کد خبر: ۸۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 01
شفا آنلاین>اجتماعی>اين روزها اخبار وقوع سيل و زلزله در مناطق مختلف کشور مدام به گوشمان مي‌رسد. وقوع سيل در روزهاي گذشته در برخي استان‌ها باعث شد که راه‌ها مسدود و کمک‌رساني به مردم با اختلال مواجه شود و باز هم عده‌اي از هموطنانمان يا جان خود را از دست دادند يا مفقود شدند و باز هم خلاء اورژانس هوايي در کشور بيش از هر زمان ديگري احساس ‌شد.

به گزارش شفا آنلاین،البته ماجرا تنها مربوط به وقوع سيل و زلزله در کشور نيست و حوادث جاده‌اي و ديگر حوادث غيرمترقبه‌اي که در کشور اتفاق مي‌افتد، به دليل زندگي ماشيني امروز امداد‌رساني را با اختلال مواجه کرده است. در صورتي که با حضور به موقع اورژانس مي‌شد از بسياري از مرگ‌وميرها جلوگيري کرد.

حال که تفاهم‌نامه همکاري وزارت‌بهداشت و هلال‌احمر به امضاء رسيده، اميدي تازه به منظور انجام اقدامات اورژانسي سريع و به موقع ايجاد شده است. البته در اين بين مشکل کمبود منابع در وزارت بهداشت و هلال احمر اين نگراني را ايجاد مي‌کند که اين طرح بزرگ که به بودجه بالايي نياز دارد در مرحله عملياتي با مشکل روبرو شود.

مرتضوي، سخنگوي سازمان امداد و نجات کشور  در خصوص لزوم توجه به امداد هوايي مي‌گويد: «جمعيت هلال احمر متولي بحث امدادرساني در خارج از شهرها و مناطق صعب العبور ،است در نتيجه به همين نسبت هم ضرورت امداد هوايي مشخص مي‌شود که به چه صورت بايد انجام شود.

در شهرها آتش نشاني و اورژانس متولي اين اقدام است و در خارج از شهرها، جاده‌ها، مناطق صعب العبور، کوهستاني، صحرايي و مناطقي که اورژانس و آتش نشاني نمي‌تواند سرويس ارائه دهد،هلال‌احمر اين اقدام را انجام مي‌دهد. بنابراين در اين قسمت است که لزوم اورژانس هوايي بيش از هر زمان ديگري به خصوص در شرايط اضطراري احساس مي‌شود.»

چندي پيش علي اصغر احمدي، دبير کل جمعيت هلال احمر گفته است: «اگر دولت علاقه‌مند است که اين خدمت از سوي هلال احمر باشد، اورژانس هوايي را جزو وظايف و ماموريت‌هاي هلال احمر قرار دهد و در نتيجه رديف تملک دارايي،رديف استخدامي و هزينه جاري آن را در اختيار هلال احمر قرار دهند.» اين موضوع نشان مي‌دهد که هلال‌احمر براي انجام ماموريت خود حتي اگر متولي آن هم نباشد و با مشارکت وزارت بهداشت اين اقدام را انجام دهد، به بودجه کلاني نياز دارد که بتواند بالگردهاي مورد نياز را خريداري کند.

حال انجام مذاکرات کارشناسي به منظور عقد قرارداد بين وزارت بهداشت و هلال‌احمر آغاز شده تا جزئيات اين طرح و اينکه چه کسي تولي‌گري آن را بر عهده گيرد مشخص شود.

چرخساز، رئيس سازمان امداد و نجات کشور با اشاره به اينکه پس از امضاي تفاهم‌نامه جلسات هلال احمر با وزارت بهداشت به منظور انعقاد قرارداد در حال انجام است و نحوه همکاري پس از قرارداد مشخص خواهد شد، توضيح داد: «براين اساس وزارت بهداشت از ظرفيت‌هاي جمعيت هلال احمر به دليل وجود بالگردها و آشيانه‌ها استفاده خواهد کرد تا در تعامل با هم و اين موضوع باعث هم‌افزايي بيشتر شود.» وي ادامه مي‌دهد: «هلال‌احمر براساس توانمندي‌هايي که دارد اعلام خواهد که از چه امکاناتي برخوردار است و در اين صورت مسلما وزارت بهداشت با اين امکانات قرارداد منعقد خواهد کرد.

توافق ما به صورتي است که توان هلال احمر را در اختياروزارت بهداشت قرار دهيم تا در کنار اين قضيه بحث هم‌افزايي نيز ايجاد شود.» چرخساز در خصوص تولي‌گري اورژانس هوايي مي‌گويد:«اين موضوع به توافق بستگي دارد. در صورتي که وزارت بهداشت تمايل داشت که اورژانس هوايي را در اختيار هلال‌احمر قرار دهد، آن را انجام مي‌‌دهيم. اين موضوع بستگي به نظر دولت دارد که آيا قصد دارد برون‌سپاري انجام دهد يا خير.»

رئيس سازمان امداد و نجات کشور در پاسخ به اين سوال که قبلا نيز در زمينه اورژانس جاده‌اي ميان وزارت بهداشت و هلال‌احمر تداخل کاري وجود داشت و چه تضميني وجود دارد که در اين زمينه نيز اختلال و ناهماهنگي وجود داشته باشد، تاکيد کرد: «اين مساله تا حدود زيادي برطرف شده و زماني که وزارت بهداشت اعلام نياز کند ما به کمک و امدادرساني خواهيم رفت. وظيفه اصلي پوشش حوادث جاده‌اي با وزارت بهداشت است. نياز بود که هماهنگي‌هاي بيشتري صورت گيرد که انجام شد. به عنوان مثال، اگر در جايي پايگاه‌هاي اورژانس حضور نداشته باشند به ما اطلاع مي‌دهند که اقدام لازم را انجام دهيم.»

وي در خصوص مشکل نيمه سنگين بودن بالگردهاي هلال احمر براي انجام اقدامات اورژانس‌هوايي در کشور گفت: « بخش عمده‌اي از بالگردهاي موجود نيمه سنگين است و براي اورژانس هوايي تعبيه نشده‌است.

اگر اورژانس هوايي در ماموريت‌هاي هلال احمر قرار گيرد، رويکرد ما تهيه بالگرد سبک خواهد بود. اگر نياز باشد بالگردهايي را خريداري خواهيم کرد که بتواند اين ماموريت را انجام دهند وسبک باشد که حتي توانايي پرواز در شب را خواهد داشت.» چرخساز تاکيد کرد: «مسلما بحث امداد هوايي طرح جامعي است که نياز داريم در آمايش سرزميني مشخص شود که آشيانه در کجا قرار گيرد و چه نوع بالگردي را خريداري و به کارگيري شود.

برخي از بالگردها توان پروازي بالايي دارند و برخي توان پروازي پاييني دارند. تمام اين موارد که مشخص شد در نهايت مي‌توانيم اعلام کنيم که به عنوان زير ساخت چه اقدامي مي‌توانيم انجام دهيم و در چه بخشي به وزارت بهداشت کمک کنيم.»

رئيس سازمان امداد و نجات کشور در خصوص تعداد بالگردهاي مورد نياز گفت: «طرح آمايشي در حال تهيه شدن است ولي حدودا بالغ بر 40 فروند بالگرد نياز داريم.» وي در خصوص تربيت نيروهاي اورژانس هوايي در کشور بيان کرد: «در حال حاضر در بحث امداد و نجات هوايي از نيرو و تيم‌هاي امداد و هوايي آموزش ديده برخوردار هستيم. مسلما آموزش نيروي اورژانس هوايي با نيروهاي امداد و نجات متفاوت است بنابراين زماني که تيم‌هاي اورژانس هوايي ايجاد شد ما در جهت آموزش آنها اقدام خواهيم کرد و يا اينکه طي هماهنگي با وزارت بهداشت تيم‌هايي در اختيار ما قرار گيرد.»

چرخساز در پاسخ به اين سوال که با توجه به کمبود بودجه امداد و نجات و وزارت بهداشت، چه تضميني براي انجام اين اقدام با اين هزينه وجود دارد، گفت: «هر زماني که وارد عملياتي کردن اين موضوع شديم مسلما تضامين لازم را نيز فراهم خواهيم کرد.» رئيس سازمان امداد و نجات کشور تاکيد کرد: «بحث بالگرد بحثي است که تمام مباحث تحريم بر آن حاکم است.

بنابراين بايد ببينيم که تحريم‌ها به کجا ميرسد و چه زماني مي‌توانيم اين بالگردها را به راحتي خريداري کنيم.» به نظر مي‌رسد به منظور به نتيجه رسيدن طرح اورژانس هوايي، راهي طولاني در پيش است.پيش از اين نيز مسئولان هلال‌احمر از کمبود بودجه سازمان امداد و نجات خبر داده بودند و بايد خود را براي تهيه بالگرد آماده کنند. حال بايد ديد که توافق وزارت بهداشت و هلال‌احمر به کجا خواهد رسيد و آيا اين موضوع در حد امضاء تفاهم‌نامه باقي خواهد ماند؟ سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: