کد خبر: ۸۳۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 27
شفاآنلاین:سلامت>معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران با بیان اینکه میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی از سه سرطان شایع کشور بیشتر است، گفت: بیماری زخم پای دیابتی سالانه هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیمی بالغ بر هزار میلیارد تومان را به کشور تحمیل می‌کند.
به گزارش شفاآنلاین: دکتر سید مهدی طبایی در نشست خبری که به مناسبت دومین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برگزار شد با بیان اینکه خبر برگزاری این کنگره بهانه‌ای است برای پرداختن به موضوع زخم در کشور، گفت: هدف جهاد دانشگاهی از پرداختن به موضوعات پژوهشی و درمانی این است که بتواند معضلات مغفول را در کشور برجسته سازد.

 زخم معضلی است که متاسفانه برخی از آحاد مردم که اغلب اقشار ضعیف و کم درآمد هستند به آن مبتلا می‌شوند که شاید در سیاست‌گذاری‌ها یا در حوزه برنامه‌ریزی سلامت کشور به موضوع زخم کمتر پرداخته شده است.

دبیر اجرایی دومین کنگره ملی ترمیم زخم و بافت گفت: زخم موضوعی است که در جامعه ما کمتر دیده شده است که متاسفانه تبعات مالی، از کارافتادگی و جانی را در پی دارد که تبعات آن به مراتب از بسیاری از سرطان‌ها بیشتر است.

وی افزود: طبق آمارهای منتشر شده در مورد علل زخم نشان می‌دهند زخم علت‌های گوناگونی دارد که یکی از علل آن دیابت است که بار مالی، اقتصادی و جانی را به بیماران تحمیل می‌کند شاید ده‌ها مورد در خصوص زخم وجود دارد که دیابت یکی از علل آن است. بر اساس مقالات منتشر شده هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیمی که بیماران زخم پای دیابتی در سال بر جامعه تحمیل می‌کنند بالغ بر هزار میلیارد تومان است.

طبایی ادامه داد: 5 الی 6 میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند که تقریبا حدود یک چهارم این بیماران دچار زخم پای دیابتی می‌شوند. معضل زخم در جامعه بسیار فراتر از این بحث‌ها است علاوه بر زخم پای دیابتی انواع زخم‌های دیگر مانند زخم فشاری و بستری نیز وجود دارد که افرادی که دچار عوارض بیماری‌های نورولوژیک و عصبی می‌شوند دچار زخم بستر می‌شوند که آمارها نشان می‌دهد بین 9 تا 10 درصد بیماران بستری ما دچار زخم فشاری می‌شوند.

معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران عنوان کرد: 45 درصد افرادی که که دچار زخم پای دیابتی می‌شوند طی 5 سال اول فوت می‌کنند که این آمار بیش از سه نوع سرطان از قبیل سرطان پستان، پروستات و خون است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در راستای رسالتی که دارد به موضوع زخم پرداخته است و د راین راستا گام‌های موثری از قبیل راه اندازی مرکز جامع ترمیم زخم و بافت برداشته است. هدف اصلی ما از برگزاری دومین دوره این کنگره تقویت بعد رسانه‌ای موضوع زخم و ایجاد محفلی برای کسب تجارب علمی و پژوهشی برای پزشکان است.

دبیر اجرایی دومین کنگره ملی ترمیم زخم و بافت گفت: این کنگره در تاریخ 6 تا 8 آبان ماه در سالن غرضی بیمارستان میلاد با همکاری مراکز ملی و نهادهای مختلف از قبیل مرکز پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران، هلال احمر و وزارت ورزش و جوانان برگزار خواهد شد.

وی افزود: نزدیک به 50 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که حدود 20 مقاله به صورت پوستر و 60 مقاله به صورت سخنرانی در قالب 8 پنل تخصصی طی سه روز برگزاری این کنگره ارائه خواهد شد. همچنین نمایشگاه تخصصی از دستاوردهای داخلی و خارجی در حوزه ترمیم زخم و بافت در جانب این کنگره برگزار خواهد شد.

طبایی با بیان اینکه این کنگره برای رشته‌های مختلف پزشکی دارای امتیاز باز آموزی است، گفت: برای جراحان پلاستیک، استخوان و مفاصل، عمومی، زنان و زایمان، پوست، کارشناسا ن ارشد فیزیوتوراپی و جراحان عروق 20 امتیاز بازآموزی در نظر گرفته شده است.

همچنین برای فوق تخصصان خون و سرطان، غدد و متابولیسم، گوارش و کبد، روماتولوژی، کودکان،‌مغز و اعصاب، کارشناسان و کارشناسان ارشد پرستاری و مامایی، دکتری فیزیوتوراپی، متخصصان بیماری‌های عفونی و گرمسیری و مهندسی بافت 14 امتیاز باز آموزی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی؛ همچنین برای رادیولوژیست‌ها نیز 10 امتیاز بازآموزی در نظر گرفته شده است.

معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این کنگره در سطح ملی برگزار می شود اما مهمانانی از کشورهای ترکیه، اسپانیا و آلمان در این کنگره حضور خواهند داشت و مدیریت برخی از کارگاه‌های آموزشی را به عهده خواهند داشت و به ایراد سخنرانی نیز خواهند پرداخت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: