کد خبر: ۸۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 30
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >وزارت بهداشت یکی از راه های موثر در توفیق طرح تحول سلامت را تجمیع بیمه ها می داند و معتقد است با این اقدام، از اتلاف هزینه ها و نیروی انسانی هم جلوگیری خواهد شد اما این قانون همچنان معطل مانده و مخالف سرسختی مثل وزارت رفاه دارد.
به گزارش شفاآنلاین؛ پس از مطرح دوباره ی بحث تجمیع بیمه ها و اصرار وزارت بهداشت در این باره، وزیر بهداشت امروز به تسنیم گفت که شخصا با رییس جمهور دراین باره صحبت کرده است. او از نامه نگاری روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور به رییس جمهور هم خبر داد.

در این موضوع، وزارت بهداشت موافق اجرای این طرح است و وزارت رفاه مخالف. حسن هاشمی وزیر بهداشت به عنوان یکی از مدافعان طرح تجمیع بیمه ها در مورد لزوم این کار می گوید: ضعف بیمه‌ها تهدیدی برای طرح تحول سلامت است و اگر حمایت‌ها کم یا متوقف شود و تکلیف قانونی تجمیع صندوق‌های بیمه اجرا نشود، این طرح آسیب جدی خواهد دید.

به گفته او، طرف بودن وزارت بهداشت با یک سازمان بیمه گر قدرتمند می تواند بسیاری از مشکلات بیمه ای را مرتفع کند.

اما وزیر رفاه مخالفت خود را با این طرح به این شکل مطرح می کند و می گوید: یک زمانی، منظور از تجمیع این است که سازمان‌های «الف»، «ب» و «ج» هیچکدام هویت نداشته باشند و در سازمان «د» ادغام شوند و سازمان جدیدی ایجاد شود. اما یک زمان هم ممکن است سازمان «الف» و «ب» با یکدیگر ادغام شده و سازمان «ج» ایجاد شود؛ اما هویت این سازمان‌ها باقی می‌ماند. اما تجمیع بیمه ها به معنی ایجاد سازمان جدید نیست چرا که الزامات آن فراهم نیست.

علی ربیعی این طرح را بحران زا می داند و می گوید: در حال حاضر حق بیمه‌ها از افراد بیمه شده یکسان دریافت نمی‌شود و چون ساختارها متفاوت است بحران زا خواهد بود. بنابراین لازم است ‌ رفتار و رویه‌ بیمه‌ها باید یکسان باشد و نباید با مراکز طرف قراردادشان قراردادهای مختلف ببندند اگر قرار است امکان بیمه برای همه مردم فراهم شود باید منابع را به دقت دید.

البته وزیر بهداشت در مورد این اظهار نظر می گوید که بعید است ربیعی این حرف را زده باشد و قانون تجمیع بیمه ها لازم الاجراست.

بعد از آن که یک میزگرد در گفتگوی ویژه خبری در مورد تجمیع بیمه ها برگزار شد و نماینده ای از وزارت رفاه در این میزگرد حضور نیافت، دبیر شورای عالی بیمه مخالفت خود را طی نامه ای به وزارت بهداشت اعلام کرد و در این نامه که خطاب به دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت نوشته شده بود، گفت که برخی از کارشناسان حوزه رفاه اجتماعی معتقدند وزارت بهداشت با تعقیب یک استراتژی دو وجهی از یک سو بر طبل ناهماهنگی میان بیمه ها و وزارت بهداشت کوبیده و از سوی دیگر در پشت پرده برای انتقال بیمه ها به آن وزارتخانه تلاش می‌کند.

او با اعلام مخالفت خود در مورد تجمیع بیمه ها گفت: شخصا اعتقاد دارم ادغام نظام بیمه ای در وزارت بهداشت همان مشکلاتی را برای کشور در پی خواهد داشت که انحلال سازمان مدیریت برای دولت قبل به وجود آورد.

عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس هم در بیان دلایل خود برای مخالفت با طرح تجمیع بیمه ها می گوید که تجمیع بیمه‌های درمانی، با اصل رقابت مطرح شده در سیاست‌های کلی نظام سلامت تناقض دارد و امکان رقابت بین صندو‌ق‌ها را از بین می‌برد.

البته ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در مورد اختلاف نظر وزارت بهداشت و رفاه در مورد تجمیع بیمه ها می گوید: در بسیاری از برداشت‌ها در زمینه مفهوم اصلی تجمیع، با وزارت رفاه اشتراک نظر داریم و تاکید می‌کنیم که این موضوع را به صورت قانونی پیگیری کنیم. البته درباره جایگاه بیمه‌ها باید بحث را به چند قسمت تقسیم کنیم. یکی درباره مفهوم "تجمیع" است. در حال حاضر ما چهار بیمه اصلی و 17 بیمه کوچک داریم که همه آنها در بیمه پایه هستند. همچنین بیمه‌های تکمیلی نیز که اکنون حدود هفت درصد از کل هزینه‌های بهداشتی و درمانی ما را تشکیل می‌دهند، اکثر خدمات خود را در زمره خدمات پوشش بیمه پایه انجام می‌دهند.

او می گوید که این شرایط وضعیت نابسامانی ایجاد کرده و هزینه های غیرضروری اداری به وجود آورده است که با تجمیع این مشکل خود به خود حل خواهد شد.

بر اساس ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه دولت باید همه صندوق‌های بیمه درمانی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و دولتی هستند را تجمیع کند و تحت پوشش یک سازمان واحد به نام سازمان بیمه سلامت ایران درآورد. باید دید در اجرای این قانون زور وزارت بهداشت بیشتر خواهد بود یا وزارت رفاه.خبرآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: