کد خبر: ۸۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 04
شفا آنلاین>سلامت>هرسال با آغاز سال تحصيلي و همزمان با سرد شدن هوا، مدارس و مهدهاي کودک کشور با معضل روبرو مي‌شود؛ با معضل ابتلاي دانش آموزان و کودکان به شپش. با توجه به ميزان بهداشت جامعه و شرايط زندگي امروزي در پايتخت اين موضوع کمي عجيب است اما سرد شدن هوا و استفاده از لوازم و وسايل بيشتر براي پوشش، ميزان ابتلا به اين بيماري انگلي را به‌خصوص در مدارس دخترانه افزايش داده است.

به گزارش شفا آنلاین، مدارس پسرانه و دخترانه تهران در هفته‌هاي گذشته دانش‌آموزان را تست کرده‌اند که به اين بيماري مبتلا نباشند. دانش‌آموزاني هم که مشکوک باشند، بايد به پزشک مراجعه کنند و گواهي سلامت بگيرند.

مرضيه عباسي، مدير مدرسه ابتدايي دخترانه مطهره است و اين روزها به‌شدت در حال بررسي دانش‌آموزانش است که مبادا مبتلا باشند. او درباره شپش که هرسال در همين فصل شيوع پيدا مي‌کند، گفت: «با سردتر شدن هوا و کمتر حمام رفتن بچه‌ها اين مشکل بيشتر مي‌شود. اين مشکل گاهي به حدي حاد است که نيمي از دانش‌آموزان يک مدرسه را آلوده مي‌کند. سال گذشته 700 نفر از دانش‌آموزان يک مدرسه مبتلابه شپش شدند، اما امسال هنوز آماري از ابتلا در مدارس نداريم.»


او درباره اينکه چطور موارد مشکوک را شناسايي مي‌کنند، توضيح داد: «نيروهايي در مدارس غيرانتفاعي براي اين کار آموزش‌ ديده‌اند و در مدارس دولتي نيز مربيان بهداشت اين مسئوليت را بر عهده ‌دارند. يک هفته در ميان دانش آموزان را مقابل نور آفتاب و با دستکش يک‌بار مصرف معاينه مي‌کنيم. اگر موارد مشکوکي باشد، به پزشک ارجاع داده مي‌شوند، آنها بايد تا پايان دوره درمان در منزل بمانند و سپس گواهي سلامت را بياورند.»

عباسي درباره پيشگيري از شيوع شپش هم گفت: «براي جلوگيري از شيوع شپش، ديگر اجازه نمي‌دهيم دانش‌آموزان دختر مقنعه‌هايشان را از سرشان دربياورند. از خانواده‌ها هم مي‌خواهيم لباس‌هاي دانش‌آموزان را با آب داغ بشويند و در آفتاب خشک کنند.» مشکل شيوع در مهدهاي کودک نيز بسيار شايع است.

مهسا شيخي، مربي مهدکودک پارمين درباره شيوع اين بيماري در مهدهاي کودک گفت: «در فصل سرما هر هفته موهاي کودکان در مهدها بررسي مي‌شود و مربيان براي اين کار آموزش ديده‌اند و در بخش بهداشت اصناف براي اين کار به مربيان آموزش داده مي‌شود. کودکان مبتلايي که شناسايي شوند تا ده روز نبايد به مهد بيايند و پس از درمان نيز بايد گواهي پايان دوره درمان بياورند.»

علي احيا، پزشک عمومي که اين روزها مراجعات متعددي براي صدور گواهي سلامت، داشته است، درباره ابتلاي کودکان به اين بيماري  گفت: «اولين علائم باليني در سر، زماني است که شپش شروع به حرکت مي‌کند. در اين هنگام کودک احساس خارش در سرکرده که به‌تدريج افزايش مي‌يابد.»

از نظر احيا، درمان اين بيماري نياز به حوصله و پشتکار دارد: «انجام درمان دسته‌جمعي و همگاني و رفع آلودگي از کليه لوازم و وسايل مورداستفاده افراد به‌طور همزمان اولين قدم است. افرادى که ساعات زيادى را کنار هم سپرى مي‌کنند، بايد همزمان مورد درمان قرار گيرند حتي اگر که علامتى وجود نداشته باشد يا در معاينه توسط پزشک نيز علامتى از ابتلا در ساير افراد خانواده وجود نداشته باشد.

معمولا علت شکست درمان بيماران نيز عدم رعايت همين نکته است. لوازم شخصي و بهداشتى لباس‌ها و رختخواب فرد بايد در الکل خيسانده شده يا در حرارت نسبتا بالا شسته شوند. ضدعفونى و شست‌وشوي فرش ومبلمان ضرورتى ندارد و به ضدعفونى کردن کل خانه نيازي نيست.»

اين پزشک عمومي درباره درمان شپش گفت: «براي درمان، يک روش استفاده از شامپوي پرمترين يک درصد است. اين سم گياهي است و آسيبي براي انسان‌ها ندارد. در اين روش ابتدا بايد سر را با شامپوي معمولي شست تا آلودگي موها از بين برود سپس موها را با يک يا دو قاشق مرباخوري شامپو پرترين يک درصد آغشته مي‌کنيم. لازم است پس از ده دقيقه موها، با آب 40 درجه شسته و با شانه‌هاي دندانه ريز شانه گردند تا شپش‌هاي بالغ مرده و رشک‌ها از موها جدا شوند. بعد از دو هفته در صورت نياز يک نوبت ديگر شامپو پرمترين به همان روش قبل استفاده مي‌شود. هنگام استفاده از اين دارو بايد از ورود آن به چشم و گوش و زخم‌هاي باز جلوگيري کرد.»


به گفته احيا در موارد متعددي از مقاومت به درمان با اين روش مشاهده و گزارش‌شده است: «شامپو پرمترين قدرت كشندگي انگل شپش يا تخم آن را ندارد و فقط آن را فلج مي‌کند. فقط درصورتي‌که پس از شستشو با شامپو، شانه‌كشي دقيق و باحوصله با روشي كه ذكر شد انجام شود، درمان موفقي انجام شده است. البته به‌تازگي روش جديدي براي درمان مبتني بر استفاده از دارويي کاملا موثر وبي خطر بنام دايمتيكون، كه قدرت از بين بردن شپش و تخم انگل را دارد، به بازار معرفي‌شده است.»

در اين روش درماني، محلول دايمتيكون (بانام تجاري دايليس) به موهاي آلوده به شپش آغشته شده و مدت حداقل 8 ساعت بر روي موها حفظ مي‌شود كه سبب از بين رفتن انگل و تخم آن مي‌شود. البته ترکيب دو روش درماني باهم بسيار موفق‌تر خواهد بود، به‌اين‌ترتيب كه دو شب متوالي موها با محلول دايليس آغشته شده، صبح روز بعد موها با شامپو پرترين شسته مي‌شود، پس از آبكشي و خشک‌کردن مختصر موها، شانه كشي انجام شود. البته در صورت لزوم و به جهت احتياط بيشتر، درمان فوق دو هفته بعد هم تكرار شود.سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: