کد خبر: ۸۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 08
شفا آنلاین>سلامت>همان طور که همیشه می‌دانید قدم اول برای حفظ سلامتی چشم و پوست آگاهی عموم به شاخص UV است.
به گزارش شفا آنلاین، بازار آفتاب گرفتن در تمام فصول سال داغ داغ است حتی در فصل زمستان که نوازش‌های نور خورشید کمتر می‌شود جوانان با رفتن به مراکز سولاریوم پوست خود را ناخواسته در معرض آفتاب مصنوعی قرار می‌دهند.

تغییر زاویه نور خورشید بحث همیشگی متخصصین پوست و چشم با تغییر فصل‌های سال است که به نوعی پزشکان این روزها معتقدند آفتاب به نوعی دست و پنجه نرم کردن با سلامتی می‌باشد.

دکتر مریم کارگر راضی، عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: همان طور که اکثریت آگاه هستید، پرتو فرابنفش محدوده‌ای از نور است که انرژی بیشتر و طول موج کمتر را به خود اختصاص داده که با چشم قابل رویت نیست. این پرتو خود به سه دسته تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از A، B و C حال به ترتیب هر چه از A به C می‌رود، طول موج کاهش و انرژی افزایش می‌یابد.

اشعه‌ای از معمولی تا خطرناک
وی با تأکید تشکیل لایه اوزون حدود 400 میلیون سال پیش و آسیب برخی از مناطق گفت: بیشترین جذب پرتوهای UV مربوط به UV_C است که این پرتوها بخشی از لایه‌های جوی اوزون و اتمسفر بخار آب، اکسیژن و دی اکسید کربن جذب می‌کنند.

دغدغه‌ای که سازمان‌ها را به خود مشغول کرده
دکتر کارگر راضی اذعان کرد: متأسفانه طبق پیش بینی‌های مراکز بهداشتی در ایران آمار آب مروارید زودرس و التهابات چشمی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی مردم، در گرو فرهنگ استفاده از عینک آفتابی استاندارد می‌باشد.

کارگر راضی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها به علت این که نور کمی به سطح زمین تابیده می‌شود، اکثر مردم دچار عوارض نرمی استخوان و اگزما می‌شوند ولی این پرتوها تا زمانی مناسب است که شدت آن افزایش نیابد و فرد را گرفتار خطراتی همچون سلامت چشم و پوست کند.

لحظه به لحظه در نبرد با آفتاب
وی در خصوص عارضه لایه‌های شفاف چشم بیان کرد: این عارضه شامل سوختگی قرنیه چشم، ناخنک چشم، آب مروارید، مشکلات شبکیه از آن دست می‌باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تصریح کرد: بافت پروتئین‌ها و مایعات چشم کودکان که هنوز به استحکام و رشد لازم نرسیده و جذب پرتوهای UV سبب تجزیه پیوندهای شیمیایی مولکول‌های پروتئین و تجزیه بافت می‌شود.

وی با اشاره به افرادی که دارای چشم‌های رنگ روشن هستند، گفت: چشم‌های رنگ روشن باعث عبور بیشتر نور می‌شود که تجزیه رنگدانه‌ای چشم و واکنش با پرتو فرابنفش منجر به عوارض بینایی می‌گردد.

کودکان مواظب این اشعه باشند
این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به عوارض پرتوی UV نور خورشید برای کودکان گفت: عوارض پرتوی UV برای چشم کودکان 10 برابر بیشتر از بزرگسالان است، به همین دلیل استفاده از عینک آفتابی استاندارد برای کودکان شدیداً ضروری است.

تهران چی در راستای تاثیرات اشعه فرابنفش بیان کرد: پوست کودکان به علت بافت چربی بسیار کمی که دارد والدین باید با استفاده از کرم ضد آفاب با SPF پایین از پوست آن‌ها محافظت کنند.

کارهایتان را به ظهر موکول نکنید
وی با تأکید بر میزان شاخص‌ها افزود: برای اندازه‌گیری شدت پرتوهای UV شاخصی از یک تا یازده تعیین شده که شدت تابش UV در مکان‌هار مشخص را تعیین می‌کند.

کارگر راضی تصریح کرد: شاخص یک عدم استفاده از عینک آفتابی بلامانع است اما در شاخص 3 و 5 استفاده از عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و کلاه ضرورت دارد و در شاخص‌های بیشتر باید از چتر نیز علاوه بر موارد گفته شده، استفاده کرد. البته ناگفته نماند که بیشترین شدت پرتو در ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر می‌باشد.

مستعدترین قسمت‌های بدن در برابر اشعه نور
عضو هیأت علمی دانشگاه بیان کرد: مستعدترین محل در ابتلا به سرطان پوست و اطراف چشم (زیر چشم) است، زیرا غدد چربی و محافظ این ناحیه کمتر می‌شود. البته خشکی چشم هم مشکل دیگری است که بیشتر در هوای گرم و تابش خورشید تحت تأثیر پرتوهای گرمایی فروسرخ و فرابنفش عارض می‌شود.

وی در خصوص درصدهای مختلفی از پرتوها بیان کرد: درصدی از پرتوهای پرانرژی و مضر برای انسان در لایه‌های اولیه جو جذب می‌شود و درصد بالایی به سطح زمین می‌رسند البته قابل ذکر است که پرتو فرابنفش به علت این که در تولید ویتامین D تأثیر بسزایی داشته است، تا حد کمی برای انسان‌ها مفید بوده است.

در روزهای ابری ضد آفتاب را فراموش نکنید!
زهره تهرانچی متخصص پوست و مو گفت: بسیاری از افراد معتقدند که استفاده از کرم ضد آفتاب مختص فصل تابستان می باشد و دیگر در فصل زمستان مهم نیست اما در فصل‌های سرد سال و ابری در فضای باز هنگام کار و ورزش به علت عبور اشعه ماورابنفش از ابر اثراتی مضر را در فرد به وجود می آورد.

روزهای ابری هم به اندازه روزهای آفتابی مهم هستند و حتی وقتی هوا خیلی هم گرم نباشد یا حتی زیر درختان باید از ضد آفتاب استفاده کرد، چرا که ممکن است آفتاب سوختگی یا آسیب‌های پوستی روی دهد.

وی ادامه داد: این اشعه‌ها با عبور از ابر به علت طیف‌های نورخورشید می‌تواند باعث تغییر رنگ، رشد خال‌ها و یا ایجاد لکه‌های پوستی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه‌های متعددی در حفاظت از تابش‌های فرابنفش آمده بدیهی‌ترین آن‌ها استفاده از عینک آفتابی استاندارد با درجه مناسب است. البته برای محافظت بیشتر پیشنهاد می‌شود شاخص پرتو فرابنفش روزانه از طریق سازمان هواشناسی به اطلاع مردم برسد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: