کد خبر: ۸۳۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 31
مدیرعامل سازمان انتقال خون بیان کرد:
شفاآنلاین:سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه 100 درصد داروهای مشتق از پلاسما در کشور، طی 3 سال آینده با پلاسمای ایرانی تهیه می‌شود، گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد داروهای وارداتی در رابطه با پلاسما با خون ایرانی تهیه می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین : علی اکبرپورفتح‌الله اظهارداشت: واردات دارو در زمینه خون به صورت داروهای مشتق از پلاسمای انسانی است، که این واردات از کشورهای مختلف اروپایی انجام می‌شود ولی در حال برنامه‌ریزی جهت خودکفایی هستیم که منشاء پلاسمای داروهای وارداتی با خون ایرانی تأمین شود.

به گفته وی، اکنون بیش از 50 درصد داروهای مشتق از پلاسما که وارد کشور شده با پلاسمای ایرانی تولید می‌شوند که حدود 2 هزار لیتر این پلاسما را سازمان انتقال خون تعهد داده از پلاسمای مازاد تأمین کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون عنوان کرد: این پلاسمای ایرانی با نظارت خودمان در سایر کشورها به دارو تبدیل می‌شوند و با تولید 100 درصدی داروهای ناشی از فرآورده‌های خونی در داخل کشور می‌توانیم تغییر جغرافیایی بیماری‌ها را نداشته باشیم.

پورفتح‌الله گفت: سازمان انتقال خون به زودی مرکز اهدای پلاسما را راه‌اندازی می‌کند و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنیم که طی 3 سال آینده 100 درصد داروهای مشتق از پلاسما، با پلاسمای ایرانی تأمین شوند که امیدواریم بخش خصوصی به این امر ورود یابد و با سرمایه‌گذاری شاهد تأسیس پالایشگاه خون در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 400 هزار لیتر پلاسما به صورت سالانه توان تولید داریم، اظهار کرد:‌ تعهد می‌کنیم که به زودی این ظرفیت را به 600 هزار لیتر برسانیم و این مسئله می‌تواند تمام نیاز ما را در  داروهای مشتق از پلاسما تأمین کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تأکید بر نقش بخش خصوصی در تولید داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی، خاطر نشان کرد: مذاکرات با کشورهای اروپایی در این زمینه انجام شده و انشاءالله با مشارکت بخش خصوصی دیگر پلاسمای ایرانی برای تولید دارو ارسال نمی‌کنیم.

پورفتح‌الله با اشاره به راه اندازی پالایشگاه خون گفت: به‌زودی کشور ما در منطقه تبدیل به قطبی می‌شود که مرکز پالایش خون بوده و سایر کشورها جهت تولید دارو پلاسمای خود را به ایران می‌فرستند.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: