کد خبر: ۸۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 04
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ناخن جویدن را یک حالت عصبی در کودکان برشمرد وآغشته کردن انگشت دست کودکان به فلفل، لاک و چیزهای تلخ را زمینه ساز ایجاد" تیک" دانست.
دکتر محمدرضا محمدی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: در واقع ناخن جویدن یک حالت عصبی است که در کودکان وجود دارد؛ یعنی کودک مشکل و درخواست هایی دارد و در صورت عدم انجام آن حالتd عصبی به نام ناخن جویدن ایجاد می شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که استرس و ناراحتی کودک با ناخن جویدن نیز جبران نمی شود.اما راه درمان، حل مشکل کودک است؛اما یکی از روش های درمانی بد که ازسوی والدین اعمال می شود این است که به انگشتان کودک فلفل، لاک و یا چیزهای تلخ می زنند تا وقتی ناخن می جود احساس بدی به وی دست دهد که بدون شک این روش ها را اوضاع را بدتر می کند.


وی  با اشاره به این که ناخن جویدن در دختران بیشتر از پسران دیده می شود،هشدار داد: در واقع امکان دارد بر اثر جویدن ناخن های تلخ یا تند مشکل مربوطه کمی کنترل شود. اما باید توجه داشت که این روش ها کودک را دچار مشکلات عصبی حادتر مانند" تیک" می کند. یعنی کودکی که قادر به جویدن ناخن هایش نیست دچار تیک خواهد شد و درمان تیک به مراتب دشوارتر از درمان ناخن جویدن است.

این روانپزشک افزود:
والدین باید کودک را توجیه کنند که با جویدن؛ ناخن ها خراب و لب ها و سقف دهان دچار بدشکلی می شود.پس کودک کوشش می کند تا از این کار دست بردارد. یعنی باید کودک را از عواقب کارش آگاه کرد.

وی اظهارکرد: در صورتی که والدین قادر به حل این مشکل نشدند باید به روانپزشک کودک و نوجوان  مراجعه کنند تا روان درمانی حمایتی، فردی، شناختی- رفتاری و... آغاز شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: