کد خبر: ۸۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 02
شفاآنلاین >اجتماعی >سلامت >وزیر سابق رفاه اجتماعی گفت: ادغام بیمه ها تبعات سیاسی دارد و گروه های اجتماعی پشت این ادغام نیستند، کشورهای پیشرفته همواره از چنین کاری پرهیز می کنند.

به گزارش شفاآنلاین، محمدحسین شریف زادگان روز دوشنبه در همایش بیمه ها، نظام سلامت و رفاه اجتماعی، افزود: ادغام بیمه ها راه حل مشکل اصلاح نظام سلامت نیست و عقل کارشناسی می گوید در زمینه ناپایداری صندوق ها مشکل داریم و ادغام مشکلات را بیشتر می کند.
وی اظهار داشت: بیمه سلامت گام بزرگی از سوی دولت یازدهم بود اما این مهم هم اکنون نیاز به اصلاح دارد.

به گفته وی، در کشورهای دیگر به طور معمول دولت ها به صندوق های بیمه کمک می کنند، در حالی که در ایران معمولا دست دولت ها در جیب صندوق های بیمه است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون کشور با سه بحران جدی محیط زیست، آب و صندوق های بازنشستگی مواجه است، افزود: درآمد دولت در سال 2010 معادل 512 میلیارد دلار بود که در سال 2013 به 367 میلیارد دلار کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه 55 درصد از کارخانجات کشور در سال 92 کار نمی کردند، گفت: در سال 57 حدود 40 درصد خانوارهای کشور زیر خط فقر بودند که در سال های 91 و 92 این میزان در شهرها 33 درصد و در روستاها 40.1 درصد زیر خط فقر بودند.

وی اظهار داشت: بهترین وضعیت به لحاظ شرایط فقر در کشور در دولت اصلاحات بود که فقط 10.5 درصد خانوارهای کشور زیر خط فقر زندگی می کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: سطح تقاضای موثر در اقشار کم درآمد، متوسط و پردرآمد کم شده و رشد اقتصادی در سال های 90 ، 91 و 92 منفی در سال 93 مثبت شد و هم اکنون حدود یک درصد است.
وی با اشاره به اینکه 50 درصد جمعیت کشور عضو صندوق تامین اجتماعی هستند، گفت: هزینه های این سازمان در سال 93 ، معادل 7 هزار میلیارد تومان اضافه شده و هم اکنون با کسری یک هزار میلیارد تومانی مواجه است.

وی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت ایران هم اکنون با هزار و 400 میلیارد تومان کسری مواجه است که یک هزار میلیارد تومان آن مربوط به طرح همگانی سلامت و 400 میلیارد تومان مربوط به اجرای نظام سلامت است.

وی تاکید کرد: انتقال بیمه ها به وزارت بهداشت و درمان خدشه دارکردن اصل تفکیک تولیدکننده خدمات سلامت و خریدار خدمات سلامت است.

وی اضافه کرد: هم اکنون با موضوع ناپایداری صندوق ها مشکل داریم که ادغام مشکلات صندوق ها را بیشتر می کند و نتایج خوبی در بر ندارد.

شریف زادگان در پایان گفت: سیاستگذاری باید متمرکز در وزارت بهداشت شود و روا نیست تامین اجتماعی به جای سرمایه گذاری که منفعت آن به جیب کارگران می رود، پول خود را به وزارت بهداشت انتقال دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: