کد خبر: ۸۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 29
کارشناس نظام پزشکی بیان کرد:
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>کارشناس نظام پزشکی با تاکید بر اینکه دقت در انتخاب بیمار مهم ترین راهکار پیشگیری از شکایات است، گفت: بیشترین میزان شکایات در رشته گوش، گلو و بینی به اعمال زیبایی به ویژه عمل بینی باز می گردد که البته مقدار قابل توجهی از آن پایه علمی ندارد.

به گزارش شفاآنلاین : دکتر ابراهیم رزم پا با بیان اینکه آمار دقیقی در زمینه میزان شکایات در رشته گوش، حلق و بینی وجود ندارد، اظهار کرد: بیشترین میزان شکایات در رشته گوش، گلو و بینی به اعمال زیبایی به ویژه عمل بینی باز می گردد.

این کارشناس نظام پزشکی یادآور شد: طبق تحقیقاتی که توسط سازمان نظام پزشکی انجام شده؛ تعداد زیادی از این رده شکایات پایه علمی ندارند و به درک متقابل و توجیه بین جراح و بیمار مرتبط می شوند که درک خوبی از خواسته های هم نداشته اند و در نتیجه منجر به شکایت بدون پایه علمی شده است.

وی اضافه کرد: البته تعدادی از شکایات نیز به دلیل عدم تبحر کامل پزشک و دیگر عوامل درست بوده که در این صورت سازمان نظام پزشکی به بررسی این شکایاتو در جهت رفع مشکل بیمار اقدام می کند.

رزم پا بیان کرد: بعضی از شکایات به دلیل رفتار نامناسب پزشک پس از جراحی با بیمار است که در این موارد بیمار هر چند شاکی نبوده اما صرفا به دلیل لج بازی و ناراحتی از رفتار پزشک شکایت کرده که مقداری از آن نیز قابل پیشگیری است.

این عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی مهم ترین کار برای جلوگیری از شکایات را دقت در انتخاب بیمار از جانب پزشک دانست و گفت: پزشک باید توجه کند که آیا می تواند خواسته بیمار را برآورده کند یا خیر. زیرا بسیاری از بیماران خواسته های نامعقولی دارند که پس از جراحی با توجه به برخورد اطرافیان متوجه اشتباه خود می شوند و به پزشک مراجعه و از او اعتراض می کنند که چرا خواسته اشتباه من را گوشزد نکردید.

رزم پا با تاکید بر اینکه در صورتی که پزشک نتواند بیمار را از خواسته نامعقولانه خود منصرف کند بهتر است که عمل جراحی را برای او انجام ندهد، در پایان افزود: پس از عمل جراحی حتی اگر عارضه ای هم ایجاد شد بهترین کار این است که پزشک مسئولیت بپذیرد و مشکلات بیمار را به تنهایی و یا در صورت نیاز با کمک سایر همکاران رفع کند.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: