کد خبر: ۸۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 27
شفا آنلاین>سلامت>رییس بنیاد امور بیماری های خاص با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد بیماران مبتلا به اوتیسم در کشور وجود ندارد، تصریح کرد، فقط چهار هزار اوتیسمی از خدمت ارائه شده استفاده می کنند.

 به گزارش شفا آنلاین،فاطمه هاشمی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: گرچه برخی آمارها از ابتلا یک درصد نوزادان متولد شده در ایران به اوتیسم حکایت دارد، اما همچنان آمار دقیقی از افراد اوتیسمی در کشور موجود نیست.
وی ادامه داد: در دنیا تلاش هایی صورت گرفته که بیماران مبتلا به اوتیسم به موقع شناسایی شده تا با اقدامات درمانی موثر، وارد مدارس عادی شوند اما این اقدام هنوز در ایران به اجرا نرسیده است.
هاشمی با بیان اینکه برگزاری همایش سراسری اوتیسم در تهران در روزهای 11 و 12 آبان ماه شاید یکی از دلایل اصلی برای بررسی بیشتر موضوع بیماران اوتیسم در کشور باشد، ادامه داد: این افراد استعدادهای ناشناخته ای دارند و در صورتیکه به موقع شناسایی شده و درمان شوند، می توانند در یک زمینه خاص به فردی نخبه در جامعه تبدیل شوند.
هاشمی افزود: اقدامات جدی از سوی بنیاد امور بیماری های خاص در کشور انجام شده تا بتوانیم بیماران اوتیسم را جز بیماران خاص لحاظ کنیم اما تاکنون به نتیجه نرسیده، زیرا برخی آمارها حاکی از آن است که یک درصد تولدهای زنده در کشور طی سال، بیمار اوتیسمی می شوند و برخی آمارها نیز شش درصد تولدهای زنده را مبتلایان به اوتیسم می دانند.
وی ادامه داد: اما متاسفانه به دلیل نداشتن آمار دقیق از مبتلایان به اوتیسم، خدمات به همه مبتلایان به این بیماری ارائه نمی شود و آمارها نشان می دهد که فقط چهار هزار نفر از خدمات مختلف بهره مند می شوند که بسیار ناچیز است.
رییس بنیاد امور بیماری های خاص گفت: یکی از مشکلات جدی در این زمینه، ارائه آموزش به بیماران مبتلا به اوتیسم از سوی افراد آموزش ندیده است که باید این موضوع نیز اصلاح شود.
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص گفت: در ایران نیز دو اقدام شامل تامین مکانی به عنوان مدرسه سلامت اوتیسم برای خانواده های دارای فرد مبتلا به این بیماری و اجرای برنامه های موثر برای هماهنگی بیشتر میان دستگاه های مختلف جهت ارائه خدمت مطلوب به این بیماران در دست اقدام است.
وی تصریح کرد: قرار است در آینده ای نزدیک یک مرکز ویژه بیماران مبتلا به اوتیسم در منطقه یک تهران راه اندازی شود تا این بیماران در این مرکز خدمات مناسبی را دریافت کنند.
هاشمی گفت: از آنجا که فعالیت های پراکنده ای برای بیماران مبتلا به اختلال اوتیسم در کشور انجام شده، به همین دلیل باید اقداماتی صورت گیرد تا این خدمات سازمان یافته و هماهنگ شده باشند که برگزاری این همایش به عنوان شروع کاری برای انجام فعالیت ها و هماهنگی سازمان ها برای موضوع بیماران اوتیسم به شمار می رود.

 وزارت بهداشت در مورد بیمه افراد اوتیسم اقدامی انجام نداده است
وی ادامه داد: باید بیماران مبتلا به اوتیسم از خدمات روانشناسی و روانکاوی بهره مند شوند اما وزارت بهداشت درمورد بحث بیمه آنها اقدامی انجام نداده، بطوریکه اکنون دو مرکز بیماری های خاص در دو شهر کشور آماده راه اندازی است اما وزارت بهداشت پس از یکسال هنوز مجوز راه اندازی آنها را نداده است.
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص با بیان اینکه در قانون اساسی از 35 سال گذشته آمده که باید خدمات درمانی به مردم رایگان باشد، افزود: نباید برای خدماتی که از سوی دولت به مردم ارائه می شود تبلیغی صورت گیرد زیرا این اقدامات فقط یک وظیفه است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: