کد خبر: ۸۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 30
شفا آنلاین>سلامت>دارو و درمان >معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو، علت کمبود داروی «سل سپت» برای بیماران پیوند کلیه را مربوط به مشکلات شرکت داروسازی داخلی که این دارو را تولید می کند، عنوان کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر اکبر عبدالهی اصل در حاشیه مراسم رونمایی از سه قلم داروی پیوند بیماران کلیه و کبد شرکت چند ملیتی اظهارداشت: مشارکت شرکت های چند ملیتی با شرکت های دارویی ایرانی، باعث انتقال دانش فنی تولید دارو به کشور می شود.

وی با تاکید بر اهمیت تبادل دانش فنی در تولید داروهای خاص، تصریح کرد: انتقال دانش فنی تولید سه قلم داروی پیوند کلیه و کبد به کشور، باعث کاهش ۵۰ درصدی ارزی بری دارویی می شود.

عبدالهی اصل در پاسخ  به این سوال مبنی بر اینکه وزارت بهداشت چه مدتی را برای انتقال دانش فنی داروهای وارداتی به شرکت های خارجی می دهد، افزود: انتقال دانش فنی زمان بر است اما وزارت بهداشت در یک پروسه ۱۸ ماهه، تولید داروهای وارداتی را در دستور کار قرار داده است.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو، در پاسخ به سئوال دیگر در خصوص کمبود داروی «سل سپت» که برای بیماران پیوند کلیه کاربرد دارد، گفت: این دارو در ۵ سال گذشته توسط یکی از شرکت های داخلی تحت لیسانس، تولید و در اختیار بیماران قرار می گرفت.  اما شرکت اصلی عنوان کرده است که شرکت ایرانی در تولید دارو، استانداردها را رعایت نکرده است و از همین رو، تولید آن در داخل تا زمان اصلاح استانداردها، متوقف شد.

وی با بیان این مطلب که شرکت داخلی برای اصلاح استانداردها، ۶ ماه زمان دارد، افزود: تا آن زمان، این دارو از طریق شرکت خارجی وارد می شود.

سل سلپت به عنوان یکی از داروهای مهم بیماران پیوند کلیه و سایر بیماران پیوند اعضا، کاربرد دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: