کد خبر: ۸۴۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 03
شفا آنلاین>سلامت>پروانه فعالیت نخستین بیمارستان توانبخشی دولتی (رفیده) از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر فریدون لایقی، رییس بیمارستان توانبخشی رفیده در مراسم افتتاح بخش های جدید نخستین بیمارستان توانبخشی دولتی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: تعرفه های این بیمارستان، دولتی است.
لایقی خاطرنشان کرد: این بیمارستان شامل پنج بخش توانبخشی اختلالات اعصاب، توانبخشی عضلانی و اسکلتی، جراحی توانبخشی، توانبخشی اطفال و بخش روزانه است که در بخش روزانه، بیماران صبح بستری شده، شب ، نزد خانواده بازمی گردند و صبح روز بعد دوباره در بیمارستان بستری می شوند.
وی، ادامه داد: بخش های جراحی و روزانه طی ماه آینده افتتاح می شوند ؛ یک بخش 18 تخت خوابی نیز به توانبخشی سالمندان اختصاص داده شده است.
رییس بیمارستان رفیده با اشاره به بخش توانبخشی ام .اس. بیمارستان رفیده گفت: در این بیمارستان از تزریق بوتاکس برای بیماران فلج استفاده می شود و با دانشگاه های مرتبط ارتباط برقرار کردیم تا برای بیماران دارای مشکل بلع، جراحی های خاص ، انجام شود.
رییس بیمارستان رفیده یادآور شد: 22 گروه تخصصی و علمی توانبخشی ، بیماران بیمارستان رفیده را حمایت خواهند کرد؛ ضمن اینکه خدمات پزشکی دارای سه سطح خدمات پیشگیری، درمان بیماران حاد و توانبخشی است.
لایقی اضافه کرد: بخش توانبخشی از قسمت های مختلفی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی سنجی، اعصاب و روانپزشکی تشکیل شده است و در مواردی، خانواده ها هم باید آموزش اجتماعی و حرفه ای می بینند.

**فقط یک بیمارستان توانبخشی دولتی در ایران وجود دارد
رییس بیمارستان رفیده گفت: توانبخشی در کشور ، مغفول و مظلوم واقع شده اما در دولت یازدهم به آن توجه خاصی شده است.
لایقی افزود: طبق استانداردهای بین المللی به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت به یکصد تخت توانبخشی نیاز است یعنی ایران 70 میلیونی به هفت هزار تخت توانبخشی نیاز دارد.
وی، اضافه کرد: در آلمان 500 بیمارستان توانبخشی؛ در آمریکا 2 هزار بیمارستان توانبخشی، در کویت پنج بیمارستان توانبخشی و در ترکیه دو هزار تخت بیمارستانی توانبخشی وجود دارد اما در ایران، فقط یک بیمارستان توانبخشی نورافشار با تعرفه های خصوصی و یک بیمارستان توانبخشی دولتی رفیده وجود دارد که بخشی از تخت های آن هم فعال نیست؛ بنابراین در بخش توانبخشی از نظر استانداردهای بین المللی صفر هستیم.
رییس بیمارستان رفیده، یاد آور شد که در کشوری مانند انگلستان بیمار بعد از 72 ساعت مستقیما وارد بخش توانبخشی می شود.
وی ادامه داد: یک بیمار نیازمند توانبخشی در روز،حداقل به سه تا پنج و همچنین دست کم به دو دیسپلین (رشته) توانبخشی نیاز دارد ؛ بطور مثال یک بیمار مبتلا به سکته مغزی همزمان به فیزیوتراپی و گفتار درمانی نیاز احتیاج دارد.
رییس بیمارستان رفیده گفت: مدت بستری یک بیمار نیازمند توانبخشی از دو هفته تا یک ماه طول می کشد و نسبت به بیماری های دیگر طولانی تر و هزینه بر تر است.
لایقی تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی بیمارستان توانبخشی، عدم تامین مالی از سوی سازمان های بیمه گر است و چون تا به حال به توانبخشی توجه جدی نشده است، تعرفه های موجود واقعی نیست؛ به طورمثال تعرفه خدمات توانبخشی بیمار قطع نخاع دچار فلج چهار اندام با تعرفه خدمات بیمار مبتلا به آرتروز زانو یکسان است.
وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته جلساتی با مدیر بیمه سلامت و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی داشتیم که قول های مساعدی در این زمینه دادند و نظرات مثبتی داشتند.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری در بخش توانبخشی موجب پیشگیری از بروز عوارض ثانویه مانند زخم بستر، عفونت، بیماری های تنفسی و اختلالات کنترل ادرار می شود.
رییس بیمارستان رفیده یادآور شد: هفته آینده کار تدوین آیین نامه تاسیس بیمارستان و واحدهای توانبخشی در وزارت بهداشت به پایان می رسد که مقدمات آن انجام شده است.
بیمارستان رفیده ، زیر مجموعه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است.
در زمان حاضر هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز دارای یک بیمارستان توانبخشی است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: