کره جنوبي مرکز فعال صنعت زيبايي با ارزشي 12 ميليارد دلاري است و برندهاي خانگي توليدکننده محصولات زيبايي و بهداشتي نيز مانندAmorepacific و LG Household & Healthcare بر موجي يا به قول کرهايها يک هاليو (halyu) از محصولات فرهنگي از سريالهاي تلويزيوني تا موسيقي پاپ، سوار شدهاند و به کشورهاي ديگر ميرسند.
اوليو يانگ، يک فروشگاه زنجيرهاي محصولات بهداشتي و زيبايي که شرکت CJ مالک آن است، شروع به فروش محصولات بهداشتي با تمرکز بر زنان کرده است، از جمله دمبل و توپهاي کوچک ورزشي.
فروشگاههاي زنجيرهاي رقيب به نام LOHB که شرکت Lotte Shopping
مالک آن است، اعلام کرد که فروش سالانه اقلامي مانند توپهاي ورزشي،
طنابهاي ورزشي و دمبلها تا 15 اکتبر امسال 9 درصد افزايش يافته است.
تصوير عامهپسند از زنان کرهاي، مانند بسياري از کشورهاي آسيايي ديگر به زنان باريکاندام، با پوست روشن و مباديآداب گرايش داشته، و کليشههاي جنسيتي را در جامعهاي مردسالار تقويت ميکرده است. آمادگي و تناسب بدني، تا همين اواخر اولويت چنداني براي زنان کرهاي نداشت، درحاليکه در مقابل تاکيد بر قيافه ظاهري صنعت جراحي پلاستيک 5 ميليارد دلاري را در اين کشور ايجاد کرده است که يکچهارم بازار جهاني را تشکيل ميدهد. باريکاندام بودن آنقدر اهميت داشت که زنان جوان از انجام ورزشهايي مانند راهپيمايي و دوچرخهسواري خودداري ميکردند، چراکه عضلاني و ضخيم شدن پاهايشان هراس داشتند. کيم مين- جئونگ، استاد علوم ورزشهاي جهاني در دانشگاه مطالعات خارجي هنکوک دراينباره گفت: «زنان عادت داشتند که فکر کنند عضلات ورزيده اثرات منفي بر نوع بدني و ظاهرشان بهجاي خواهد گذاشت.»
گرايش به داشتن
بدني نيرومندتر شدت گرفته است، و در همين حال مشارکت زنان در نيروي کاري
امسال به بالاترين ميزان رسيده است و کرهايها از هر دو جنس ازدواج و
بچهدار شدن را به تاخير مياندازند. کيم گفت: «نيرومندي، زيبايي بيروني
عضلات، داشتن باورهاي مثبت و تصويرهاي پرانرژي درباره اين خصوصيات بدني، به
زنان انگيزه بخشيده است. زنان اکنون رتبه اجتماعي بالاتر و نقش بزرگتري
در جامعه دارند.»
آمار دولتي نشان ميدهند که شمار مراکز تناسب بدني
ثبتشده در کره جنوبي بهطور مرتب در حال افزايش بوده و سال گذشته با 5
درصد رشد به 7363 مکان رسيده است. در يک مرکز ورزشي در سئول، يو ري-سول
همان برنامه ورزشي مردان را دنبال ميکند، از تمرين با هالتر گرفته تا
ماشينهاي پاروزني ورزشي و وزنهبرداري.
او گفت: «چهرههاي مشهور زن با بدن متناسب در سالهاي اخير در رسانهاي گروهي پرطرفدار شدهاند، بنابراين به نظر من بدن با ظاهر سالم و متناسب به مد روز تبديل ميشود.»Reuters