان است ،ربط پيدا مي کند که باعث مي شود نياز امنيت تامين شده و اضطراب کم شود. ولي به نظر مي‌رسد ويژگي‌هاي منفي آن نيز زندگي انسان ها را تحت تأثير قرار داده است. با وجود اينترنت و گوشي‌هاي هوشمند مرزهاي حريم ها شکننده شده اند و به راحتي مي توان وارد حريم خصوصي ديگران شد. در برخي افراد اين دستگاه جرات کاذب ايجاد مي کند.

مثلا در کساني که توانايي تماس رودررو و مستقيم را ندارند پيامک اين عدم مهارت را جبران مي کند ولي باعث بهبود نمي‌شود ، فرد وابسته تر، منفعل‌تر و پرخاشگر‌تر مي شود يا به افراد جرات انجام کارها و ابراز هيجان هايي مي‌دهد که توان پذيرفتن مسئوليت آن را ندارند. از آن جايي که ميزان فراگيري گوشي‌هاي هوشمند بسيار زياد است مشکل اعتياد به اينترنت و بازي‌هاي رايانه‌اي، با شکلي جديدتر و بسيار جدي تر ، خودشان را نشان داده است.

هراير دانليان دانشجوي دکتري روانشناسي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: