کد خبر: ۸۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۱ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 02
بزرگ شدن پستان در مردان يا ژنيکوماستي علل مختلفي دارد. اين عوامل مي‌تواند به زمينه‌هاي ارثي و ژنتيکي هم مربوط باشد، البته نقش تغذيه نيز بي‌تاثير نيست.
 سندرم چاقي در همه جاي بدن مي تواند باشد و حتي ناحيه پستان مردان را نيز فعال کرده و منجر به بزرگي آنها شود. گاهي نيز هورمون‌ها زمينه ساز اين مشکل هستند. ديده شده که فردي به علت ناهنجاري‌ها و مشکلات هورموني مبتلا به بزرگي پستان شده است.

طبيعتا رژيم‌هاي غذايي نامناسب و فست فودها نيز باعث چاقي مفرط شده و همانطور که مي‌بينيد، کشور ما از لحاظ درصد چاقي رتبه بالايي دارد. بنابراين تعداد افراد چاق در کشور با رشد فزاينده‌اي روبرو بوده و به‌تبع آن بزرگ شدن پستان در مردان پديده‌اي شايع است. جراحي پلاستيک و رشته هاي وابسته به آن هم روش‌هاي متعدد جراحي مخصوص براي مردان را پيش بيني کرده و در کشور ما نيز اين روش‌ها با بهره‌گيري از جديدترين دانش روز انجام مي‌گيرد.

چانچه موادي که بدنسازان براي ساختن عضله استفاده مي‌کنند، طبيعي و استاندارد بوده و ساخت شرکت‌هاي معتبر باشد، مشکل خاص ايجاد نمي‌کند. اما اگر بدنسازان و ورزشکاران از مکمل‌هاي ورزشي نامرغوب استفاده کنند، يا اين مکمل‌ها را بدون درنظر گرفتن زمان مناسب و فقط براي مدت زمان کوتاهي مصرف کنند، امکان بزرگ شدن پستان در مردان وجود دارد. بنابراين استفاده از مکمل‌هاي ورزشي هورموني توصيه نمي‌شود. بايد اين واقعيت را پذيرفت که ورزش نکردن به مراتب خطر کمتري از ورزش کردن با مصرف هورمون و مکمل‌هاي سرشار از ناخالصي دارد. چراکه اينها علاوه بر چاقي در ناحيه پستان در مردان، منجر به بروز مشکلاتي در کبد و ساير اعضاي حياتي بدن آنها نيز مي‌شوند. اما لزوم کوچک کردن پستان‌هاي بزرگ در مردان نيز به حجم طبيعي سايز آن در جنسيت مرد برمي‌گردد. چنانچه اين حجم از اندازه معمول و طبيعي خود بيشتر باشد، فرد در مجامع عمومي و استخرها، سالن‌ها و ميادين ورزشي که اندام مردان مشخص است، احساس خوبي نداشته و از سوي ديگران نيز اين موضوع قابل قبول نيست. بنابراين ژنيکوماستي مي‌تواند سبب ناراحتي روحي و اختلال در اعتماد به نفس شود . بعضي از مردان ممکن است فقط به خاطر مخفي نگه داشتن اين حالت، از بعضي از فعاليت‌هاي فيزيکي يا تماس‌هاي جسمي پرهيز نمايند . در مواردي که ژنيکوماستي عمدتا حاصل از افزايش بافت چربي باشد، مي توان از ليپوساکشن به تنهايي استفاده کرد. جراحي نيز هنگامي به کار مي‌رود که خارج کردن بافت غددي سينه يا پوست اضافي براي تصحيح ژنيکوماستي لازم باشد.

عبدالجليل کلانترهرمزي فوق‌تخصص جراحي پلاستيک و زيبايي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: