کد خبر: ۸۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 01
شفا آنلاین>سلامت>زخم‌هاي مزمن پوستي، زخم‌هايي هستند که درمان آنها به طول مي‌انجامد و به درمان‌هاي معمول پاسخ نمي‌گويند.
 چنين زخم‌هايي بايد مورد بررسي جدي قرار بگيرند. اين زخم‌ها مي‌توانند علت‌هاي عفوني داشته باشند يا نشانه ديابت، بيماري‌هاي عروقي و شرياني، خود ايمني، برخي بيماري‌هاي داخلي يا بيماري‌هاي بدخيم پوستي باشند.

در بسياري از موارد بايد حتما نمونه برداري انجام شود و درخواست برخي آزمايش‌ها مانند آزمايش خون، نمونه برداري، گرفتن اسمير از ضايعه شده و نتايج آن را مورد بررسي قرار مي‌دهند. برخي زخم‌هاي مزمن پوستي، سرطان‌هاي شايعي مانند اسکواموس سل کارسينوما، بازال سل کارسينوما و ملانوم است که ملانم در اين بين از اهميت بيشتري برخوردار است. اين سه نوع سرطان بيشتر با آفتاب در ارتباط هستند.

 محافظت از پوست در برابر آفتاب نقش مهمي در پيشگيري از اين نوع سرطان دارد. به ويژه افرادي که پوست‌هاي روشني دارند، بايد بيشتر به اين مساله توجه کنند. افرادي که پوست‌هاي روشني دارند با ديدن هر نوع زخم پوستي مزمني که ماندگار شده، بايد به متخصص پوست مراجعه کنند و مورد نمونه برداري قرار بگيرند.

از ديگر عوامل خطري که در سرطان‌ها وجود دارد، گذشته از نور آفتاب، برخي از سندورم‌هاي پوستي است. مانند افرادي که بيماري زالي دارند، از برخي دارو‌ها استفاده مي‌کنند، افردي که در معرض آرسنيک قرار دارند يا سابقه استفاده از آب چاه را دارند چون در آب چاه آرسنيک وجود دارد.

راديوتراپي هم از عوامل خطر ايجاد سرطان‌هاي پوستي است. کساني که به دليل برخي بيماري‌ها مورد راديوتراپي قرار گرفته‌اند در معرض اين نوع سرطان قرار دارند. همچنين افرادي که سابقه بيماري و سرطان‌هاي پوستي را در ميان اقوام و خانواده خود دارند در معرض برخي از سرطان‌ها هستند به ويژه سرطان ملانوم. سابقه سرطان ملانوم در ميان خانواده و اقوام از اهميت بالايي برخودار است.

کساني که خال‌هاي متعددي دارند نيز در معرض سرطان پوست هستند و در صورتي که اين خال‌ها با هر نوع تغيير شکل و رنگ، بزرگتر يا نامنظم شدن همراه شوند، زنگ خطري براي امکان حرکت به سمت ملانوم است. ملانوم در واقع يک تومور بدخيم است که در ملانوسيتها (سلول هايي که محصول ملانين رنگدانه آن رنگ چشمها،مو و پوست است) آغاز مي شود. اکثر ملانوم ها قهوه اي يا سياه است اما تعدادي از آنها داراي لکه هاي پوستي صورتي،قرمز،ارغواني،آبي يا سفيد هستند.



محمد صادق کلانتري

متخصص پوست و مو


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: