کد خبر: ۸۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 12
فوق تخصص سرطان های زنان در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- فوق تخصص سرطان های زنان، سرطان آندومتر یا رحم را از سرطان های شایع زنان برشمرد که با نحوه زندگی،؛کاهش فعالیت های جسمی و فیزیکی؛ افزایش سن، چاقی و هورمون های خاصی در بدن رابطه دارد.
دکتر شیرین گودرزی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: در بروز سرطان آندومتر بر خلاف سرطان دهانه رحم، زمینه ارثی نیز نقش دارد.ضمن اینکه یکسری عوامل خطرزا مانند استفاده از مواد غذایی آماده، چاقی، دیابت، سابقه فشارخون و کم کاری تیروئید،داشتن ژن های مستعدکننده بروز سرطان رحم، کم تحرکی و سابقه نازایی نیز افراد را بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار می دهد.

وی با تأکید بر توجه به هر نوع خونریزی غیرعادی بعد از یائسگی افزود: مشاهده حتی یک قطره خون بعد از یائسگی غیرعادی به شمار می رود و فرد باید خیلی سریع موضوع راپیگیری کند.این درحالی است که در سنین قبل از یائسگی خانم ها باید عادت ماهانه منظم داشته باشند و هرگونه تغییر در عادت ماهانه و خونریزی غیر عادی بین فواصل قاعدگی؛ افزایش حجم خونریزی و دفعات آن نیازمند بررسی و ارزیابی است.

متخصص زنان و زایمان هشدار داد: خانم های گرفتارعدم تخمک گذاری مزمن مانند p.c.o  که به سندرم تخمدان پلی کیستیک شناخته می شود نیز باید توجه کنند که در سال های میانسالی بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.

تشخیص سرطان رحم

وی ادامه داد: برای تشخیص این سرطان باید ازطریق سونوگرافی ،ضخامت آندومتر نیز اندازه گیری شود و در صورت تشخیص خونریزی غیرعادی باید از آندومتر نمونه برداری انجام شود . بعد از این که پاتولوژی جواب نمونه را به ما سرطان آندومتر یا رحم گزارش داد بر اساس مرحله بیماری اقدامات درمانی نیز آغاز می شود.
گودرزی اذعان کرد: خوشبختانه میزان بقا در این نوع سرطان در مراحل اولیه بالای 90درصد و در مراحل پیشرفته تر نیز کمتراست. اما از آنجا که خودش را با خونریزی های غیرعادی نشان می دهد در اکثر موارد زود قابل تشخیص است و آن خونریزی غیرعادی خانم را به سمت پزشک می کشاند؛ به همین دلیل اکثر سرطان های آندومتر در مراحل یک و دو تشخیص داده و درمان می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: