کد خبر: ۸۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 26
شفا آنلاین>سلامت>اعتبار بخشي يک فرايند خود ارزيابي وارزيابي خارجي است که در سازمان‌هاي بهداشتي و درماني، جهت ارزيابي سطح عملکرد آنها در رابطه با استانداردهاي معين و را‌ه‌هاي اجراي بهبود مستمر صورت مي‌گيرد.
به گزارش شفا آنلاین، در اين خصوص و همچنين بررسي برخي موارد مرتبط با بيمارستان،‌ حسن توکلي رئيس بيمارستان اميراعلم .  از تاثير زياد وضعيت اورژانس بيمارستان بر امتياز اعتباربخشي مي‌گويد.

شاخص‌هاي اعتباربخشي بيمارستاني بر چه اساسي انجام مي‌شود؟

واقعيت اين است که امروز وضعيت اعتباربخشي يک مقدار نسبت به قبل تغيير پيدا کرده است. اعتبار بخشي در حالت کلي به اين شکل است که به صورت سالانه، مستندات و مواردي را که در بيمارستان وجود دارد، بررسي مي‌کند.

اين آيتم‌ها قبلا تا حد زيادي برمبناي موارد نوشتاري بود و متعاقب آن مستندات را بررسي مي‌کردند. چراکه اعتبار بخشي در آغاز راه بود.امروز مستندات را در اصل همراه با شواهد بررسي مي‌کنند. لذا روند اعتباربخشي امسال کاملا متفاوت با گذشته بود.

قبلا براي مثال فقط بايد مي‌گفتيم که هرکاري را چطور انجام مي‌دهيم و بايد همه آن را به‌صورت نوشتاري نگهداري مي‌کرديم.

بازرسان وقتي نوشته‌ها و زونکن‌هاي ما را مي‌ديدند، 85 تا 90 درصد قضيه فيصله پيدا مي‌کرد و البته چند مصاحبه هم صورت مي‌گرفت. در حال حاضر اعتبار بخشي تا حدودي پيشرفت کرده و ارتقا پيدا کرده است. موارد نوشتاري همراه با شواهد در داخل بخش‌ها قرار مي‌گيرد و بررسي مي‌شود. اين يک روش است. آيتم بعدي استانداردهاي لازمي است که در هرجا بايد وجود داشته باشد و رعايت شود. هرکدام از اين موارد به صورت جزئي امتياز مي‌گيرند تا مجموعه امتياز واحد مذکور را اعلام کنند.

نقش اورژانس بيمارستان در اعتباربخشي چقدر است؟

وضعيت اورژانس بخش مهمي از فرايند اعتباربخشي را تشکيل مي‌دهد. به طوري که اگر مثلا مبناي اعتباربخشي را نمره 100 در نظر بگيريم و در مجموع امتياز ما 90 شود اما اورژانس بيمارستان امتياز 60 بگيرد، دراين حالت متوسط امتياز را به ما نمي‌دهند. متوسط امتياز به شرطي تعلق مي‌گيرد که با امتياز اورژانس همخواني داشته باشد.

آيا اين شيوه مورد تاييد شماست؟

نه اينکه اين شيوه بد باشد، اما بايد ارتقا پيدا کند، چراکه سالانه بودن آن اذيت کننده است. يعني شيوه‌اي است که وقتي مي‌خواهند بازديد کنند، رئيس بيمارستان همه بخش‌ها را نظارت و بازرسي مي‌کند و خود درگير کار مي‌شود که اين مهم باعث مي‌شود وضعيت بيمارستان ارتقا پيدا کند. اين شيوه نقاط ضعفي دارد. درکل خيلي از کارها را اصولي مي‌کند.

به‌عنوان مثال اگر در اين شيوه يک کارت شناسايي روي سينه نداشته باشيد، نمره شما کم مي‌شود. سوال اينجاست که آيا هرکس در بيمارستان‌هاي ما روپوش سفيد به تن کرده، دکتر است؟ پس بايد کارت داشته باشد. اينکه مي‌گويند خدمه فلان لباس را دارد و اطلاع‌رساني مي‌کنند، خيلي آيتم‌هاي خوبي است. اما اينکه سالانه بررسي مي‌کنند، بعضي موارد را به صورت خيلي ريز بررسي مي‌کنند و به قدمت و ساختمان بيمارستان نگاه نمي‌شود،‌ نقطه ضعف است.

بنده که قادر نيستم ساختمان بيمارستان امير اعلم را بکوبم و از نو بسازم. بخش «آي‌سي‌يو»ي اين بيمارستان تا چند وقت پيش فاقد استاندارد بود و به همين دليل امتيازي نمي‌گرفتيم. لذا اينکه باعث مي‌شود تکاني به‌خود دهم و استانداردها را رعايت کنم و همه شرايط را ايجاد کنم،‌ نقاط مثبتي است که طرح در دل خود دارد.

جداي از بحث اعتباربخشي، نارضايتي‌هاي زيادي در زمينه پرداخت‌هاي پرسنل به‌وجود آمده است. اين چالش‌ها را در بيمارستان اميراعلم به چه شکل مديريت مي‌کنيد؟ آيا با شيوه پرداخت ثابت به پرسنل موافقيد؟

اجراي شيوه پرداخت ثابت که بعيد است و انجام آن منطقي به نظر نمي‌رسد. فعلا شيوه پرداخت براساس عملکرد است، اما واقعيت اين است که در چند سال اخير بسياري از پزشکان ما تمام‌وقت بيمارستاني هستند. يعني معيشت، رزق، روزي و برنامه‌ريزي زندگي آنها در بيمارستان است. بنده هيچ صحبتي روي ميزان پرداخت نمي‌کنم. چراکه نحوه صحيح پرداخت و مرتب بودن آن براي پرسنل خيلي مهمتر است. اگر هر روز قوانين را تغيير دهيم و از طرف ديگر نحوه محاسبات پرداختي‌ها روشن نباشد، اين پزشکان به هيچ عنوان قادر نخواهند بود روي زندگي خود برنامه‌ريزي کنند.

پالاخره پزشک هم مشکلات معيشتي خود را دارد. فرض کنيد يک پزشک قصد خريد يک خانه دارد، وام مي‌گيرد و روي توان ماهيانه پرداخت خود حساب باز مي‌کند. سر هر ماه رقم قسط بايد توسط پزشک پرداخت شود. اگر زمان پرداخت دائما تغيير کند و تاخيرات طولاني‌مدت 6 ماهه و ... داشته باشد،‌ اين پزشک قادر نخواهد بود روي زندگي خود برنامه‌ريزي کند. خيلي مهمتر از عدد پرداخت،‌ نظم و ترتيب و ثبات در پرداختي‌ها است.

تغيير در قوانين منجربه تغيير اعداد مي‌شود که نتيجه آن ايجاد مشکل در زندگي پزشک است. بيمه‌ها تازه پرداخت مربوط به ماه اسفند را انجام داده‌اند. ماه مهر هم به پايان رسيد و اگرچه مقداري به‌صورت علي‌الحساب پرداخت شده اما باز شرايط بنده به‌عنوان رئيس بيمارستان مشخص نيست. بنده صورتحساب ماه شهريور را به سازمان‌هاي بيمه تحويل داده‌ام. تکليف بنده چيست؟ بازگشت اين پول از محل درآمد بيمارستان است. عملا تاخير باعث نارضايتي مي‌شود و زماني که پول بايد به‌دست پزشک برسد و مشکل او را حل کند، تغيير مي‌کند، ممکن است ديگر دردي از او دوا نکند.

چند روز پيش از شما به عنوان مجري برتر طرح ارتقاي هتلينگ تقدير شد. اين عنوان به چه قيمتي به‌دست آمد؟

بيمارستان اميراعلم يک بيمارستان 99 ساله است. ميزان مراجعه به اين بيمارستان وحشتناک است. درحالي که 1000 نفر به درمانگاه و 400 نفر به اورژانس ما مراجعه مي‌کنند بيمارستان گنجايش اين حجم از مراجعه را ندارد. هر جايي که قصد بازسازي آن را داشته باشيم، مصيبت زيادي براي ما ايجاد مي‌کند. يعني براي اينکه «سي‌سي‌يو» و «آي‌سي‌يو» درست کنيم، اين دو بخش را به نوعي ادغام کرده‌ايم. براي اينکه بخش جراحي مردانه و زنانه درست کنيم،‌ بخش مردانه و زنانه را ادغام کرده‌ايم. چون نمي‌توانيم بخش را ببنديم.

واقعا بعد از انجام کار اصولي و اساسي در مردم رضايت ايجاد مي‌شود. فضاي جديدي که براي آنها احداث مي‌کنيم در مقايسه با فضايي که 8 تخت در آن قرار دارد، بسيار آرامش‌بخش است. آرامش مردم جداي از اينکه يک کار باقيات صالحات است، در سير درمان آنها تاثير دارد. اورژانس بيمارستان اميراعلم مانند ساير بخش‌هاي اين بيمارستان است. اگرچه با پارتيشن‌بندي کارهاي زيادي در آن انجام داده‌ايم، اما هنوز مشکلات زيادي وجود دارد. اميدوارم تا آخر امسال با انتقالي که در بخش گوش انجام مي‌شود، اورژانس را دو طبقه کنيم.

براي همراه‌سرا برنامه‌اي نداريد؟
متاسفانه خير و اين براي ما معضلي است. سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: