کد خبر: ۸۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 01
شفا آنلاین>جامعه پزشکی >سلامت>سيدجواد اميري‌زاد، دبير انجمن جراحان پلاستيک ترميمي و زيبايي به آمار 65 درصدي جراحي‌هاي زيبايي بيني درکشور اشاره کرده و اين آمار را بيشترين تعداد اعمال جراحي زيبايي دانست.
آيا آماري از جراحي‌هاي پلاستيک در کشور داريد؟

به گزارش شفا آنلاین،65 درصد جراحي هاي زيبايي در کشور ما مربوط به بيني است. به طوري‌که ايران چهارمين کشور دنيا است که بيشترين عمل زيبايي بيني را انجام مي‌دهد. سالانه 40000 جراحي زيبايي درکشور انجام مي شود و شايد 10 برابر اين تعداد، جراحي ترميمي داشته باشيم. ضمن اينکه در دوره آموزشي جراحي پلاستيک، برنامه‌هاي درسي جراحي‌هاي زيبايي يک پنجم کل دوره‌هاي آموزشي جراحي پلاستيک بوده و چهار پنجم جراحي‌هاي ترميمي، شامل اصلاحات ناهنجاري‌هاي مادرزادي فک و صورت، دست، آسيب‌هاي اعضاي بدن در تصادفات و سوختگي‌ها و تومورها است، که متاسفانه در برابر جراحي‌هاي زيبايي به چشم نمي‌آيند.

دليل آن چيست؟

به علت اينکه درکشور ما 60 تا 65 درصد جراحي‌هاي زيبايي مربوط به بيني است. اين رقم نسبت به کشورهاي همسايه و منطقه آمار بالايي به نظر مي‌رسد، درحاليکه آمار جراحي‌هاي ترميمي، بسيار بيشتر از جراحي‌هاي زيبايي است. ورود افراد غيرمتخصص در اين رشته و نبود نظارت و بازرسي کافي روي مطب برخي از پزشکان و برچسب عنوان جراح پلاستيک بيني، شکم و سينه درست نيست. درحاليکه ما رشته‌اي به نام جراحي پلاستيک بيني و سينه نداريم .فوق تخصص جراحي پلاستيک به کسي اطلاق مي شود که پس از اتمام دوره جراحي عمومي، سه سال دوره آموزشي جراحي پلاستيک را طي مي‌کند، اما متاسفانه بسياري از افراد بدون گذراندن اين دوره از واژه جراحي پلاستيک استفاده مي‌کنند که اين موضوع مورد اعتراض ما است و به مراکز نظارتي هم اعلام کرده‌ايم. اما آن‌طور که بايد و شايد به اين موضوع رسيدگي نمي‌شود .

از پزشکان متخصص جراحي‌هاي پلاستيک شکايت‌ها بسيار است، به‌‌نظر شما دليل اين امر چيست؟

درمورد شکايت مراجعه‌کنندگان پس از جراحي و ايجاد عارضه براي آنها بايد بگويم که بعد از شکايت اين افراد و طرح در کميسيون پزشکي متوجه مي‌شويم که پزشک مربوط اصلا جراح پلاستيک نيست و مراجعه‌کنندگان فقط به تبليغات کارت معاينه يا سرنسخه و تابلو اکتفا مي‌کنند. درحاليکه مردم براي ساده‌ترين خريدها، تحقيقات کامل از مکان و قيمت و کيفيت اقلام موردنياز خود انجام مي‌دهند، اما جاي تعجب است که براي سلامت خود و قبل از ايجاد عارضه درباره تبحر و ايمن بودن مکان جراحي تحقيق نمي‌کنند.

به طورکلي از مجموع شکايات مربوط به جراحي‌ها، شکايت از جراحان پلاستيک درمرتبه ششم قرار دارد. بر اساس آمار سازمان پزشکي قانوني درسال 92، از مجموع شکاياتي که از جراحان پلاستيک وصول شده بود 10 درصد آن مربوط به پزشکان فوق تخصص جراحي پلاستيک و90 درصد بقيه مربوط به افراد غيرمرتبط با اين رشته بوده است، که تحت عنوان جراح پلاستيک، عمل جراحي انجام داده‌اند.

بهترين درمان براي درمان چاقي چيست؟
بهترين درمان براي چاقي موضعي، ليپوساکشن است. اما توصيه مي‌شود، فردي که ضريب توده بدني (BMI‌ ) آن بالاتر از 35 باشد، اين عمل را انجام ندهد. تبليعات زيادي براي دستگاه‌هاي مختلف به‌منظور عمل ليپوساکشن داريم که هيچکدام موردتاييد ما نيست.

مهم‌ترين نکته در اين عمل تبحر جراح و ايمن بودن مکان جراحي و رعايت اصول ايمني است .در امريکا، ليپوساکشن در صدر اعمال جراحي زيبايي است. اين درحالي است که در اين کشور خسارت‌هاي جدي و محروميت از حرفه پزشکي براي شکايت از پزشکان درصورت ايجاد عارضه، آنها را تهديد مي‌کند، اما امنيت مراکز و مراجعه به متخصصان معتبر اين رشته، اين جراحي را ايمن کرده است .سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: