کد خبر: ۸۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفاآنلاین:اجتماعی>ناامنی وخشونت‌های جاری در منطقه خاورمیانه وشمال افریقاکه درسال‌های اخیر نوعی مزیت نسبی برای گردشگری اسپانیا بوده اکنون نمونه موفقی برای گردشگری ایران است.
به گزارش شفاآنلاین:گردشگران بی‌تردید جویای مقصدهای امن هستند و اسپانیاکه ازاین نظر بیش از هرکشور ومقصد گردشگری دیگری درسال های اخیر از ناامنی وخشونت‌های جاری در منطقه خاورمیانه وشمال افریقا سود برده، نمونه موفقی برای گردشگری ایران است.

درعین حال گردشگران درنهایت درپی مقصدهایی متفاوت و تازه‌یاب و ناشناخته نیز هستند . این موضوعی است که مقامات گردشگری در اسپانیا درباره آن هشدار داده‌اند . اما این موضوع اگر تهدیدی برای گردشگری اسپانیاست، فرصتی برای دیگر کشورهای امن، همانند ایران است تا این خیل گردشگران سرگردان را از اسپانیایی که به تدریج مبدل به مقصدی تکراری می‌شود، بخود بکشاند.
به گزارش فرونتور به نقل ازگزارش‌های رسمی منتشر شده از سوی وزارت گردشگری اسپانیا، تعداد گردشگرانی که در هشت ماه نخست سال جاری – 2015 به اسپانیا وارد شدند ، رکورد تازه ای را در زمینه جذب گردشگر خارجی این کشور شکستند.
این گزارش یادآور شده است که دلیل این افزایش ادامه ناامنی وخشونت درمنطقه خاورمیانه و شمال افریقا ست که سبب راندن گردشگران خارجی به ویژه گردشگران بریتانیایی و فرانسوی به مناطق ومقصدهای امن ترهمانند اسپانیا شده است.
این گزارش یادآور شده است که تعداد گردشگران اسپانیا از مرز 47.2 میلیون نفر در هشت ماه پیش گذشته است. این رقم برابر با 4.1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.
طبق همین برآوردها ازهنگام آغازدوباره ناآرامی‌ها در تونس،طی ماه‌های اخیر، یک میلیون گردشگر کمتر از این کشور درسال جاری دیدن کردند و پس از دو حمله گروه های شبه نظامی که سبب مرگ ده‌ها گردشگر غربی درماه‌های اخیرشد، این روند تشدید شده است.
درایران نیز بسیاری از ناظران و فعالان اقتصادی معتقدند که شرایط ناامنی منطقه نوعی مزیت نسبی برای صنعت گردشگری ایران است. عاملی که درسال‌های اخیر منبع سرشاری از درآمدهای افزوده برای کشورهایی چون امارات نیز بوده است.


محسن قریب ، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی ازجمله کسانی است که درهفته گردشگری گفت که باید از ناامنی کشورهای منطقه برای جذب گردشگر استفاده کنیم. او یکی از فرصت‌های گردشگری امروز در کشور را ناامنی در کشورهای اطراف ایران عنوان کرد و گفت: با این شرایط بسیاری از گردشگران کشورهای اطراف ایران رغبت پیدا می‌کنند که ایران را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند، این در حالی است که نرخ گردشگری نیز در کشور ما بسیار پایین است.


ازدیگر سو حوادث تروریستی در ترکیه نیز تاحدی سبب افت بازدید کنندگان ازاین کشور درماه‌های اخیر شده است،مهردیگری است برتایید اهمیت این موضوع که درعین حال حفظ امنیت درکشور وبهبود تصویرایران را دررسانه‌های جهانی ایجاب می‌کند.تصویری که تحت تاثیرهمین حوادث منفی می‌تواند مخدوش شود.


درواقع فعالان صنعت واقتصاد درایران باید درتبلیغات خود نسبت به حضورامنیت ایران درمحیط پرآشوب منطقه بیشتر فعال شوند و از دیگر سو نسبت به بروز برخی حوادث ناخوشایند همانند حادثه اسیدپاشی در اصفهان و عواقب منفی ناشی از انتشار رسانه‌ای آن که سال گذشته رخ داد، حساسیت وتوجه بیشتری اعمال شود.


تجربهاسپانیاهمچنین از آن رو جالب توجه است که این کشور همچنان با مشکلات اقتصادی متعددی ازجمله نرخ 22 درصد بی کاری روبروست که پس ازیونان دومین نرخ بیکاری بالا در کل اروپا محسوب می‌شود. درنتیجه این کشور سودسرشاری از این بحران درمنطقه برده است چرا که گردشگری 11 درصد از کل درآمد خارجی این کشور را تامین می‌کند.


با این حال اختلاف نظرهایی نیز میان سیاستمداران و شرکت‌های گردشگری اسپانیا برسرسرازیر شدن انبوه گردشگران ومیزان پولی که درکشور خرج می‌کنند، وجود دارد. برخی از فعالان صنعت گردشگری دراسپانیا معتقدند که باید اقداماتی درتشویق گردشگران خارجی به خرید ازکشور انجام شودو تصویراسپانیا به عنوان مقصدی ارزان برای گردشگران صورت بگیرد.میراث فرهنگی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: